direct naar inhoud van 3.2 Provinciaal en (boven) regionaal beleid
Plan: Stadhuiskwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P283-VG01

3.2 Provinciaal en (boven) regionaal beleid

3.2.1 Omgevingsvisie en Omgevingsverordening Overijssel

Op 1 juli 2009 is door Provinciale Staten van Overijssel de Omgevingsvisie Overijssel vastgesteld. De omgevingsvisie geeft op hoofdlijnen weer wat de visie van de provincie Overijssel is op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. Gelijktijdig met de Omgevingsvisie hebben Provinciale Staten op 1 juli 2009 een Omgevingsverordening Overijssel vastgesteld. De Omgevingsverordening is opgesteld om doorwerking van de Omgevingsvisie te garanderen. In onderstaande afbeelding is een uitsnede van de kaart van de omgevingsvisie weergegeven.

Afbeelding Uitsnede kaart ontwikkelingsperspectieven omgevingsvisie

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P283-VG01_0005.png"

Aan historische kernen/binnensteden van Overijssel wordt volgens de bij de Omgevingsvisie behorende gebiedskenmerkenkaart de volgende betekenis toegekend: Ruimte voor multifunctioneel milieu gebaseerd op voorzieningen (winkels, cultuur, OV, et cetera) en versterking van de eigen identiteit gebaseerd op het historisch karakter, het erfgoed en de monumenten.

In de visie en verordening worden ontwikkelingsperspectieven voor de stedelijke omgeving genoemd. Deze ontwikkelingsperspectieven vormen de hoofdlijn van de provinciale ruimtelijke ontwikkelingsvisie. Een van de ontwikkelingsperspectieven is 'steden als motor'. Dit zijn gebieden voor dynamische en veerkrachtige woon-, werk- en voorzieningenmilieus waar de kwaliteiten identiteit van de bestaande stad worden versterkt en benut voor herstructurering, transformatie, inbreiding en uitbreiding.

Ten aanzien van binnensteden vermeldt de visie de volgende ambitie en hoofdlijnen van beleid:

  • ambitie: versterken van kernkwaliteiten van (binnen)steden (monumenten, architectuur, water/groen, culturele voorzieningen, stationsgebieden, stadsrandzones);
  • hoofdlijn van beleid: versterken van de kracht van de binnensteden en stationsomgevingen door afspraken over binnenstedelijke woningbouw en investering in de ontwikkeling van stationsomgevingen. Het ontwikkelen van een proces dat voorziet in borging van de kwaliteit van stadsrandzones.

Het plangebied maakt geen deel uit van de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur, intrekgebied, grondwaterbeschermingsgebied of primair watergebied. Wel is het plangebied gelegen in de boringsvrije zone 'Deventer- Ceintuurbaan en Zutphenseweg'. In de Omgevingsverordening Overijssel 2009 is in het hoofdstuk 'Grondwaterbescherming' vermeld onder artikel 3.2.2.5 sub c, dat mechanische ingrepen die niet dieper zijn dan 50 meter, uitgevoerd mogen worden zonder dat deze activiteit gemeld moet worden bij de provincie. In paragraaf 5.3.2 wordt hier nader op ingegaan.

Met de realisatie van het Stadhuiskwartier wordt aangesloten op het ontwikkelingsperspectief 'steden als motor'. Het Stadhuiskwartier zorgt voor een dynamisch en veerkrachtig woon- werk- en voorzieningenmilieu in de binnenstad en daarnaast wordt de bestaande binnenstad versterkt door herstructurering.

Met ingang van 11 januari 2013 ligt de ontwerp-Actualisatie Omgevingsvisie Overijssel 2013 en de ontwerp-Actualisatie Omgevingsverordening 2013 ter visie. Hierin wordt o.a. ingegaan op het opstellen van een kantorenvisie als sprake is van het realiseren van nieuwe, zelfstandige kantoren, of kantorenlocaties.

De bouw van het Stadhuiskwartier is reeds voorzien en mogelijk gemaakt in bestemmingsplan IJsselzone Binnenstad, respectievelijk bestemmingsplan Binnenstad. De planherziening is nodig vanwege een aantal strijdigheden die relatief klein van omvang zijn (aanpassing kapvorm, omvang binnentuin en rooilijn). Er is derhalve geen sprake van een nieuwe situatie. Daarbij zijn op de betreffende locatie alleen maatschappelijke doeleinden toegestaan; zelfstandige kantoren zijn hier niet toegestaan.

Geconcludeerd kan worden dat het voorgenomen plan in lijn is met de Overijsselse omgevingsvisie, omgevingsverordening en de actualisatie van beide ruimtelijke plannen.

3.2.2 Waterbeheerplan 2010-2015

Dit plan geeft aan hoe het waterschap Groot Salland werkt aan voldoende en schoon water en aan veilig wonen en werken tegen aanvaardbare kosten, nu en in de toekomst.
De hoofdthema's van het Waterbeheerplan 2010-2015 zijn: het waarborgen van de veiligheid, het beheer van het watersysteem (samenhang tussen grondwater en oppervlaktewater in relatie tot hoogteligging, bodemstructuur en grondgebruik) en het ontwikkelen van de afvalwaterketen.

Uitvoering van het thema Ruimte voor Water en het voldoen aan de KRWdoelen staan de komende jaren centraal, dit vraagt na het beschikbaar komen van ruimte voor de inrichting van het nieuwe watersysteem om een aangepast beheer en onderhoud.

In de afvalwaterketen is er een functionele samenhang tussen rioleringsstelsel en rioolwaterzuiveringsinstallatie. Gemeente en waterschap werken samen aan optimalisering en kostenbesparing.