direct naar inhoud van 2.2 Toekomstige situatie
Plan: Kindcentrum Rivierenwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P281-VG01

2.2 Toekomstige situatie

2.2.1 Stedenbouwkundig

Het gebouw biedt plaats aan een basisschool en aanvullende voorzieningen die gericht zijn op het opgroeiende kind in de wijk. Het kindcentrum wordt een dragende pijler in de Rivierenwijk. De ambitie is dat het kindcentrum zich opent naar de wijk, en dat zowel het gebouw als de buitenruimte interactie aangaan met de wijk, het park en het kindlint.

Het voorlopig programma is dat er in het Kindcentrum 17 lokalen, 1 speellokaal, 1 gymzaal en een verhuurbare ruimte worden gerealiseerd. Voor het schoolplein is het idee dat de helft van de benodigde oppervlakte in het park wordt aangelegd. Hier kunnen de oudere kinderen spelen. Het kindlint kan onderdeel worden van het schoolplein. Dubbel ruimtegebruik maakt het kindcentrum echt onderdeel van de wijk. Zo bestaat de mogelijkheid om het schoolplein buiten schooluren ook voor andere wijkactiviteiten te gebruiken en geven de gymzaal en de verhuurbare ruimte het gebouw extra functie als wijkvoorziening.

Aandachtspunten zijn dat er aandacht moet zijn voor een veilige waterkant, er moet zicht zijn op de onderdoorgang Amstellaan, sociale controle buiten schooltijden en de gymzaal moet zelfstandig gebruikt kunnen worden.

2.2.2 Beeldkwaliteit

Het kindcentrum vormt een trekker en schakel van de wijk. Het mag bijzonder zijn in architectuur, maar vooral ook zichtbaar in gebruik van de buitenruimte. De buitenruimte voor spelen loopt door het park in en het kindlint maakt onderdeel uit van het speelplein. Het nodigt uit voor dubbelgebruik voor de buurt. Ook de gymzaal en de multifunctionele ruimtes bieden de wijk aantrekkelijke voorzieningen. Het gebouw mag dan ook gezien worden; met een hoogteaccent aan de Amstellaan presenteert het gebouw zich aan de wijk.

Het kindcentrum mag een uitgesproken architectuur kennen.

Het kindcentrum vormt de schakel tussen Rivierenwijk west en oost en neemt met de positie aan het park en aan de Amstellaan een plek in die gezien mag worden.

Aan de zijde Amstellaan is een hoogteaccent gewenst met een maximale hoogte van 15 meter. Het hoogteaccent heeft een presentatiezijde aan de Amstellaan en aan de zuidelijke parkzijde.

De hoofdentree van het kindcentrum heeft de oriƫntatie op de hoek van Maasstraat, park en kindlint. Ter plekke van de hoofdentree is een luifel toegestaan.

Het kindcentrum heeft rondom haar presentatiezijde aan de wijk. De gevels mogen uitnodigen tot interactie met de wijk, juist ook in de avonduren. Zien dat er iets te doen is, buiten schooltijden, zoals sport of wijkactiviteiten, draagt bij aan de sociale veiligheid en levendig en veilig park.

2.2.3 Parkeren

Voor het aantal autoparkeerplaatsen voor personeel en bezoekers van het kindcentrum en de sportvoorziening geldt dat een deel van de parkeerbehoefte opgelost dient te worden op de eigen ontwikkelplot. De rest van de parkeerbehoefte is voorzien in de openbare ruimte. Fietsparkeren voor kinderen en personeel dient volledig te worden gerealiseerd binnen het bouwveld. Het interne parkeren, de expeditie en ruimte voor laden/lossen wordt ontsloten aan de noordzijde van het bouwveld op de hoek met de Amstellaan. Het hoogteverschil aan de Amstellaan biedt kansen voor het integreren van parkeren en expeditie in het talud.

Het kindcentrum is vanaf beide wijklussen bereikbaar met een Kiss & Ride. De parkeerplaatsen zullen ontworpen moeten worden als onderdeel van het Venenplantsoen.

De Kiss & Ride kan buiten de haal- en brengtijden gebruikt worden door wijkbewoners en bezoekers van de sportvoorziening of multifunctionele ruimten.

Fietsgebruik wordt door de school gestimuleerd. Goede fietsstallingen in en nabij het kindcentrum en veilige, comfortabele fietsroutes naar de schoolentree zijn in het programma van eisen voor het kindcentrum opgenomen en de fietsroutes voorzien in het stedenbouwkundig plan.

2.2.4 Buitenruimte

De ligging aan het park geeft het kindcentrum de kans van spelen en onderwijs iets bijzonders te maken; buiten les krijgen, sporten in het park, maar ook spelen in het park en op het schoolplein voor de kinderen in de wijk buiten de schooltijden is een meerwaarde voor Rivierenwijk.

Het school/speelplein bij het kindcentrum kan deels binnen het bouwveld worden gerealiseerd. Het overige deel kan onderdeel uitmaken van het openbaar gebied in het Venenplantsoen. Hiermee kan het spelen de zachte overgang maken van kindcentrum naar het Venenplantsoen en de wijk. De buitenspeelvoorziening van het kindcentrum gaat hiermee een relatie aan met het Venenplantsoen.

Het kindlint wordt gezien als integraal onderdeel / verlengstuk van het schoolplein.

Het schoolplein kent bij voorkeur alleen een afsluitbare erfafscheiding van schoolplein naar park/kindlint aan de parkzijde. Bij het ontwerpen van deze afscheiding zal rekening gehouden moeten worden met de mogelijk tot het dubbelgebruik van het schoolplein buiten openingstijden.

Met de bestaande bomen binnen het plangebied wordt zo veel mogelijk rekening gehouden in het ontwerp van het speelplein en de school.