direct naar inhoud van 3.2 Ontwerp
Plan: Medisch Spectrum Twente 2009
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20090894-0004

3.2 Ontwerp

3.2.1 Toelichting ontwerp
3.2.1.1 Ruimtelijk

Concept

Het 'Le main ouverte' van Le Corbusier (1963) geeft als symbool het totaal concept van het nieuw te bouwen ziekenhuis weer; 'De open hand'. Het idee voor dit concept is ontstaan door het willen bouwen van een 'thematisch ziekenhuis'. Een ziekenhuis wat ten dienste staat van de gebruiker en een goede bruikbare structuur geeft aan de mensen die in het ziekenhuis werkzaam zijn. Een compact gebouw met korte efficiënte looplijnen voor personeel, patiënten en bezoekers. Daarnaast zijn flexibiliteit en duurzaamheid twee belangrijke uitgangspunten geweest voor de ontwikkeling van het concept. Ook deze hebben een heldere inbedding gevonden. Voor een nadere toelichting op het 'thematisch ziekenhuis wordt verwezen naar het Lange Termijn HuisvestingsPlan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0006.png"

Figuur 5: 'La main ouverte', Le Corbusier, 1963 als symbool

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0007.png"

Figuur 6: Interpretatie naar concept Harry Abels, 2008

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0008.png"

Figuur 7: 'De open hand', Harry Abels 2008

Een hand in de stad

Een hand opent zich naar de binnenstad van Enschede, tussen de vingers bevinden zich de ruimten waar atria zijn gevormd. De stad dringt via de lichte hoge ruimten binnen in de ziekenhuiswereld. Vanuit deze wereld kijkt men naar de stadhuistoren en de markt.

Twee werelden, de stad en het ziekenhuis, komen op deze wijze dichter naar elkaar toe. Het ziekenhuis gaat een essentieel deel uitmaken van het stedelijk leven en geeft aansluiting op de openbare ruimte van de stad.

In de vingers bevinden zich de verschillende gethematiseerde afdelingen. Elk atrium vormt de toegang tot een themagebied. De afdelingen zijn door de handstructuur als één orgaan onlosmakelijk met elkaar verbonden. De hier tussengelegen atria bieden overzicht en uitzicht. Overzicht vanuit de begane grond, waar het gebouw zich laat lezen via de routes naar de atria. Uitzicht vanuit de kamers en kantoren die zijn gelegen aan deze atria.

Situering

Het ziekenhuis wordt een openbaar toegankelijk gebouw in de binnenstad van Enschede. Het zal optimaal gebruik maken van de unieke ligging in het centrum van Enschede. Het leven in het ziekenhuis maakt deel uit van het stedelijk leven in de stad en het leven in de stad zal een onderdeel zijn van de sfeer in het ziekenhuis.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0009.png"

Figuur 8: 'De hand' in de stad Enschede

Deze samensmelting van stad en ziekenhuis zal geaccentueerd worden door het nieuw te vormen plein tussen het casino en het nieuwe ziekenhuis. Het raakpunt van de kruising Koningstraat - Beltstraat met de Boulevard zal worden vormgegeven als een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte, waarop de hoofdentree van het nieuwe ziekenhuis is georiënteerd.

Ontsluiting

Het nieuwe plein is, lopend vanaf station Enschede, in circa 10 minuten te bereiken. Bezoekers op de fiets bereiken het MST via het nieuwe plein of de Koningstraat. Auto’s en taxi’s kunnen tijdelijk voor de entree stoppen. Men kan zich daardoor direct voor de entree van het ziekenhuis laten afzetten. Er wordt momenteel onderzocht of het mogelijk is, middels een valet-parking systeem, door servicemedewerkers van het ziekenhuis de auto's voor cliënten te laten brengen en halen. Zo kan men zonder zorgen of stress op een adequate wijze het gebouw betreden.

De automobilist kan zijn auto in de van Heekgarage stallen, welke vanuit alle richtingen goed bereikbaar is. Vanuit deze garage komt er een duidelijke routing met een ‘tapis roulant’ (rollend trottoir) naar de entree van het ziekenhuis.

De buslijn loopt via de Koningstraat richting het Van Heekplein. Momenteel wordt onderzocht of op het nieuwe plein, direct voor de entree van het ziekenhuis, een nieuwe bushalte gesitueerd kan worden.

De ambulance krijgt een entree op de hoek Beltstraat/Borneostraat.

Het goederenverkeer voor aanvoer van goederen en afvoer van afval kent twee routes. De hellingbaan vanaf de Koningstraat zal worden gehandhaafd en worden opgenomen in de nieuwbouw. Daarnaast zal de inrit vanaf de Wooldriksweg (de huidige ambulance inrit) dienst blijven doen voor goederenverkeer.

De hoofdentree van het MST geeft toegang tot een centrale hal met infobalie. Van hieruit wordt men naar de hoofdas langs de verschillende atria geleid. De atria geven toegang tot de thematische centra. In de atria bevinden zich de liften en trappen die de bovenliggende poli's en klinieken ontsluiten. De open atria worden ingezet als wachtruimte. Men kan er koffie drinken, lunchen, maar ook inkopen doen.

Tevens kan men er zorg- en of dienstenverleners bezoeken.

3.2.1.2 Functioneel

Flexibiliteit

MST is patiëntgericht, maar biedt ook gastvrijheid en service. Daarnaast bieden ze effectieve en efficiënte zorg en een veilige werkomgeving. Bij dit concept past een multidisciplinaire organisatie, die cure regelt en regisseert. Deze organisatie voor topklinische zorg in combinatie met opleiding krijgt herkenbaarheid in de onderverdeling in themagebieden of klinische centra. Vandaar: themaziekenhuis. Deze onderverdeling is vertaald in de opzet van de nieuwbouw.

In de klinische centra (de atria) wordt de patiënt ontvangen en comfortabel door het zorgproces geleid. Het centrum is basis en vertrekpunt voor de patiëntenlogistiek. De multidisciplinaire zorgorganisatie krijgt focuspunten in deze centra, die weer tezamen zijn ondergebracht in het compacte gebouw. Hightech en omvangrijk, maar tegelijkertijd kleinschalig en herkenbaar voor patiënt, bezoeker en medewerker.

Het voorgenoemde concept is mogelijk gemaakt door een horizontale programmering van de verschillende functies. Door alle gelijksoortige functies van de verschillende afdeling op één laag te situeren ontstaat flexibiliteit voor het opvangen van piekmomenten, groei en krimp van afdelingen maar ook het gebruik van materieel. Doordat bijvoorbeeld alle operatiekamers bij elkaar zijn gesitueerd, maar wel zijn toegewezen tot een vaste afdeling, kan deze bij spoedgevallen eenvoudig door andere afdelingen ingezet worden. Daarnaast ontstaat een atmosfeer van wederzijdse verkenning wat kan leiden tot vernieuwing en innovatie. Door de verschillende atria een thema van de afdeling mee te geven (hart- en vaatziekte, thoraxcentrum, oncologie, stofwisseling- en ontstekingsziekte en preventie, trauma operatieve correctie en herstel, hersen- en zenuwziekten), ontstaat een kleinschalige omgeving binnen het grote geheel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0010.png"

Figuur 9: Horizontale programmering: verschillende functies rondom thematisch atrium

Duurzaamheid

Bij het ontwerp van het ziekenhuis is er gestreefd naar de ontwikkeling van een 'healing environment' die duurzaam en betaalbaar is. Dit wil zeggen dat er een omgeving gemaakt moet worden waar mensen zich zo prettig mogelijk voelen, zodat ze zo snel mogelijk beter worden. Maar belangrijker nog, dat ze vooral geen risico lopen nog zieker te worden. Kortom: een inspirerende (t)huiselijke omgeving met medische assistentie voor een goede prijs. Op een aantal manieren is dit in het ontwerp opgenomen.

Allereerst is er een 'stolp-concept' toegepast, waaraan gekoppeld een intelligent ventilatie- en daglichtconcept.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0011.png"

Figuur 10: 'Stolp concept'

In de atria zijn royaal bomen geplant en hangt een rustgevende atmosfeer. Ze geven een levendige en open, maar ook beschermde omgeving. De verschillende atria zullen hun eigen inrichting krijgen welke herkenbaarheid en identificatie met zich meebrengt. Deze atria zijn te beleven door de bezoeker op de begane grond, maar ook door de wachtende patiënt bij de verschillende poli' s en klinieken. Tevens hebben de beddenkamers uitzicht op deze atria. Er ontstaat een hybride binnen - buitensituatie welke toelaat dat bijvoorbeeld ramen zelfstandig te openen zijn. Dit kan 365 dagen per jaar, doordat het klimaat in de atria als buffer tussen de binnen- en buitensituatie dienen. Deze buffer voorkomt extreme temperatuurschommelingen waardoor een zelfregulerende (aangename) atmosfeer gecreëerd kan worden. Hierdoor kan tevens volstaan worden met een vereenvoudigde ventilatie-installatie. Als stolp zijn sheddaken over de atria geplaatst. Deze zijn noord - zuid georiënteerd, waardoor direct zonlicht voorkomen kan worden. Dit geeft als gevolg dat de warmte buitengehouden wordt en het daglicht volop toe kan treden. Hierin zit een grote energiebesparing in de vorm van koeling en verlichting. Het maakt tevens mogelijk dat er ter plaatse van de beddenkamers grote glasoppervlaktes toegepast kunnen worden (in tegenstelling tot een binnen - buitensituatie zoals nu het geval is) die veel natuurlijk daglicht toelaten waarmee een grote bijdrage aan het 'healing environment' wordt geleverd.

Daarnaast is er een strategie ontwikkeld voor verschillende functies en gebruikers. Dit houdt in dat er is gekeken naar de groep gebruikers van het gebouw en hun specifieke situatie. De mensen die de langste periode aanwezig zijn in het gebouw, hebben de grootste behoefte aan zelfregulatie. Door dit op verschillende aspecten (licht, ventilatie, verwarming/-koeling, luchtvochtigheid) te ordenen kan er voor verschillende gebruikers een optimale situatie gecreëerd worden.

Tevens wordt onderzocht of een deel van het gebouw voorzien kan worden van betonkernactivering, dit zorgt ervoor dat het gehele betonskelet als een groot warmte- en koellichaam gaat functioneren.

Op het schaalniveau van de stad is de nieuwbouw van het MST duurzaam, omdat het leidt tot een sterke intensivering van het bestaande ruimtegebruik in de binnenstad. Zodoende wordt nieuwbouw in het buitengebied voorkomen.

Van concept tot bouwplan

Het concept van het gebouw als geopende hand richting stad is de basis voor de verdere uitwerking tot een functioneel gebouw. De kenmerken van het concept zijn nog herkenbaar, maar de organische vormentaal van het concept is teruggebracht naar een rationeel gebouw met een orthogonale structuur. Deze structuur past zowel bij de interne organisatie van het gebouw en de te handhaven bebouwing als de wens van een compact volume en is tevens het gevolg van de inpassing van het nieuwe ziekenhuis op de locatie. Het nieuwe ziekenhuis bestaat uit een L-vormig hoofdvolume, voor een deel evenwijdig aan de Koningstraat en voor een deel, vanaf de hoek met de Beltstraat, hier loodrecht op. Korte zijvleugels staan haaks op dit hoofdvolume, zowel langs de Koningstraat als de Beltstraat. De ruimten tussen de zijvleugels vormen overdekte atriums, met een transparant dak en een glazen gevel langs de Koningstraat tot aan de hoek met de Beltstraat. De volledige hoogte van 35 meter van het gebouw is langs de Koningstraat tot aan de hoek met de Beltstraat te ervaren. Op de hoek met de Beltstraat is de hoofdentree gesitueerd, vormgegeven als een uitsnede in het glazen atrium. De hoogte van het gebouw is langs de Beltstraat teruggebracht naar 20 meter door een getrapte volume opbouw. Het lagere bouwdeel langs de Beltstraat wordt ingevuld met publieke functies en schermt de atriums aan deze zijde af.

Langs de Haaksbergerstraat zijn twee volumes voorzien, die de straatwand voor de huidige entree van het ziekenhuis opvullen waardoor er een mooie stedelijke wand ontstaat en een heldere openbare ruimte. Het huidige hoekgebouw aan de Koningstraat zal op korte termijn niet worden aangepast aan de stedenbouwkundige wens om op deze plek een stevig volume te realiseren in samenhang met de nieuwbouw aan de Haaksbergerstraat.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0012.jpg"

Figuur 11: Ontwerp nieuw ziekenhuis

3.2.2 Verkeerssituatie

Gemotoriseerd verkeer

Zodra de nieuwbouw van het MST in gebruik is genomen, zullen alle bezoekers van het MST, zowel de polikliniekbezoekers als de bedbezoekers gaan parkeren in de Van Heekgarage, gelegen aan het H.J. van Heekplein. Parkeren in de garage van het MST is niet meer mogelijk voor bezoekers, met uitzondering van de zaterdag en de donderdagavond. Op deze tijdstippen zullen de MST-bezoekers worden verwezen naar de MST-parkeergarage, waar op dat moment ook voldoende capaciteit aanwezig is, omdat de Van Heekgarage dan nodig is voor de bezoekers van de binnenstad.

Daartoe wordt de Van Heekgarage uitgebreid met een derde ingang in het verlengde van de Kuipersdijk naar niveau -2 in de parkeergarage. Een ondergrondse verbinding, rollend trottoir, zorgt voor een comfortabel transport van de Van Heekgarage naar de ingang van het MST. Via de parkeergarage komt men dan rechtstreeks uit in de centrale hal van het ziekenhuis. Deze parkeeroplossing heeft aanzienlijke gevolgen voor de mobiliteit in het centrum, zowel voor ziekenhuisbezoekers als ook voor andere bezoekers aan de binnenstad.

Voor de bezoekers van het ziekenhuis geldt dat het merendeel niet meer over de Haaksbergerstraat naar het ziekenhuis zal rijden, maar na verwijzing via de invalswegen naar de zuidelijke ingang van de Van Heekgarage worden geleid. Deze nieuwe toegang is ook bereikbaar voor bezoekers vanuit de noordelijke en oostelijke richting via de zogenaamde "Zuidlus". Bezoekers met de auto die een medepassagier bij de hoofdingang willen afzetten, kunnen deze bereiken vanaf de westelijk gelegen rotonde 'Dish'.

Deze oplossing zal een aanzienlijke vermindering van de mobiliteit op de Haaksbergerstraat opleveren, nog versterkt door het feit dat ook andere binnenstadsbezoekers de zuidelijke ingang van de Van Heekgarage via de Kuipersdijk als een beter alternatief voor de westelijke ingang zullen gaan gebruiken.

De ingang ter plaatse van de Haaksbergerstraat blijft gehandhaafd met dien verstande dat deze enkel toegang biedt tot de bestaande parkeergarage van het MST. Deze garage zal uitsluitend bestemd zijn voor het personeel en zakelijke gebruikers. De donderdagavond en zaterdag zijn een uitzondering, dan is er sprake van medegebruik door bezoekers van het ziekenhuis.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0013.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0014.jpg"

Figuur 12: Verkeerscirculatie, autoroute

Het verkeer voor aan- en afvoer van goederen kent twee hoofdroutes: de bestaande hellingbaan vanaf de Koningstraat en de te handhaven inrit vanaf de Wooldriksweg (de huidige ambulance-inrit). Daarnaast zijn er nog twee routes die ook voor transport gebruikt kunnen worden: de ingang op de hoek van de Beltstraat en de Borneostraat (de nieuwe ambulance-ingang) en de ingang Haaksbergerstraat (de huidige hoofdingang).

De locatie voor spoedeisende hulp, ambulancevervoer en de centrale huisartsenpost is gesitueerd op de hoek van de Beltstraat en de Borneostraat.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0015.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0016.jpg"

Figuur 13: Verkeersciculatie, spoedeisende hulp-ambulanceroute

Parkeren

Na de opening van de nieuwbouw parkeren gemiddeld ongeveer 2200 auto's van MST-bezoekers per (werk)dag in de Van Heekgarage. De piekbezettingen liggen rond 11.00 en rond 13.00 uur en bedragen ongeveer 630 geparkeerde auto's, met incidentele uitschieters (drukke dag met slecht weer) naar 800.

Die capaciteit is op alle werkdagen ruimschoots aanwezig in de Van Heekgarage en meestal ook op het niveau -2. Ook bij een eventuele groei van het aantal MST-bezoekers de komende jaren zal er ruim voldoende capaciteit beschikbaar zijn.

De gemiddelde bezetting van de parkeergarage op werkdagen bedraagt momenteel 255 van de 1650 plaatsen.

De parkeergarage van het MST beschikt over 900 parkeerplaatsen. Daarvan zijn er 50 parkeerplaatsen in gebruik bij de bewoners van het appartementencomplex aan de Getfertweg. Daarnaast zijn (ook in de nieuwe situatie) nog een aantal parkeerplaatsen bovengronds op maaiveldniveau beschikbaar, waardoor het totaal uitkomt op 1100 parkeerplaatsen.

Het aantal parkeerbewegingen van het MST-personeel en andere zakelijke gebruikers bedraagt ongeveer 700 op een werkdag, gespreid over 24 uur. In de weekenden is dat ongeveer een derde deel van dit aantal. Dit aantal zal niet stijgen in de periode tot de opening van het nieuwe ziekenhuis, omdat het aantal medewerkers van het MST afneemt. Bovendien voert het MST een actief mobiliteitsbeleid om de automobiliteit onder de medewerkers sterk terug te dringen. De piekbezetting van de eigen parkeervoorzieningen bedraagt momenteel circa 460 plaatsen tijdens de kantooruren op werkdagen.

Van de bestaande bebouwing van het ziekenhuis blijft een deel staan dat voor bedrijven en instellingen op het gebied van Kennis, technologie en zorg gebruikt gaat worden.

In de maximale variant zullen hierin bijna 500 arbeids- en opleidingsplaatsen gehuisvest kunnen worden. Daarvoor zijn 475 parkeerplaatsen nodig voor medewerkers en bezoekers, met een piekbezetting van 360 auto's tijdens de kantooruren.

Omdat de Van Heekgarage een directe verbinding krijgt met de hal van het ziekenhuis, en er een nieuwe voetgangersingang (stijgpunt) op het plein nabij de hoofdingang van het ziekenhuis wordt gerealiseerd, is de Van Heekgarage ook een goed alternatief voor bezoekers van de zorggerelateerde bedrijven en instellingen op het MST-terrein.

Fietsers

Voor de fietsers wordt er momenteel gestudeerd op een situatie om onder het voorplein van het MST, gelegen tussen de hoofdingang en het huidige Van Loenshof, een ondergrondse fietsenstalling te realiseren. Deze zal zo mogelijk een capaciteit van circa 600 klemmen bevatten. De stalling zal vanuit alle richtingen goed bereikbaar zijn en het gebied rondom de stalling wordt verkeersluw ingericht. Daarnaast wordt een studie verricht naar een alternatieve variant, waarbij het fietsparkeren plaats vindt op het terrein van het MST.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0017.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0018.jpg"

Figuur 14: Verkeerscirculatie, fietsroute en voetgangersroute

Voetgangers

De grootste voetgangersstroom zal zich voornamelijk tussen de ‘Van Heekgarage’ en het MST bewegen.Deze verbinding zal via een ondergrondse ‘tapis roulant’ worden vormgegeven. Daarnaast zal een sterke relatie met het stadscentrum ontstaan, dit zal leiden tot veel voetgangers tussen het centrum en het MST.

Openbaar vervoer

De locatie van het MST aan de Haaksbergerstraat wordt middels het openbaar vervoer goed bereikbaar vanaf de Boulevard-Koningstraat. Het centraal station ligt op loopafstand van het MST.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0019.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0020.jpg"

Figuur 15: Verkeerscirculatie, busroute

De volgende buslijnen hebben nabij het MST, aan de zijde van de nieuwe hoofdingang aan de Koningstraat, een halteplaats:

  • stadsbuslijn 1: station- Wesselerbrink;
  • stadsbuslijn 2: station- Reulver- Helmerhoek
  • stadsbuslijn 4 en 5: station- Stadsveld- Bruggert en 't Zwering
  • regionale buslijnen 20, 59, 73S en 74S: station- Haaksbergen- Achterhoek

De volgende buslijnen hebben, nabij het MST, enkel een halteplaats op het centrale busstation aan de Boulevard:

  • stadsbuslijn 3: station- Velve-Lindenhof- Eschmarke en Glanerbrug
  • stadsbuslijn 4: station- Stroinkslanden;
  • stadsbuslijn 6: station- Hogeland;
  • regionale buslijn 60: station- Oldenzaal;
  • regionale buslijn 61: station- Losser- Overdinkel
  • regionale buslijn 62: station- Denekamp.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0021.png"

Figuur 16: overzicht openbaar vervoer

Heliport

Op de locatie van het MST aan de Haaksbergerstraat bevindt zich op het zuidoostelijk deel van dit terrein, achter de woonbebouwing aan de Borneostraat, een landingsplaats voor (trauma)helikopters. Het helikopterplatform is bovenop de operatiekamers van het thoraxcentrum (hartcentrum) gebouwd. Mogelijk wordt de landingsplaats op een andere locatie gesitueerd en verplaatst naar het dak van de nieuwbouw.

3.2.3 Openbare ruimte

De gewenste ruimtelijke samenhang kan worden bereikt door het realiseren van heldere afgebakende openbare ruimten zoals straten en pleinen, begrensd met stevige straatwanden. De inrichting van de openbare ruimte moet zorgvuldig worden afgestemd op de functies en de beleving van die openbare ruimte.

Het voorplein aan de Boulevard

De relatie met de binnenstad wordt versterkt door een hoogwaardige inrichting van het openbare gebied voor het ziekenhuis. De openbare ruimte vormt een aantrekkelijke looproute tussen ziekenhuis en binnenstad, vormgegeven als een plein met een eigen identiteit en de kwaliteit van het stadserf.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.20090894-0004_0022.jpg"

Figuur 17: voorplein Boulevard en relatie met binnenstad

De entree van het ziekenhuis

De entree van het grote hoge gebouw moet duidelijk zichtbaar zijn, voldoende doorgangshoogte bieden en uitnodigend worden vorm gegeven. De entree moet een onderdeel vormen van de openbare ruimte en liggen in de gevel welke de wanden van het voorplein zijn. De entree is overdekt en zichtbaar vanuit alle straten. Het zien van de binnenstad en gezien worden vanuit de binnenstad geeft de entree een extra kwaliteit. De volledige omvang van het gebouw is vanaf het plein en de binnenstad zichtbaar.

De verbinding tussen Van Heekgarage en ziekenhuis

De parkeergarage wordt ondergronds verbonden met het ziekenhuis. Op niveau -2 van de garage vormt een ‘tapis roulant’ (rollend trottoir) een comfortabele verbinding met een tussenstop ter plaatse van het voorplein. Dakopeningen met daglichttoetreding aan het begin van deze verbinding, halverwege deze verbinding (ter plaatste van de tussenstop) en bij de entree van het ziekenhuis geven het gevoel van openheid. Het gebruik van aansprekende en warme materialen voor de aankleding van de routing met het rollend trottoir, het zien en gezien worden, een goed systeem van toegankelijkheid en zichtbare bewaking zijn van belang om het gevoel van sociale veiligheid en een aangename verbinding te realiseren.

De Beltstraat

Langs de Beltstraat moet de bebouwingshoogte passen bij de schaal en maat van de straat en de bebouwing aan de overzijde. De volume opbouw is getrapt vormgegeven, langs de Beltstraat is de nieuwbouw in de rooilijn ca. 20 meter hoog en vervolgens wordt de volledige hoogte 6 meter achter de voorgevelrooilijn gerealiseerd.

De begane grondlaag moet aantrekkelijk zijn en bijdragen aan het gevoel van sociale veiligheid. Het gebruik voor publieksfuncties en een transparante gevel dragen daartoe bij. De Beltstraat is voor bestemmingsverkeer toegankelijk, zoals voor het afzetten van bezoekers van het ziekenhuis, de aanwezige winkels en omwonenden. De straat is ingericht als onderdeel van het stadserf met dezelfde hoogwaardige uitstraling.

De Koningstraat

De Koningstraat zal als openbare straat blijven bestaan, maar door de geplande nieuwbouw van het Eden Dish hotel aan de noordzijde en de nieuwbouw van het ziekenhuis aan de zuidzijde, zal het aanzien van de straat volledig veranderen. De Koningstraat wordt een echte stadsstraat met hoge volumes aan weerskanten. Deze zal worden ingericht als stadserf en is toegankelijk voor de bus en bestemmingsverkeer. De straat is de toekomstige toegang van de geplande parkeergarage en de woontoren voor het Dish hotel. Het is op dit moment een bedieningsstraat, maar kan in de nieuwe plannen een gevoel van sociale veiligheid bieden en aangenaam zijn voor omwonenden en bezoekers van het ziekenhuis. Het realiseren van publieksfuncties en aantrekkelijke en transparante gevels dragen hier aan bij.

De Borneostraat

De knik in de Borneostraat vormt een overgang tussen de bescheiden eengezinswoningen aan de westzijde van de Borneostraat en de bebouwing op de hoek van de Borneostaat en de Beltstraat. De huidige hoekbebouwing vormt een onderdeel van de Beltstraat gezien de oriëntatie en volume van de bebouwing.  De nieuwe hoekbebouwing van het ziekenhuis is  eveneens onderdeel van het volume langs de Beltstraat en zal eenzelfde volume opbouw en verschijningsvorm te zien moeten geven als het deel langs de Beltstraat.

Langs de Beltstraat is de nieuwbouw in de rooilijn ca. 20 meter hoog en vervolgens wordt de volledige hoogte 6 meter achter de voorgevelrooilijn gerealiseerd. Deze getrapte hoogteopbouw is op de hoek met de Borneostraat voortgezet tot aan de toegangsweg van het ziekenhuisterrein in de knik van de Borneostraat. Ter hoogte van de knik in de Borneostraat is de toegang geprojecteerd van de ambulance, de eerstehulp en de huisartsenpost. Door deze toegangsstraat blijft er in de toekomstige situatie een redelijke maat tussen de nieuwbouw van het ziekenhuis en de bestaande eengezinswoningen. Tevens springt de hoek van het gebouw in de knik van de Borneostraat kruisend met de Beltstraat terug waardoor ruimtelijk overzicht ontstaat. Daarnaast is de afstand tot de aangrenzende bebouwing (Borneostraat 79) op een minimale afstand van ca. 18,5 meter gehouden.

De begane grondlaag moet aantrekkelijk zijn en bijdragen aan het gevoel van sociale veiligheid. Het gebruik voor publieksfuncties en een transparante gevel dragen daartoe bij.

De inrichting van het ziekenhuisterrein, zoals de toegangsstraat en de afscheiding met de achtertuinen van de bestaande woningen, zal moeten bijdragen aan het beperken van overlast ( geluid en inkijk).

Hoek Haaksbergerstraat - Koningstraat

Het gebouw op de hoek van de Haaksbergerstraat met de Koningstraat (afdeling radiotherapie en nucleaire geneeskunde) is 4 meter hoog en blijft gehandhaafd. De hoogte van het hoekgebouw wordt als plint doorgezet in de nieuwbouw van het ziekenhuis langs de Koningstraat. Een toekomstig steviger volume op deze hoek is gewenst en doet recht aan het oorspronkelijke hoekgebouw (uit de dertiger jaren, Textielfabriek Scholten).

De Haaksbergerstraat

De Haaksbergerstraat is een van de belangrijke oude radialen van de stad. Hoewel de straat tot in het stadscentrum doorloopt is de bebouwing langs deze straat bescheiden.

Een meer stedelijke bebouwing langs deze straat is op termijn denkbaar en de nieuwbouw van het ziekenhuis zal daarvoor een eerste aanzet moeten geven. Een volume in de doorgaande rooilijn langs de Haaksbergerstraat van tenminste 16 meter hoog, tussen het winkelpand aan de zuidzijde en het gebouw van radiotherapie is uitgangspunt. Aan de Haaksbergerstraat blijft een diensttoegang voor werknemers en bezoekers die gebruik maken van de aanwezige parkeergarage.

De interne structuur

Het huidige complex kent bebouwing uit verschillende perioden, zoals de centrale bouwdelen uit de jaren ’60 en het gebouw van de radiologie uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Begin deze eeuw zijn de hartkliniek en parkeergarage gerealiseerd, recent het Vrouw Kind Centrum en nu de plannen voor grootschalige nieuwbouw aan de Koningstraat en Haaksbergerstraat. Dit conglomeraat aan bouwinitiatieven, bouwstijlen en functies kan leiden tot een chaotisch beeld binnen het ziekenhuisterrein. Er wordt gestreefd om een nieuwe aangename en heldere ruimtelijke structuur binnen het ziekenhuisterrein te realiseren.

Waar de nieuwe bebouwing grenst aan achterkanten van bestaande bebouwing wordt een zone aangehouden waarin, op een beperkte uitzondering na, niet gebouwd mag worden.