direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en parkeren
Plan: Kindcentrum Rivierenwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P281-VG01

4.5 Verkeer en parkeren

4.5.1 Gemotoriseerd verkeer

Het plangebied ligt tegen de Amstellaan aan, een van de hoofdwegen van Deventer. Ook ligt het in de nabijheid van de Snipperlingsdijk, eveneens een van de hoofdwegen van de stad. Beide wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type a/b. De Amstellaan biedt de belangrijkste ontsluiting richting de Rijksweg A1, terwijl de Snipperlingsdijk de Binnenstad en Colmschate/De Vijfhoek ontsluit.

Aanpassingen in de stedenbouwkundige en verkeerskundige structuur van de Rivierenwijk hebben ertoe geleid dat het plangebied niet meer rechtstreeks op de Amstellaan ontsloten is. Ter compensatie hiervan is een extra wijkontsluiting aangelegd, die een verbinding maakt tussen de Maasstraat/Roerstraat en de Snipperlingsdijk. Dit is de belangrijkste ontsluiting van het plangebied op de hoofdwegen van Deventer.

Door wijzigingen in de wegenstructuur wordt het plangebied verder min of meer rechtstreeks aangesloten op de Deltalaan, een belangrijke weg binnen de Rivierenwijk. Via deze weg zullen veel bezoekers en gebruikers naar het Kindcentrum gaan.

Om ongewenst verkeer te voorkomen, bevat het stedenbouwkundig plan van het Centrumgebied (dit ligt tegen het plangebied Kindcentrum aan) geen verbinding meer tussen de Maasstraat en de Deltalaan. Verkeer van de Maasstraat naar de Deltalaan dient straks via de Geleenstraat en/of het Deltaplein te rijden. Dit zorgt voor een verkeersluwe omgeving bij het plangebied Kindcentrum.

4.5.2 Fietsverkeer

Het plangebied wordt voor fietsers uitstekend ontsloten. Direct ten zuiden van het plangebied loopt een van de acht sterroutes van Deventer, de fietsroute 'As Binnenstad - Colmschate'. Deze route loopt via de Snipperlingsdijk en Holterweg parallel aan de spoorlijn in de richting van Bathmen. Fietsers kunnen hier bijna geheel zonder te stoppen doorfietsen. Ten westen van het plangebied loopt een primaire fietsroute, die het gehele Hanzetracé volgt en daarbij diverse sterroutes kruist.

4.5.3 Openbaar vervoer

Over de Snipperlingsdijk lopen diverse buslijnen, die halteren bij het kruispunt Snipperlingsdijk - Amstellaan. Door de Rivierenwijk gaat na de herinrichting van het centrumgebied een buslijn lopen, die waarschijnlijk een halte krijgt bij het Deltaplein. Het plangebied is daarmee redelijk goed ontsloten door het openbaar vervoer.

4.5.4 Parkeren

De gemeentelijke bouwverordening bevat de autoparkeernormen voor Deventer en is van toepassing op dit gebied.

Uitgaande van 17 lokalen komt het aantal te realiseren parkeerplaatsen voor personeel op 17 (norm volgens gemeentelijke bouwverordening is 1 per lokaal). Er zal minimaal 1 mindervalidenparkeerplaats gerealiseerd moeten worden (norm is 2% van het totaal aantal parkeerplaatsen, met een minimum van 1). Deze parkeerplaatsen zullen op eigen terrein gerealiseerd moeten worden.

De kiss and ride zone wordt onderdeel van de inrichting van de openbaren ruimte rond het Kindcentrum.

De fietsparkeernormen staan in het (landelijke) bouwbesluit. Er wordt echter aanbevolen om de (nieuwere) CROW-richtlijnen te hanteren. Dit is ook het uitgangspunt in de ruimtelijke randvoorwaarden die gelden voor de ontwikkeling van het Kindcentrum. Berekend is dat er circa 300-400m2 aan stallingsruimte (inclusief personeel) gerealiseerd moet worden, op eigen terrein.