direct naar inhoud van 3.4 Milieukwaliteitseisen
Plan: Ikkinksweg 9
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P262-OH01

3.4 Milieukwaliteitseisen

Beleid

In het gemeentelijk milieubeleid (Milieubeleidsplan 2003-2008) staat een integrale benadering van milieu, ruimtelijke ordening, bouwen en wonen en verkeers- en vervoersbeleid centraal. Belangrijke uitgangspunten zijn:

  • behoud van bestaande milieukwaliteiten, verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen (ruimtelijke ontwikkeling en milieu);
  • een duurzame ontwikkeling en betrokkenheid en verantwoordelijkheid van ondernemers (economische ontwikkeling en milieu);
  • de betrokkenheid van de burger (maatschappelijke ontwikkeling en milieu) .

Met name de eerste twee uitgangspunten zijn van belang bij het opstellen van bestemmingsplannen.

Om te oordelen of het voorliggende bestemmingsplan geen negatieve invloed heeft op de bestaande milieukwaliteit en voldoet aan de wettelijke normen die zijn vastgesteld in de milieuwetgeving, zijn de volgende milieukundige aspecten beoordeeld:

  • bedrijven en milieuzonering;
  • geluid;
  • bodemkwaliteit;
  • luchtkwaliteit;
  • externe veiligheid;
  • ecologie.

Bedrijven en milieuzonering

Het oprichten van woningen is niet vergunningsplichtig in de zin van de Wet milieubeheer. In relatie tot vergunde rechten van omliggende veehouderijen kan qua geurwetgeving gemeld worden dat ingevolge artikel 14, lid 2 onder c van de Wet geurhinder en veehouderij, voor nieuwe woningen die in het kader van VAB/RvR regeling worden opgericht een minimale afstand van 50 m buiten de bebouwde kom in acht genomen moet worden ten opzichte van agrarische bedrijven van derden. Binnen 50 m van het plangebied bevinden zich geen agrarische bedrijven. De nieuwe woning vormt vanuit geuroptiek geen extra belemmering van vergunde rechten van omliggende bedrijven.

Geluid

De locatie ligt in de geluidzone van de Ikkinksweg, Marsweg en Plompmarsweg. De nieuwe woonbestemming is getoetst aan de Wet geluidhinder. De voorkeursgrenswaarde bedraagt 48 dB, de maximale grenswaarde bedraagt 53 dB (art. 83 Wgh).

Daarnaast zijn er in de omgeving van de locatie enkele agrarische bedrijven gelegen. Vanuit de Wet milieubeheer is een woonbestemming geluidgevoelig. Er is beoordeeld in hoeverre het plan beperkend kan zijn voor deze agrarische bedrijven.

Beoordeling

Wegen

Op grond van de verkeersmilieukaart 2020 is vastgesteld dat de geluidbelasting als gevolg van de Ikkinksweg, Marsweg en Plompmarsweg de voorkeursgrenswaarde niet zal overschrijden (incl. 5 dB aftrek op grond van artikel 110g Besluit geluidhinder).

Agrarisch bedrijf (niet-intensief) Ikkinksweg 8

Dit bedrijf ligt op een afstand van meer dan 200 meter van de nieuwe woonbestemming. Gezien deze afstand en omdat er bestaande woningen dichter bij het bedrijf liggen, zal de nieuwe woonbestemming niet beperkend zijn voor het agrarisch bedrijf.

Agrarisch bedrijf (vleesvarkenhouderij en minicamping) Ikkinksweg 7

De bestaande woning (de boerderij) op de planlocatie is voor geluid van het agrarisch bedrijf de maatgevende woning. De nieuwe woonbestemming komt op een grotere afstand van het agrarisch bedrijf. De nieuwe woonbestemming zal daarom niet beperkend zijn voor het agrarisch bedrijf.

Bouwaanvraag

De geluidsbelasting op de gevel van de nieuwe woonbestemming bedraagt minder dan 53 dB(A). Bij opbouw van de gevel conform de minimum eisen aan de gevelwering van 20 dB conform het Bouwbesluit 2003, kan worden voldaan aan het wettelijk toegestane binnenniveau. Aanvullend akoestisch onderzoek is niet noodzakelijk.

Conclusie

Vanuit het oogpunt van geluid zijn er geen bezwaren voor de nieuwe wooneenheid.

Bodemkwaliteit

Op basis van het historisch bodembestand blijkt dat op de locatie een bovengrondse dieselolietank (1.000 liter) aanwezig is (geweest). Dit betekent dat de locatie verdacht is voor een potentieel ernstig geval van bodemverontreiniging. Voor zover bekend heeft er op de locatie geen bodemonderzoek plaatsgevonden.

Ruimtelijke procedure

Aangezien deze locatie verdacht is ten aanzien van bodemverontreiniging, is een bodemonderzoek ter plaatse van de bovengrondse dieselolietank, conform de NEN 5740 (met een vooronderzoek conform de NEN 5725), in het kader van de ruimtelijke procedure noodzakelijk.

Bouwaanvraag

Ter plaatse van de toekomstige woningbebouwing is sprake van de voortdurende aanwezigheid (>2 uur per dag) van mensen. Daarom is een bodemonderzoek conform de NEN 5740 (met een vooronderzoek conform de NEN 5725) ter plaatse van de toekomstige woonbebouwing nodig.

Wanneer de bouwaanvraag wordt ingediend binnen 5 jaar na uitvoering van het bodemonderzoek in het kader van de ruimtelijke procedure, wordt aanbevolen beide onderzoeken gecombineerd uit te voeren.

Bodemonderzoek

In juni/juli 2011 is op de locatie een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd door Milieutechniek Rouwmaat Groenlo BV (rapportnummer MT.21219). Het onderzoek voldoet aan het Besluit bodemkwaliteit, hoofdstuk “kwalibo”. De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • Zintuiglijk zijn op en in de bodem geen bijzonderheden aangetroffen die duiden op de mogelijke aanwezigheid van een verontreiniging;
  • In de grond zijn zowel ter plaatse van de tank als ter plaatse van de nieuwbouw van de geanalyseerde parameters geen gehalten aangetoond boven de achtergrondwaarden;
  • In het grondwater is een matig verhoogd gehalte aan barium aangetoond en zijn licht verhoogde gehalten aan molybdeen, nikkel en zink aangetoond. Het aangetoonde gehalte aan barium overschrijdt de toetsingswaarde voor nader onderzoek minimaal (2 ug/l). Vanwege het ontbreken van een antropogene bron en de minimale overschrijding van de toetsingswaarde is nader onderzoek niet nodig. De aangetoonde licht verhoogde gehalten overschrijden de streefwaarden en blijven beneden de toetsingswaarden voor nader onderzoek. Van de overig geanalyseerde parameters zijn geen gehalten aangetoond boven de streefwaarden.

Conclusie

Op basis van het uitgevoerde onderzoek is de locatie geschikt voor het toekomstige gebruik, namelijk wonen met tuin. Bij de tank is in de grond geen verontreiniging aangetroffen. Ter plaatse van de nieuwbouw zijn licht tot matig verhoogde gehalten aan zware metalen aangetoond in het grondwater. De gehalten vormen geen aanleiding voor het uitvoeren van aanvullend onderzoek. In de grond zijn geen gehalten boven de achtergrondwaarden aangetoond.

Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is de wijzigingswet van hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) werktitel 'Wet luchtkwaliteit' (Stb. 2007, 414), in werking getreden (Stb. 2007, 434). Deze wet vervangt het 'Besluit luchtkwaliteit 2005'. De grenswaarden voor lucht zijn niet gewijzigd, wel het moment wanneer getoetst moet worden aan deze normen. Luchtkwaliteitseisen vormen onder de nieuwe 'Wet luchtkwaliteit' geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling als een project 'niet in betekenende mate' bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Volgens de Regeling en het Besluit niet in betekenende mate is vastgesteld dat woningbouwplannen voor minder dan 500 woningen 'niet in betekenende mate' bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Om vanuit een goede ruimtelijke ordening toch iets te kunnen zeggen over de mate van blootstelling aan luchtverontreinigingen, is de lokale situatie beoordeeld in de verkeersmilieukaart. Op basis van de verkeersmilieukaart blijkt ter plaatse van het plangebied ruimschoots aan de normstelling voor luchtkwaliteit wordt voldaan en dat de twee wooneenheden geen overschrijding zal veroorzaken. Op grond hiervan vindt de gemeente Deventer het niet noodzakelijk dat de initiatiefnemer een luchtkwaliteitsonderzoek laat uitvoeren.

Externe veiligheid

Gezien de ligging van het plangebied t.o.v. relevante objecten en/of risicovolle vervoersassen op basis van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (BEVI), de circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen en het Besluit externe veiligheid buisleidingen (BEVB), is externe veiligheid voor dit plan geen aandachtspunt.

Ecologie

De locatie ligt nabij een bosgebied, maar niet in de Ecologische Hoofdstructuur. Naar verwachting zullen de voorgenomen activiteiten geen negatieve gevolgen hebben op de EHS. In de directe nabijheid van de locatie zijn geen Natura 2000-gebieden aanwezig.

Aangezien de te slopen bebouwing van agrarische aard is, bestaat er een kans dat vogelsoorten met een jaarrond beschermde nestplaats (bijv. kerkuil, steenuil en huismus) en vaste verblijfplaatsen van vleermuizen aanwezig zijn. Het is daarom noodzakelijk een quickscan natuurtoets uit te laten voeren.

Natuurbank Overijssel heeft de quickscan natuurwaardenonderzoek Ikkinksweg 9, Okkenbroek uitgevoerd. Het rapport voldoet aan de eisen zoals die worden gesteld door de vigerende wetgeving en daarmee aan de natuurtoets-kwaliteit-checklist, zoals door de Raad van de gemeente Deventer vastgesteld in de zomer van 2011.

Extra advies: Een belangrijke voorwaarde binnen de Rood voor Rood-regeling is dat de eigenaar die gebruik maakt van de regeling een maatschappelijke tegenprestatie moet leveren. Dit kan in de vorm van landschappelijke aankleding van zijn erf of directe omgeving. Vaste verblijfplaatsen van een aantal vogelsoorten zijn op grond van de Flora- en faunawet beschermd en gemeenten en initiatiefnemers hebben extra verantwoordelijkheid jegens vogels en andere dieren die een bedreigde status hebben op de landelijke Rode Lijst. Door Landschap Overijssel en de Overijsselse steenuilenwerkgroepen samenwerkend met STONE (STeenuil Overleg NEderland) is de brochure 'Rood voor rood met veren' opgesteld. Bij deze groeperingen is de praktische kennis aanwezig om binnen de uitvoering van de Rood voor Rood-regeling, de aanwezige vogelsoorten te behouden c.q. te stimuleren tijdens en na afloop van het proces van sloop- en bouwwerkzaamheden.  Om concreet invulling te geven aan de maatschappelijke tegenprestatie wordt geadviseerd voor een vogelvriendelijke invulling van de 'nieuwe' boerenerven waarop de Rood voor Rood-regeling van toepassing is. Het betreft veelal simpele, goedkope en praktische oplossingen bijvoorbeeld in de vorm van bieden van nestgelegenheid en biotoopverbetering.