direct naar inhoud van Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid
Plan: Zandbelterbrug Schalkhaar
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P267-VG01

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

Economische uitvoerbaarheid

In artikel art. 3.1.6 lid 1, aanhef en onder f van het Besluit ruimtelijke ordening is bepaald dat onderzocht moet worden of een bestemmingsplan uitvoerbaar is, zowel economisch als maatschappelijk.

Dit bestemmingsplan wordt vastgesteld ten behoeve van een door of in opdracht van de gemeente Deventer te realiseren brug voor gemotoriseerd verkeer over het Overijssels kanaal. Dit project zal derhalve door de gemeente worden gefinancierd. Bij de besluitvorming in maart 2010 is reeds aangegeven dat er voldoende financiële middelen zijn om het project te realiseren. De kosten voor het project zijn geraamd op circa 1,4 mln. euro. Voor het project is een dekking beschikbaar van €1,1 mln. in de RGI voor de realisatie van de nieuwe brug. Daarnaast is in 2009 al eerder €0,1 mln. uitgetrokken om rond de Zandbelt veiligheidsmaatregelen te treffen. Voor het conserveren van de monumentale brug is een bedrag beschikbaar van €0,1875 mln., waaronder een provinciale bijdrage van €0,075 mln.

Voor het bouwplan hoeft geen exploitatieplan op basis van artikel 6.12 lid 2 Wro juncto artikel 6.2.1. Bro vastgesteld te worden.

Er zijn hiermee geen omstandigheden die duiden op financiële onhaalbaarheid van het plan. De economische uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan kan derhalve worden geacht te zijn aangetoond.

Maatschappelijke uitvoerbaarheid

In artikel 3.1.6 lid 1, aanhef en onder e van het Besluit ruimtelijke ordening is bepaald dat een beschrijving dient te worden opgenomen van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereidingen van het bestemmingsplan zijn betrokken.

Het voornemen tot een bestemmingsplanherziening voor het wijzigen van de bestemming van agrarische gronden ten behoeve van de aanleg van een nieuwe brug voor gemotoriseerd verkeer over het Overijssels kanaal is conform artikel 1.3.1 Bro gepubliceerd in de Deventer Post. Naar aanleiding van deze publicatie zijn geen reacties binnengekomen.

Gezien het bovenstaande en het feit dat het hier een plan betreft met een beperkte omvang, die een ontwikkeling mogelijk maakt die op grond van het huidige provinciale en gemeentelijk beleid is toegestaan wordt het houden van een extra inspraakronde niet noodzakelijk geacht. Het volgen van de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb), waarbij een ieder de gelegenheid krijgt zijn of haar zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan kenbaar te maken, wordt voor onderhavig plan voldoende geacht.

Vooroverleg

Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken waterschappen en diensten van rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.

Omtrent het vooroverleg met het Rijk kan gemeld worden dat voor het onderhavige plan geen nationale belangen in het geding zijn. Daarom heeft geen overleg plaatsgevonden met het Rijk.

Dit bestemmingsplan valt niet binnen de provinciale vrijstellingslijst van Gedeputeerde Staten van Overijssel. Vooroverleg met de provincie is dan ook noodzakelijk. Op 15 maart 2012 is voorliggende bestemmingsplan met de provincie besproken. In dit vooroverleg heeft de provincie aangegeven te kunnen in stemmen met voorliggende plan. Het betreft een kleinschalige aanpassing van een bestaande weg welke geen grote gevolgen zal hebben voor de verkeersintensiteiten op het wegvlak. Door de kleinschaligheid van de ingreep vormt deze ook geen belemmering voor het grondwaterbeschermingsgebied en het intrekgebied waarbinnen het plangebied is gelegen.

Door het invullen van de digitale watertoets in het waterschap Groot Salland geïnformeerd over voorliggend bestemmingsplan. Ook is het waterschap betrokken bij het opstellen van het Programma van Eisen voor het ontwerp van de brug. In dat kader heeft het waterschap diverse uitgangspunten ingediend ten aanzien van grondeigendommen, hydrologie en beheer en onderhoud. Of aan deze uitgangspunten wordt voldaan zal worden getoetst op het moment dat de gemeente Deventer voor de bouw van de brug een waterwetvergunning aanvraagt bij het waterschap Groot Salland. Voor het overige kan het waterschap instemmen met voorliggend bestemmingsplan.