direct naar inhoud van 5.3 Luchtkwaliteit
Plan: Haaksbergen dorp, deelplan De Els, partiële herziening Veldmaterstraat 23
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1063-0003

5.3 Luchtkwaliteit

5.3.1 Kader

Nederland heeft de Europese regels ten aanzien van luchtkwaliteit geïmplementeerd in de Wet milieubeheer. De in deze wet gehanteerde normen gelden overal, met uitzondering van een arbeidsplaats (hierop is de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing). Op 15 november 2007 is het onderdeel luchtkwaliteit van de Wet milieubeheer in werking getreden.

Kern van de wet is het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), deze is per 1 augustus 2009 in werking getreden. Hierin staat wanneer en hoe overschrijdingen van de luchtkwaliteit moeten worden aangepakt. Het programma houdt rekening met nieuwe ontwikkelingen zoals bouwprojecten of de aanleg van infrastructuur. Projecten die passen in dit programma, hoeven niet meer te worden getoetst aan de normen (grenswaarden) voor luchtkwaliteit. Met de nieuwe normen wordt een toename van 1,2 microgram per kuub voor stikstofdioxide en zwevende deeltjes (1500 woningen of 100.000 m2 kantoorruimte aan een enkele ontsluitingsweg) als niet relevant bestempeld.

5.3.2 Situatie plangebied

Aangezien dit bestemmingsplan de realisatie van drie woningen mogelijk maakt, kan worden geconcludeerd dat het plan 'niet in betekenende mate' (nibm) van invloed zal zijn op de luchtkwaliteit.

Voor wat betreft de toename van het aantal verkeersbewegingen kan het volgende gesteld. Op basis van de CROW-publicatie nr. 256 'Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden' (oktober 2007) mag worden uitgegaan van een ritproductie van 7 ritten per woning. Dit betekent op de omliggende wegen een maximale toename van 14 mvt/etmaal. Indien de toename van het verkeer op de weg groter zou zijn dan ongeveer 600 mvt/etmaal wordt de grens van 1% (een toename van 0,4 ìg/m3 NO2 of PM10) overschreden. De toename vanwege het plan is echter lager dan 600 mvt/etmaal en daarmee lager dan de 1% norm.

Onderzoek naar de luchtkwaliteit kan derhalve achterwege blijven.