direct naar inhoud van 4.9 Zoekgebied NW tangent
vastgesteld
NL.IMRO.0153.SV00001-0003

4.9 Zoekgebied NW tangent

Met de ontwikkeling van de vliegveldlocatie is, ongeacht de invulling van het gebied, een aansluiting op de A1 gewenst. Daarmee kunnen we de vliegveldlocatie goed ontwikkelen en de stad als totaal ook beter bereikbaar maken. Samen met een verbetering van de doorstroming van de Deurningerstraat wordt daarmee de binnenstad ook beter bereikbaar. De aansluiting op de A1 biedt autoreizigers vanuit het westen reistijdwinst en biedt Enschede een betere aansluiting op één van de hoofdassen van Europa. Bij de vormgeving van de aansluiting zullen we maximaal gebruik maken van de bestaande wegen om de natuur en het landschap te sparen.

De aansluiting op de A1 zorgt voor minder verkeer door Lonneker en minder verkeer in de noordwijken van Enschede. Als vervolg op de A1-aansluiting zal ook de verbinding met het Kennispark vanuit het noorden worden verbeterd door een verbinding te maken tussen de Weerseloseweg/Deurningerstraat en de Hengelosestraat. We gaan de mogelijke routes hiervoor onderzoeken inclusief voor- en nadelen en kosten. Aandachtspunten hierbij zijn de effectiviteit, de leefbaarheid van aanwonenden en natuur en landschap, waarbij het op voorhand niet uitgesloten is om nieuwe infrastructuur door het buitengebied aan te leggen. Een route over de bestaande wegen Horstlindelaan- Langenkampweg-Bosweg wordt uitgesloten en een variant via de Achterhorst wordt als meest kansrijk gezien. De NW-tangent komt voort uit de RO visie 2009.