direct naar inhoud van 2.3 Infrastructuur
Plan: Het Brunink 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20110955-0004

2.3 Infrastructuur

Wegenstructuur

De Buurserstraat en de Geessinkweg zijn de belangrijkste (asfalt)wegen voor gemotoriseerd verkeer die de verbinding vormen tussen de stad en het buitengebied. De Groot Bruninkstraat vormt een verbinding tussen beide genoemde wegen en gaat ten westen van de Geessinkweg over in een langzaam verkeersroute. Vanaf de Groot Bruninkstraat lopen een aantal asfalt- en zandwegen in noordelijke en zuidelijke richting. Deze wegen zijn gezien de wegbreedte of vanwege een wegafsluiting niet geschikt voor doorgaand gemotoriseerd verkeer en/of hoge verkeersintensiteiten.

De Buurserstraat, Geessinkweg en de Groot Bruninkstraat worden gebruikt door gemotoriseerd verkeer als alternatieve routes voor de (regionale) hoofdwegen. De verkeersintensiteiten zijn op deze wegen dan ook hoger dan verwacht mag worden gezien het aantal functies in het zuidelijke buitengebied van Enschede.

Zowel de Geessinkweg als de Buurserstraat geven in noordelijke richting aansluiting op het stedelijke hoofdwegennet, zoals de Broekheurnering en de Zuidelijke Invalsweg. Via dit wegennet is het regionale en het nationale wegennet te bereiken. Met name de Buurserstraat is geschikt voor de ontsluiting van het plangebied op het nationale wegennet (A35). De Buurserstraat is daarnaast van oudsher de verbinding richting Buurse.

In zuidelijke richting ontsluit de Geessinkweg naast de woningen in het buitengebied ook het recreatiegebied Het Rutbeek en biedt daarnaast de mogelijkheid om via plattelandswegen richting Haaksbergen te rijden.

Openbaar vervoer

Het plangebied wordt niet ontsloten door een reguliere busdienst. De stadsdienst rijdt via de Broekheurnering en de Geessinkweg naar de wijk Helmerhoek (lijn 1) of via De Kiepe naar De Posten (lijn 2).

Het plangebied ligt sinds 1 januari 2000 in het bedieningsgebied van het Twentax-vervoerssysteem. Deze openbare taxivervoersdienst is voor iedereen toegankelijk en rijdt op afroep voor een speciaal tarief.

Langzaam verkeer

In het plangebied maken fietsers en voetgangers gebruik van dezelfde rijbaan als het gemotoriseerde verkeer met uitzondering van de Houwbeekweg/Haverkateweg waar een recreatief fietspad is gerealiseerd. De (gedeeltelijke) wegafsluitingen voor gemotoriseerd verkeer van de Rietveldweg, de Bruninkslaan, de Groot Bruninkstraat (ten westen van de Usselermarkeweg) en twee onbenaamde paden vormen voor het langzaam verkeer geen belemmering. Tevens is er een oost-westverbinding tussen de Buurserstraat en de Wesselerweg exclusief bestemd voor het langzaam verkeer. Hierdoor zijn er voor langzaam verkeer meer verbindingen beschikbaar dan voor gemotoriseerde verkeer.