direct naar inhoud van 4.1 Ontwikkelingsvisie
Plan: Fietsbrug N348
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.P202-OH03

4.1 Ontwikkelingsvisie

In het onderhavige bestemmingsplan worden de randvoorwaarden geschapen voor de bouw van een fietsbrug. Het gaat daarbij om de ligging en de maximale hoogte van de brug. Het uiteindelijke ontwerp zal door middel van een "design & construct" constructie in opdracht van de gemeente Deventer bepaald worden. De ontwerper heeft hierbij een grote ontwerpvrijheid maar de eindtoetsing aan onder andere landschappelijke waarden vindt plaats bij de gemeente Deventer. Het plangebied is zodanig ruim begrensd dat bij het ontwerp en de situering van de fietsbrug rekening kan worden gehouden met de in het plangebied gelegen leidingen en bouwtechnische beperkingen. Naar verwachting zal niet het gehele plangebied nodig zijn voor het realiseren van de fietsbrug.

Uitgangspunt is om over de bestaande geluidswal ten westen van de N348 een op- en afrit aan te brengen. Op de geluidswal kunnen zonodig geluidsschermen worden aangebracht om het geluidswerend vermogen te handhaven.

Ten oosten van de N348 en direct ten zuiden van de Leonard Springerlaan wordt een talud of een constructie aangebracht, met daarop eveneens een op- en afrit. Deze op- en afrit sluit aan op het bestaande fietspad ten zuiden van de Leonard Springerlaan.

De fietsbrug overspant de N348 en het Overijssels Kanaal vanaf de geluidswal ten westen van de N348 naar het talud of de constructie ten oosten van die weg. Het tracé van de brug loopt parallel aan de Nico Bolkesteinlaan enerzijds en de Leonard Springerlaan anderzijds.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.P202-OH03_0004.jpg"

3D impressie van een mogelijke fietsbrug

Het hierboven beschreven tracé loopt evenwijdig aan de Nico Bolkesteinlaan en de Leonard Springerlaan. Hiermee vindt een bundeling van infrastructuur plaats, doordat de fietsbrug vlak naast de Nico Bolkesteinbrug gesitueerd wordt. Met deze bundeling wordt verrommeling van de infrastructuur in het landschapsbeeld zo veel mogelijk voorkomen.

Tegelijkertijd wordt een bepaalde afstand gehouden tot de Rietmansbrug. Deze brug maakt deel uit van de oude verbindingsweg tussen Deventer en Colmschate en vormt daarmee een belangrijk cultuurhistorisch element. Hoewel het langzaam verkeer naar de Vijfhoek niet meer via de Rietmansbrug zal gaan, behoudt de brug een verkeersfunctie als verbinding van het westelijk tracé van de Colmschaterstraatweg met het fietspad over de dijk ten westen van het Overijssels Kanaal.

Op dit moment wordt er geen voorkeur uitgesproken voor een lage brug of een hoge brug. Beide varianten kunnen inpasbaar zijn in het landschap. Enerzijds kan met een lage brug aangesloten worden bij het platte beeld van het omliggende landschap, anderzijds kan met een hoge brug de entree van de Vijfhoek gemarkeerd worden. Ontwerpen voor de fietsbrug zullen door de gemeente aan inpassendheid in het landschap en overige randvoorwaarden worden getoetst alvorens de opdracht tot het bouwen van de brug verleend wordt. Overigens wil de keuze voor een hoge of een lage brug niet zeggen dat het rijdek van de brug (veel) hoger komt te liggen dan noodzakelijk is.

De oostelijke aanlanding van de brug zal kunnen aansluiten op, dan wel worden ingepast in, de inrichting van het Gooikerspark. Het gedeelte van het plangebied dat niet gebruikt wordt voor de fietsbrug kan meegenomen worden in de inrichting van het Gooikerspark.