direct naar inhoud van 4.3 Autoluw maken
vastgesteld
NL.IMRO.0153.SV00001-0003

4.3 Autoluw maken

Radialen zijn onze invalswegen die van oudsher vanuit plaatsen in de omgeving rechtstreeks naar onze binnenstad leiden. Ze dragen de naam van de plaats van waar ze vertrekken en eindigen tegenwoordig in of nabij een parkeerplaats in de binnenstad: Gronausestraat, Haaksbergerstraat, Hengelosestraat, Deurningerstraat, Oldenzaalsestraat. De binnenstad willen we beter bereikbaar maken voor bezoekers van buiten en vanuit de wijken die buiten de singels gelegen zijn, door de doorstroming op deze radialen te verbeteren en door de bereikbaarheid van parkeerplaatsen te verbeteren. Door in de omgeving van de Spoorzone extra parkeerplaatsen toe te voegen en aan de zuidzijde in combinatie met de ontwikkeling van het MST via de Kuipersdijk een extra entree naar de Van Heekparkeergarage te maken. De doorstroming op de radialen kan op verschillende manieren worden verbeterd. De bewoners in de omgeving van de radialen zullen we betrekken bij het maken van deze plannen. Hierdoor kunnen we ook wensen in de aanliggende woonwijken realiseren, zoals een verkeersluwe schoolomgeving, een herkenbare route die de wijk verbindt met de radialen, autoluwe fietsroutes ed. De kruising van de radialen met de singels zullen maatwerk vragen. De singel moet voldoende doorstroming houden en een plan om de verkeerslichten optimaal op elkaar af te stemmen is gewenst. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid het binnensingelgebied verder autoluw te maken voor doorgaand verkeer. Deze beleidsdoelen komen voort uit de RO visie 2009.