direct naar inhoud van 3.1 Provinciaal beleid
Plan: Buitengebied, partiële herziening Kolenbranderweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1068-0004

3.1 Provinciaal beleid

3.1.1 Omgevingsvisie Overijssel

De provincie Overijssel heeft op 1 juli 2009 de Omgevingsvisie Overijssel vastgesteld: een vervolg op het Streekplan Overijssel 2000+. Leidende thema's zijn duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Een belangrijk aspect in de Omgevingsvisie is de “Catalogus Gebiedskenmerken”. Dit is een document waarin voor de verschillende lagen en landschapstypen mogelijke ontwikkelingsrichtingen worden aangegeven. Kenmerken van het landschap, ontwikkelingen, de ambitie en de sturing worden weergegeven. Gedachten over ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid en de ambities en keuzes die daaruit voortvloeien, leiden tot een zestal ontwikkelingsperspectieven:

  • 1. groene en blauwe infrastructuur;
  • 2. vitaal platteland – accent agrarische productie;
  • 3. vitaal platteland – accent veelzijdige gebruiksruimte;
  • 4. steden als motor;
  • 5. dorpen en kernen als veelzijdige leefmilieus;
  • 6. veilige hoofdinfrastructuur op snelheid.

Haaksbergen heeft in de provinciale Omgevingsvisie het perspectief "dorpen en kernen als veelzijdig leefmilieu"gekregen. Op de ontwikkelingsperspectievenkaart ligt het tracé van de Kolenbranderweg in het perspectief van "buitengebied veelzijdige gebruiksruimte". De ontwikkeling van de Kolenbranderweg past hiermee binnen het kader van de provinciale ontwikkelingsperpectieven.

3.1.2 Verkenning aansluiting Haaksbergen op Rijksweg N18

De studie "Verkenningen aansluitingen Haaksbergen op Rijksweg N18 (2008)" heeft als basis gediend voor regionale overheden om samen te pleiten voor een aansluiting op de N18 nabij Stepelo. Om deze verplaatsing van een aansluiting op een rijksweg mogelijk te maken moet dit zijn onderzocht volgens de richtlijnen voor het Milieueffectrapport. Om hier aan te voldoen is in juli 2009 een aanvulling op de Trajectnota/MER voor de N18 uitgebracht, waarin voor alle varianten een aansluiting ter plaatse van de Kolenbranderweg is onderzocht. De bevindingen uit deze nota komen overeen met de conclusie uit de studie "Verkenningen aansluitingen Haaksbergen op Rijksweg N18". Met deze aanvullende informatie als onderlegger hebben de ministers van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in oktober 2009 hun gezamenlijk standpunt naar buiten gebracht. Onderdeel van dit standpunt is het realiseren van een aansluiting op de Kolenbranderweg. Hierna een nadere toelichting op de studie die is uitgevoerd.

In de studie "Verkenning aansluiting Haaksbergen op Rijksweg N18" (2008) zijn drie aansluitingsvarianten onderzocht:

  • de aansluiting van Haaksbergen op de N18 via de Goorsestraat (N347);
  • de aansluiting van Haaksbergen op de N18 via de Hengelosestraat (N739);
  • de aansluiting van Haaksbergen op de N18 via de Kolenbranderweg, de Stepelo-variant.

Bij de afweging tussen de varianten gaat het om twee uitgangspunten:

  • Enerzijds de regionale wens om de N18 optimaal te benutten, waardoor de N347 en de N739 (ondanks het behouden van de functie van gebiedsontsluitingsweg) zoveel mogelijk worden ontlast;
  • Anderzijds de lokale wens om de ruimtelijke ontwikkelingen in Haaksbergen bij onder andere bedrijventerrein Stepelo direct te ontsluiten.

De Stepelo-variant is het alternatief die de hierboven beschreven uitgangspunten het best combineert. In dit alternatief wordt de aansluiting Haaksbergen gerealiseerd ten oosten van de Hengelosestraat (tussen de Stepelerveldweg en de Kolenbranderweg). Via het zuidelijk gedeelte van de Kolenbranderweg wordt de relatie gelegd naar de 'interne ring' (Noordsingel) van Haaksbergen.

De variant Stepelo is een goed alternatief omdat:

  • Door een meer oostelijk gelegen alternatieve aansluiting Haaksbergen is er enerzijds geen directe verbinding tussen de N18 en de Hengelosestraat (N739), waardoor de druk op de N739 vergelijkbaar is als die bij een aansluiting Haaksbergen op de Goorsestraat (N347) - een meer oostelijk gelegen alternatieve aansluiting Haaksbergen sluit aan bij het gewenste ontwikkelingsperspectief van de gemeente Haaksbergen;
  • Door de aansluiting op de 'interne ring' (Noordsingel) van Haaksbergen worden de benodigde relaties gelegd naar de regionale gebiedsontsluitingswegen N347 en N739, zonder dat bijzondere negatieve consequenties optreden.
  • Ondanks een ruime 2x2 vormgeving van de N18 zou, in combinatie met een aansluiting Haaksbergen op de Hengelosestraat, de druk op de N739 naar verwachting zo groot worden dat deze via het onderliggend wegennetwerk (OWN) een 'concurrent' wordt van de route N18 - A35. Met de Stepelo-variant is de N739 geen concurrent van de N18.

Samenvattend biedt de variant 'Stepelo' enerzijds kansen om de ruimtelijke ontwikkelingen in Haaksbergen direct te ontsluiten op de Rijksweg N18, terwijl anderzijds een sterke groei van het verkeer op de N739 wordt tegengegaan door het bieden van minder rechtstreekse routes (N18 – Hengelo) en een optimale doorstroming op de N18.

Onderdeel van deze ontwikkeling is het opwaarderen van de Kolenbranderweg tot een gebiedsontsluitingsweg met een aansluiting op de N18 zoals met dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt. Met de verbreding van de Kolenbranderweg zal de capaciteit van deze weg worden uitgebreid en zal de ontsluiting op een veilige wijze plaats kunnen vinden.