direct naar inhoud van 3.2 Provinciaal en regionaal beleid
Plan: Twekkelerveld, herziening 1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20083679-0004

3.2 Provinciaal en regionaal beleid

Het ruimtelijk beleid van de provincie Overijssel komt vooral tot uitdrukking in de door Provinciale Staten vastgestelde streekplannen en herzieningen daarvan. Daarnaast kunnen worden genoemd het Milieubeleidsplan, het Waterhuishoudingsplan en het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan, die eveneens ruimtelijk relevant beleid bevatten. In de praktijk is daarnaast een belangrijke rol weggelegd voor de nota "Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen", waarin regels zijn opgenomen voor het ruimtelijke toezichtbeleid van de provincie. Voorzover dit relevant wordt geacht, wordt in deze paragraaf ingegaan op het provinciale ruimtelijke beleid, zoals dat in de hiervoor genoemde stukken tot uiting komt.

3.2.1 Streekplan Overijssel 2000+

Op 13 december 2000 hebben Provinciale Staten van Overijssel het Streekplan Overijssel 2000+ vastgesteld. Het plan geeft de hoofdlijnen van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling voor de lange termijn aan voor Overijssel, zoals de provincie deze nastreeft. De visie, die in het Streekplan is neergelegd, is richtsnoer voor het provinciaal handelen in de komende jaren. Het plan is zodanig ingericht, dat ruimte wordt geboden voor toekomstige projecten, die bijdragen aan een goede ruimtelijke ontwikkeling van de provincie. Deze worden niet alle op voorhand vastgelegd naar omvang en locatie, maar worden gestuurd door middel van ruimtelijke zonering en locatiecriteria. Het plan geeft daarnaast de kaders aan die de provincie stelt om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan.

3.2.2 Omgevingsvisie (ontwerp)

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben op 18 november 2008 de Ontwerp-Omgevingsvisie vastgesteld en deze structuurvisie ligt vanaf 22 december 2008 ter inzage, waarmee het formeel juridische traject start.


De verwachting is dat de Omgevingsvisie in juni 2009 door Provinciale Staten van Overijssel wordt vastgesteld.


In de Omgevingsvisie wordt een visie geschetst op de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving in de provincie Overijssel met als horizon 2030. Hierin wordt aangegeven welke beleidsambities en doelstellingen van provinciaal belang zijn, waaraan een uitvoeringsprogramma is gekoppeld.


De Omgevingsvisie heeft na vaststelling door Provinciale Staten de status van:

  • Structuurvisie onder de (nieuwe) Wet ruimtelijke ordening
  • Regionaal Waterplan onder de (nieuwe) Waterwet (en Provinciaal Waterhuishoudingsplan onder de Wet op de waterhuishouding tot de inwerkingtreding van de Waterwet)
  • Milieubeleidsplan onder de Wet milieubeheer
  • Provinciaal verkeer- en vervoersplan onder de Planwet Verkeer en Vervoer
  • Bodemvisie in kader van ILG-afspraak met het Rijk


3.2.3 Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen

Door de provincie Overijssel is in de loop der tijd vastgesteld dat voor het beoordelen van concrete ruimtelijke plannen het streekplan niet in alle gevallen een voldoende toetsingskader bevat. Het streekplan is immers een betrekkelijk globaal instrument, dat zich niet uitlaat over de aanvaardbaarheid van ruimtelijke plannen op gedetailleerd niveau en de juridische invulling van bestemmingsplannen.

In de loop der jaren is door Gedeputeerde Staten beleid ontwikkeld, dat voorziet in die gevallen waarin het streekplan geen uitsluitsel geeft. Dit beleid, dat is vastgelegd in de nota "Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen", is een nadere aanvulling en detaillering van het streekplan, of andere provinciale beleidsinstrumenten en vormt een beknopte leidraad voor het opstellen van ruimtelijke plannen. De nota "Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen" is d.d. 26 november 2002 door Gedeputeerde Staten van Overijssel vastgesteld. In de Handreiking komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor het opstellen en beoordelen van ruimtelijke plannen van gemeenten. Enkele relevante aspecten, die nadrukkelijk een rol spelen in het onderhavige plangebied zijn hieronder beschreven.

Ten aanzien van woningbouw wordt in de provinciale Handreiking ondermeer opgemerkt dat met het oog op een efficiƫnt ruimtegebruik eerst de mogelijkheden voor optimale benutting van het bestaand stedelijk gebied dienen te worden bezien voordat wordt overgegaan tot uitbreiding van het stedelijk gebied. Met andere woorden dat eerst de inbreidingsmogelijkheden dienen te worden benut alvorens tot uitbreiding wordt overgegaan.

Voor wat betreft het onderwerp milieu wordt opgemerkt, dat bij een goede ruimtelijke ordening tevens een integrale afweging van milieuaspecten hoort. Het is van groot belang om milieuaspecten vanaf het begin bij de planvorming, de belangenafweging en de besluitvorming over ruimtelijke plannen te betrekken. De keuzes voor vestiging en locatie van milieugevoelige bestemmingen en bedrijven zijn van groot belang. Een juiste afstemming tussen bedrijfsactiviteiten en daarvoor gevoelige functies is bepalend voor behoud en verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving. Milieubelastende en milieugevoelige bestemmingen worden via een methode van zonering zodanig gesitueerd dat de kans op gevaar, schade of hinder wordt beperkt of weggenomen.

3.2.4 Agenda van Twente

De Agenda van Twente is een door de Regio Twente vastgesteld ontwikkelingsprogramma met een looptijd van circa tien jaar dat door de regio in samenwerking met de provincie Overijssel en de Twentse gemeenten wordt uitgevoerd. De Agenda van Twente bundelt regionale beleidsvisies, zoals het Regionaal Economisch Ontwikkelingsplan, het Regionaal Mobiliteitsplan en het Bestuurlijk Manifest "Wij zijn Twente", en projecten. Met de Agenda van Twente wordt beoogd de Twentse ambities op sociaaleconomisch en ruimtelijk terrein gezamenlijk te realiseren met als uiteindelijk doel een productief en welvarend Twente tot stand te brengen, waar het prettig wonen, werken en recreƫren is. De ambities zijn vertaald in concrete doelstellingen, die moeten worden gerealiseerd op basis van een viertal programma's, zijnde:

  • Mensen in Twente, gericht op het welbevinden van mensen;
  • Werken in Twente, gericht op het versterken van duurzame werkgelegenheid;
  • Twente langs alle wegen, gericht op betere bereikbaarheid en mobiliteit;
  • Landgoed Twente, gericht op een betere benutting van landschappelijke kwaliteit, een goede ruimtelijke ordening, een aantrekkelijk woonklimaat en investeren in recreatie en toerisme.


De programma's bestaan uit projecten en een financieringsstrategie.