direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Hunneperweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P204-VG02

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Bouwverordening Gemeente Deventer

Uitgangspunt is het streven om onnodige verhoging van de parkeerdruk op de openbare ruimte te voorkomen door de eis te stellen dat de parkeerbehoefte zoveel mogelijk op eigen terrein wordt opgevangen.

Om te kunnen bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn, worden zogenoemde parkeernormen gehanteerd. Een parkeernorm is gebaseerd op (landelijke) praktijkervaring waar uit blijkt hoeveel parkeerruimte er gemiddeld nodig is. Een norm kan in verschillende eenheden worden weergegeven. Gebruikelijk zijn de eenheden "aantal per vierkante meters bruto vloeroppervlak" (bijvoorbeeld bij winkels en kantoren) of per stuk (bij woningen).

Het voorliggend bestemmingsplan voorziet in de realisatie van 59 parkeerplaatsen op de strook grond aan de overzijde van de kantoorvilla's aan de Hunneperweg 2, 4 en 6. De parkeerbehoefte van kantoorvilla's betreft minimaal 2,5 parkeerplaatsen per 100 m2 brutovloeroppervlak op eigen terrein. In de bestaande situatie wordt niet voldaan aan het minimaal aantal parkeerplaatsen. Tevens wordt er op de openbare weg vóór de kantoorpanden geparkeerd, waarmee een deel van de parkeerbehoefte niet wordt opgevangen op "eigen terrein". Dit probleem wordt opgelost door de grond aan de overzijde van de Hunneperweg 2, 4 en 6 te verkopen en er een parkeerterrein op aan te leggen.

De kantoorvilla's hebben in totaal een bruto vloeroppervlak van circa 3000 m2. Dit bestemmingsplan voorziet in de realisatie van 59 parkeerplaatsen. Tezamen met de bestaande parkeerplaatsen zijn er na realisatie van de parkeervoorzieningen in totaal 106 parkeerplaatsen op "eigen terrein". Conclusie: met dit bestemmingsplan wordt de parkeersituatie rondom de kantoorvilla's in overeenstemming met de bouwverordening gebracht.

3.4.2 Structuurplan Deventer 2025 (2004)

In het structuurplan Deventer 2025 (april 2004) zijn de toekomstige ruimtelijke opgaven voor Deventer en de gewenste ontwikkelingsrichting in beeld gebracht. Volgens dit structuurplan zijn knelpunten op het gebied van parkeren onder meer de te geringe parkeercapaciteit rond de binnenstad, onduidelijke routering parkeerkring en parkeerdruk in woonwijken. De belasting van het wegennet neemt de komende jaren toe, zowel als gevolg van de autonome mobiliteitsgroei als door verdere stedelijke ontwikkeling. Bij het uitblijven van maatregelen dreigen een dichtslibbende binnenstad, verslechterde bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en meer verkeershinder, vooral in woongebieden.

3.4.3 Gemeentelijk waterbeleid (2007)

Het gemeentelijk beleid is vastgelegd in het Waterplan Deventer (2007-2010) en Gemeentelijk Rioleringsplan (2005 - 2010).

Het Waterplan is een gezamenlijk plan van de waterschappen Groot Salland, Rijn en IJssel en Veluwe, waterbedrijf Vitens en de gemeente Deventer. Er staat in welke knelpunten deze organisaties zien in de waterhuishouding en hoe ze die denken op te lossen. In het Waterplan staan de belangrijkste maatregelen die de waterorganisaties de komende jaren samen willen treffen. Ieder jaar wordt een uitvoeringsprogramma vastgesteld.

Eén van de te nemen maatregelen is bijvoorbeeld: indien mogelijk schoon regenwater niet af te voeren naar de riolering, maar te infiltreren, dan te bergen en vervolgens pas af te voeren naar het oppervlaktewater door middel van een bodempassage.

In het Gemeentelijk Rioleringsplan Deventer (GRP) 2005-2010 wordt het gemeentelijk beleid, de uit te voeren programma's in de planperiode en de investeringen beschreven. Het plan staat niet op zichzelf. Zowel letterlijk als figuurlijk worden grenzen overschreden. De wetgeving waarmee men in het Gemeentelijk Rioleringsplan te maken heeft speelt op Europees, rijks-, provinciaal- en lokaalniveau. Eenmaal per vijf jaar wordt het GRP geactualiseerd.

3.4.4 Milieubeleidsplan 2003-2008 (2003)

In het Milieubeleidsplan 2003-2008, dat op 20 oktober 2003 door de gemeenteraad is vastgesteld, staat een integrale benadering van milieu, ruimtelijke ordening, bouwen en wonen en verkeers- en vervoersbeleid centraal. Het plan is daarom gebaseerd op de drie pijlers van het gemeentelijke beleid, zoals vastgelegd in de Stadsvisie. Vanuit milieuperspectief zijn per pijler de volgende milieu-uitgangspunten opgesteld:

  • ruimtelijke ontwikkeling en milieu: behoud van bestaande milieukwaliteiten, verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen;
  • economische ontwikkeling en milieu: een duurzame ontwikkeling en betrokkenheid en verantwoordelijkheid van ondernemers staat centraal;
  • maatschappelijke ontwikkeling en milieu: de betrokkenheid van de burger.

Met name de eerste twee uitgangspunten zijn van belang bij het opstellen van bestemmingsplannen. Het gemeentelijk Milieubeleidsplan kent de speerpunten veiligheid, handhaving, klimaatverandering en flora en fauna. Verder is voor de verschillende beleidsterreinen een aantal milieuambities vastgelegd.

De gemeente is begonnen met de voorbereidingen voor een nieuw Milieubeleidsplan 2009-2014.

3.4.5 Groenbeleidsplan (2007)

Het groenbeleidsplan (april 2007) geeft richtlijnen voor de inrichting en het beheer van openbaar groen, inclusief bomen en waterpartijen. De gemeente Deventer ligt op de grens van het rivierenlandschap van de IJssel en het Sallandse dekzandlandschap. De verschillen tussen deze landschappen werken door in de bodem, de stedenbouwkundige structuur, de waterstructuur, in de aard van de beplantingen en de specifieke natuurwaarden. Deze ligging zorgt voor een enorme biodiversiteit. Allerlei dieren en (zeldzame) planten vinden hun weg in en om de stad. Het Groenbeleidsplan zorgt ervoor dat deze kenmerken en haar biodiversiteit blijven behouden en waar mogelijk versterkt worden.

Om in de komende jaren verantwoorde keuzes te kunnen maken is in het groenbeleidsplan een visie op het groen (wat willen we bereiken) verwoord en zijn concrete ambities gedefinieerd.

De groenvisie is: "De gemeente Deventer streeft naar een gevarieerd aanbod van betekenisvol en aantrekkelijk groen. Ze doet dit door in te spelen op de verschillen in ligging, omvang, functie, historische betekenis en gebruikswensen. Dit leidt tot omgevingsbewust ontwerpen en vervolgens tot ontwerpbewust beheren".

Het onderhavige plangebied maakt onderdeel uit van een groter woon- en werkgebied en ligt in het dekzandlandschap. De Holterweg/Snipperlingsdijk is een historische ontsluitingsweg van Deventer en maakt deel uit van de stedelijke hoofdbomenstructuur. De bomen- en/of laanstructuur dient te worden versterkt in relatie tot het dekzandlandschap. Voor de Holterweg wordt in dit kader gras met bomen voorgestaan, in het bijzonder de inlandse eik. De bestaande laanstructuur van de Holterweg wordt doorgezet doordat aan de kant van de Holterweg zeven eiken geplant worden.

Geconcludeerd kan worden dat het onderhavige bestemmingsplan past binnen het Groenbeleidsplan.

3.4.6 Welstandsnota gemeente Deventer (2004)

De herziening van de Woningwet, die op 1 januari 2003 in werking is getreden, heeft ondermeer als doel het inzichtelijk maken van de beoordeling van de aanvragen voor bouwplannen door de welstandscommissie. Sinds 1 juli 2004 is het niet meer mogelijk, zonder vooraf bekend gemaakte criteria, welstandseisen aan bouwplannen te stellen. De gemeente Deventer heeft deze criteria vastgelegd in de Welstandsnota gemeente Deventer. De nota is een beheers- en verbeteringsinstrument voor de uiterlijke verschijningsvorm in bestaande gebieden.

Voor het gebied van dit bestemmingsplan geldt niveau 4, hetgeen inhoudt dat dit gebied welstandsvrij is. Er worden geen eisen gesteld.