direct naar inhoud van Toelichting
Plan: De Vijfde hoek, derde herziening
Status: vastgesteld
Plantype: exploitatieplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.EP126c-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Wijzigingen Toelichtende deel (hoofdstuk 1 t/m 5)

  • 1. Algemeen

Overal waar in de tekst gesproken wordt over Spijkvoorderenk als het om het exploitatieplan gaat deze naam te vervangen door De Vijfde Hoek en de naam van het deelgebied Ny Fetlaer te vervangen door Spijkvoorderenk.

Overal waar de nieuwe prijspeildatum van toepassing is, deze te vervangen door 1 juli 2013.

Toelichting:

In de 3e herziening is gekozen voor een naamswijziging van het exploitatieplangebied, namelijk De Vijfde Hoek in plaats van Spijkvoorderenk; dit in navolging van de naam die de gemeente in haar communicatie over dit gebied hanteert. Het deelgebied Ny Fetlaer is om dezelfde reden herbenoemd tot Spijkvoorderenk. Het deelgebied ten oosten van de houtwal blijft Spijkvoorderhout genoemd worden.

De herziening gaat uit van de stand van zaken van de ontwikkeling van 1 juli 2013. Dit werkt vooral door in de exploitatieopzet waar kosten en opbrengsten contant worden gemaakt naar deze nieuwe prijspeildatum.

  • 2. Inhoudsopgave

Paragraaf 5.8 te vernummeren tot 5.7.3 en de paragrafen 5.9 tot en met 5.11 te vernummeren tot 5.8 tot en met 5.10.

Toelichting:

Paragraaf 5.7 gaat het over resultaat van de exploitatie. Paragraaf 5.8 over het resultaat in netto contante waarde past beter in paragraaf 5.7 dan als aparte paragraaf. Latere paragrafen worden door die keus hernummerd.

  • 3. Paragraaf 1.1 Aanleiding

Aan het eind van deze paragraaf toe te voegen de volgende passage

“In de 3e herziening is gekozen voor een naamswijziging van het exploitatieplangebied, namelijk De Vijfde Hoek in plaats van Spijkvoorderenk; dit in navolging van de naam die de gemeente in haar communicatie over dit gebied hanteert. Het deelgebied Ny Fetlaer is om dezelfde reden herbenoemd tot Spijkvoorderenk.

De 3e herziening is, evenals de 2e herziening, een herziening van structurele onderdelen van het exploitatieplan. Samenvattend hebben aanpassingen hebben plaatsgevonden op de volgende punten:

  • De kadastrale eigenaren
  • De tijdvakken van de fasering
  • De koppelingsregels
  • De onderzoeken
  • De looptijd van het exploitatieplan
  • De inbrengwaarden en uitgifteopbrengsten
  • De plankosten
  • De bijlagen 7.2, 7.3, 7.4, 7.7, 7.8, 7.13, 7.14a en 7.16

  • 4. Paragraaf 1.5 Begrenzing van het exploitatieplan

In paragraaf 1.5 is de zin 'Deze Kaart geeft tevens inzicht in de bestaande situatie in het exploitatiegebied; in dat opzicht heeft de Kaart een informatieve functie om daarmee de verschillen zichtbaar te maken tussen de enerzijds de situatie bij vaststelling van het exploitatieplan en anderzijds de in dit exploitatieplan beoogde eindsituatie welke blijkt uit de inrichtingstekeningen' aangepast door het woordje 'de' dat dubbel stond te verwijderen.

  • 5. Paragraaf 1.6 Grondeigenaren en door onteigening te verwerven en verworven percelen

De zin:

“De gemeente wenst de volgende percelen te verwerven door middel van onteigening”

te vervangen door de zin:

“Voor zover de niet verworven percelen van het uitgeefbaar gebied niet tijdig, dat wil zeggen volgens de fasering van tabel 3.1, bouwrijp worden gemaakt, wenst de gemeente deze wellicht aanvullend te verwerven, zo nodig door middel van onteigening.”

Te verwijderen de passage daaronder met het onder A en B genoemde perceel sectie L 2194 en de gehele daarop volgende passage onder A onder het kopje “Redenen voor verwerving van de percelen van het openbaar gebied. “

In het kopje onder B “Redenen voor verwerving van de percelen van het uitgeefbaar gebied.“ de aanduiding B te verwijderen; de verwijzing in onderdeel 2 naar de tekst onder kopje A te verwijderen; de tekst van de onderdelen 3 en 4 te verwijderen en aan de tekst van onderdeel 1 toe te voegen de zin ”Deze regie geldt ook ten aanzien van de voortgang van de ontwikkeling volgens de planning daarvan zoals weergegeven in de fasering conform tabel 3.1.”

Toelichting:

Intussen zijn alle gronden van het openbaar gebied onder invloed van de onteigeningsprocedure verworven. Voor een eigenaar is de procedure doorgezet tot en met de onteigeningsrechter. Door het geheel van deze procedures zijn ook die delen van het uitgeefbaar gebied verworven waar de eigendomsgrenzen de kavels doorsneed (punt 4 van onderdeel B). Onteigening is niet uitgesproken voor kavels waar weliswaar de eigendom een klein stukje van was doorsneden, maar waar conform het bestemmingsplan nog wel een zelfstandig bouwplan kon worden ontwikkeld. Deze kavels zijn particulier eigendom gebleven, evenals de kavels waarvan de eigendom niet doorsneden was.

In die procedures is ook de bereidheid tot zelfrealisatie naar voren gekomen. Vanuit de gewenste regie over de gehele ontwikkeling, inclusief die van de tijdige voortgang, kan niet worden uitgesloten dat, wanneer particuliere eigenaren achter blijven bij die voortgang, voor die kavels alsnog een onteigeningsprocedure gevolgd wordt.

Passages die handelden over de oorspronkelijke situatie en door de onteigeningsprocedures achterhaald zijn, worden in deze derde herziening uit de tekst verwijderd. Zo vervalt bijvoorbeeld de toelichting op de tekst onder kopje A dat handelt over de redenen om openbaar gebied te verwerven. Het gehele openbaar gebied is immers verworven.

  • 6. Hoofdstuk 2 Toelichting op de Kaarten

Te laten vervallen bijlage 7.3 Kaart te onteigenen percelen

Toelichting:

De te onteigenen percelen die bij de tweede herziening nog op deze kaart stonden zijn intussen door onteigening verworven.

  • 7. Paragraaf 3.2 Fasering en koppelingen

In de derde alinea het jaartal 2017 voor de realisatie van de werken en werkzaamheden te wijzigen in 2020.

In de vierde alinea de zin:

“Inmiddels is aangevangen met het bouwrijp maken van fase Fa en Fb.”

te vervangen door de zin:

“Tegen 1 juli 2013, peildatum van de derde herziening, is deelgebied Fb bouwrijp en is aangevangen met het bouwrijp maken van deelgebied Fa. Het bouwrijp maken voor geheel Spijkvoorderenk is aangezegd”

In de zesde alinea (over de doelstellingen) onder het eerste aandachtsstreepje de zin:

“Deze kunnen in vijf jaar worden afgezet”

te vervangen door de zin:

“Deze kunnen in zes jaar worden afgezet, gerekend vanaf 2014.”

In de zesde alinea onder het vijfde aandachtsstreepje ten aanzien van de ontwikkeling van de woningen de passage:

“zal zo spoedig mogelijk starten”

te vervangen door de passage:

“is gestart en wordt zo voortvarend mogelijk voortgezet”

In het kopje “Afhankelijkheden” in het tweede punt de passage “wordt tegelijk gestart” te vervangen door “is tegelijk gestart” en aan het vijfde punt toe te voegen de zin:

“Vanaf de derde herziening geldt 60% in plaats van 70% om meer flexibiliteit in de ontwikkeling te bereiken.”

In het kopje “Projectmatige woningen” na de eerste zin een nieuwe zin toe te voegen:

“Deelgebied Fb is tegen de peildatum van de derde herziening bouwrijp.” en in de zin erna

“Het bouwrijp maken van fase Fb is inmiddels aangevangen”

te vervangen door de zin:

“Het bouwrijp maken van deelgebied Fa is inmiddels aangevangen. Het bouwrijp maken voor geheel Spijkvoorderenk is aangezegd.”

In de laatste zin van de tekst van dit kopje het percentage 70 van verleende omgevingsvergunningen te wijzigen in 60.

In het kopje “Kavels in particulier opdrachtgeverschap” in de tweede alinea het percentage 70 van verleende omgevingsvergunningen te wijzigen in 60.

De zin daarna:

“Uitgangspunt is dat de verkoop van de kavels in vijf jaar plaatsvindt”

te vervangen door de zin:

“Uitgangspunt is dat de verkoop van de kavels in zes jaar plaatsvindt, gerekend vanaf 2014.”

Tabel 3.1 te vervangen door de volgende tabel:

Tabel 3.1 Fasering

Deelgebied   Bouwrijp maken, incl. aanleg bouwwegen en riolen   Verlening omgevingsvergunning bouwen   Gebruiksrijp maken openbare ruimte  
Deelgebied Fa
Projectmatige woningbouw, inclusief hoofdinfra  
2012 - 2014   2012 - 2016   2014 - 2017  
Deelgebied Fb
School  
2011 - 2012   2010 - 2011   2013  
Deelgebied Fc
Projectmatige woningbouw  
2013 - 2014   2013 - 2015   2015 - 2016  
Deelgebied Fd
Vizier  
2013 - 2014   2014 - 2016   2016 - 2017  
Deelgebied Fe
Projectmatige woningbouw  
2013 - 2014   2014 - 2016   2016 - 2017  

Deelgebied Sa
Particulier opdrachtgeverschap, inclusief hoofdinfra  
2014 - 2016   2014 - 2017   2016 - 2018  
Deelgebied Sb
Particulier opdrachtgeverschap  
2017 - 2018   2017 - 2019   2019  
Deelgebied Sc
Particulier opdrachtgeverschap  
2019 - 2020   2019 - 2020   2020  
Deelgebied Sd
Zorgwoningen  
2019 - 2020   2019 - 2020   2020  

Toelichting:

De planning en voortgang van de ontwikkeling, zoals ook vastgelegd in de faseringstabel, is aangepast aan de huidige stand van de ontwikkelingen en de huidige verwachtingen omtrent de voortgang. Vanwege de crisis op de woningmarkt is in deze planning gerekend met een langere periode. De periode van afronding valt daarin 3 jaar later dan in het moederplan was aangenomen.

Vanwege de crisis op de woningmarkt is ook gekozen voor een grotere flexibiliteit in de regels van het exploitatieplan. In het moederplan was in artikel 2 van de Voorschriften een regel opgenomen dat met het bouwrijp maken van bepaalde deelgebieden niet gestart mag worden zolang voor een eerder gefaseerd deelgebied nog geen 70% van de bouwomgevingsvergunningen is verleend. Door het percentage van 70 te verlagen naar 60 wordt meer flexibiliteit gecreëerd waardoor een volgend deelgebied minder lang hoeft te wachten tot het in ontwikkeling kan worden genomen. Vanwege de crisis zou anders een langere wachttijd kunnen ontstaan dan nodig is.

  • 8. Paragraaf 3.4.3 Aanbesteding

In de eerste alinea de term “Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (hierna: Bao)” te vervangen door “de Aanbestedingswet 2012”.

Toelichting:

Het moederplan ging qua aanbestedingsregelgeving uit van het Bao. Intussen is de Aanbestedingswet 2012 in werking getreden. Deze bevat de implementatie van Europese regelgeving omtrent aanbestedingen van werken, leveringen en diensten.

  • 9. Hoofdstuk 5 De exploitatieopzet

In de laatste alinea de woorden “tweede herziening” te vervangen door “derde herziening.”

Toelichting:

De betreffende zin had betrekking op de tweede herziening. Intussen is de derde herziening aan de orde.

  • 10. Paragraaf 5.1 Ruimtegebruik

Aan de derde alinea toe te voegen de zin “In deze derde herziening is hierin niets gewijzigd.”

  • 11. Paragraaf 5.2 Eigendomssituatie

In de eerste alinea in de zin

“Tussen het exploitatieplan van 2010 en de tweede herziening is er een en ander gewijzigd in de eigendomsposities.” de woorden tweede herziening te vervangen door derde herziening.

Tabel 5.2 te vervangen door de nieuwe tabel 5.2

Tabel 5.2 Eigendomspositie

Eigendomspositie        
Eigenaar   Juridisch oppervlakte totaal binnen exploitatiegebied   Oppervlakte uitgeefbaar in m2   Oppervlakte openbaar in m2  
Gem. Deventer   163.227   66.805   96.422  
Mega/Rotij   45.241   44.856   385  
Totaal exploitatiegebied   208.468   109.790   98.678  

Toelichting:

Het betreft een aanpassing aan de actualiteit. De eigendommen van A.J. Jansen komen niet meer voor in de tabel omdat deze naar de gemeente zijn overgegaan.

  • 12. Paragraaf 5.3

In de laatste zin van de eerste alinea het woord “wordt” in de passage “daarnaast wordt er een permanente school met voor- en naschoolse opvang gebouwd” te veranderen in “is”.

Toelichting

De school is inmiddels gebouwd.

Tabel 5.3 is aangepast naar aanleiding van de verlaging van de opbrengstpotentie, waardoor woningen in een andere categorie zijn komen te vallen. De aantallen binnen verschillende categorieën zijn gewijzigd en er is een nieuwe categorie 'goedkoop' toegevoegd. Het totaal aantal woningen is gelijk gebleven. Per abuis was dit in het ontwerp exploitatieplan niet aangepast.

  • 13. Paragraaf 5.4.1 Inbrengwaarde gronden en opstallen (artikel 6.2.3a en 6.2.3.b Bro)

De tweede alinea over de actualisatie van de inbrengwaarden bij de tweede herziening te vervangen door de volgende tekst:

“Zowel bij de tweede als de derde herziening is een inbrengwaardetaxatie uitgevoerd. Bij de tweede herziening was dit gedaan omdat in het moederplan nog uitgegaan was van een omvangrijker onteigening dan uiteindelijk werd goedgekeurd door de Kroon, wat effect heeft op de inbrengwaarde.

Bij deze herziening is de inbrengwaarde eveneens opnieuw getaxeerd. De aanhoudende crisis in de vastgoedmarkt leidt tot een vertraging van het uitgiftetempo en een verlaging van de opbrengstpotentie. Dit heeft weer invloed op de waarde van de grond. Een onafhankelijke taxateur heeft daarom de opdracht gekregen de inbrengwaarde opnieuw te taxeren. De actualisatie van het taxatierapport is als bijlage 14a bij het exploitatieplan gevoegd. ”

In de eerste zin van de tweede alinea het bedrag aan inbrengwaarden van EUR 9.737.000 te vervangen door het bedrag van EUR 8.786.123 en in de volgende zin het bedrag inclusief rente van EUR 10.314.000 te wijzigen in het bedrag van EUR 10.012.306.

Tabel 5.4 te vervangen door de nieuwe tabel 5.4:

Tabel 5.4 Inbrengwaarde per eigenaar

Eigendomspositie      
Eigenaar   Juridisch oppervlakte totaal binnen exploitatiegebied   Totaal inbrengwaarde  
Gem. Deventer   163.227
 
7.284.461  
Mega/Rotij   45.241   1.501.662  
Totaal exploitatiegebied   208.468   8.786.123
 

Toelichting:

Door de aanhoudende crisis in de vastgoedmarkt dalen de verwervingsprijzen. Om die reden is het tot nog toe opgenomen bedrag aan inbrengwaarde niet meer actueel. Dat blijkt uit de actualisatie van de taxatie.

  • 14. Paragraaf 5.4.1 Inbrengwaarde sloopkosten (artikel 6.2.3.d Bro)

Het bedrag aan sloopkosten van EUR 107.648 te vervangen door EUR 108.078. Het realisatiepercentage van 0 te vervangen door 79,7% per 1 juli 2013.

Toelichting

Het betreft een actualisatie.

  • 15. Paragraaf 5.4.3 Onderzoekskosten (artikel 6.2.4.a Bro)

In deze paragraaf de volgende passage toe te voegen:

“Tussen de tweede en derde herziening is gebleken dat meer explosievenonderzoek nodig is. Dit is de reden dat het bedrag aan onderzoekskosten is gestegen.”

Het nominale bedrag aan onderzoekskosten van EUR 90605 te wijzigen in EUR 232.670 en het voor explosievenonderzoek genoemde bedrag van EUR 51.000 te wijzigen in EUR 193.000.

Het terug te verwachten bedrag van EUR 30.000 te wijzigen in EUR 105.000.

Achter de zin over het terug te verwachten bedrag toe te voegen: “Per saldo zal er dus EUR 127.670 aan onderzoekskosten worden gemaakt.

Het percentage gerealiseerde kosten van 50,3 te wijzigen in 35,5.

Toelichting

Deze wijzigingen zijn het gevolg van de constatering dat meer explosievenonderzoek nodig blijkt te zijn.

  • 16. Paragraaf 5.4.4 Bodemsanering en milieuhygiënische contouren (artikel 6.2.4.b en 6.2.4.d Bro)

De tekst van deze paragraaf te vervangen door de volgende tekst:

“Om de milieuhygiënische contouren te beperken is EUR 10.000,00 uitgegeven. Bij de sloop van verschillende panden is na vaststelling van het moederplan ontdekt dat er asbest in de grond zat. Dit is voor € 84.913 gesaneerd. Na de tweede herziening is ook asbest ontdekt aan de oostzijde van het plangebied. De sanering hiervan wordt gecombineerd met het explosievenonderzoek. De nog te maken kosten voor deze sanering worden in de derde herziening geraamd op EUR 100.000,00. Van de totale kosten voor bodemsanering en het beperken van milieuhygiënische contouren, te weten EUR 194.913,00, is 48,7% gerealiseerd.”

Toelichting:

De wijzigingen in deze paragraaf hebben ermee te maken dat voor wat betreft het asbest voor EUR 84.913 is gesaneerd en na de tweede herziening ook elders asbest is ontdekt.

  • 17. Paragraaf 5.4.5 Bouw- en woonrijp maken binnen exploitatiegebied (artikel 6.2.4.c Bro)

In de tweede alinea de derde en vierde zin:

“De totale kosten voor bouwrijp maken zijn geraamd op EUR 3.110.537,00. Van de totale kosten voor bouw- en gebruiksrijp maken is 0% gerealiseerd.”

Te vervangen door de tekst:

“Het bouw- en gebruiksrijp maken is inmiddels aanbesteed. De kosten voor het bouwrijp maken zijn geraamd op EUR 1.993.296. Hiervan is inmiddels 22,5% gerealiseerd, te weten fase Fb en een groot deel van fase Fa.”

De laatste zin:

“De totale nominale kosten voor gebruiksrijp maken zijn geraamd op EUR 3.394.755.”

te vervangen door de volgende zinnen:

“De totale nominale kosten voor gebruiksrijp maken zijn geraamd op EUR 3.325.179,00. Hiervan is EUR 2.760,00 (nog geen 1%) uitgegeven aan het verplanten van bomen langs de Leonard Springerlaan.”

Toelichting:

Het betreft een actualisatie per 1 juli 2013.

  • 18. Paragraaf 5.4.6 Kosten buiten het exploitatiegebied (artikel 6.2.4.e Bro)

In de een-na-laatste alinea in de laatste zin het bedrag van EUR 1.268.833 te wijzigen in EUR 1.278.786.

In de laatste alinea de bedragen van EUR 71.788 respectievelijk EUR 1.268.833 te wijzigen in EUR 73.223 respectievelijk 1.361.009.

Toelichting:

Het betreft een actualisatie per 1 juli 2013.

  • 19. Paragraaf 5.4.7. Plankosten (artikel 6.2.4.g tot en met j Bro)

De tweede alinea:

“Ten opzichte van het exploitatieplan van 2010 is in de tweede herziening de enige wijziging een verlaging van de sloopkosten. Invoer van gegevens van het plan in de plankostenscan leidt tot een totaal bedrag aan plankosten van EUR 4.375.573,00. Het ingevulde model behoort als bijlage 7.13 tot dit exploitatieplan.”

te wijzigen in de volgende tekst:

“Ten opzichte van het exploitatieplan van 2010 zijn in de tweede herziening de sloopkosten verlaagd. Bij de derde herziening heeft er een verlaging van de kosten voor bouw- en gebruiksrijpmaken plaats gevonden en is de duur van het project langer geworden. Invoer van gegevens van het plan in de plankostenscan leidt tot een totaal bedrag aan plankosten van EUR 4.906.498,00. Het ingevulde model behoort als bijlage 7.13 tot dit exploitatieplan.”

Tabel 5.5 te vervangen door de volgende tabel:

Tabel 5.5 Plankosten

Nr.   Product   Raming (EUR)  
1   Verwerving   642.000,00  
2   Stedenbouw   344.573,00  
3   Ruimtelijke Ordening   123.675,00  
4   Civiele en cultuurtechniek   1.023.140.00  
5   Landmeten/vastgoedinformatie   77.573,00  
6   Communicatie   173.226,00  
7   Gronduitgifte   692.960,00  
8   Management   1.413.357,00  
9   Planeconomie   415.994,00  
  Totaal   4.906.498,00  

In de laatste zin het bedrag inclusief rente van EUR 4.6.34.881 te wijzigen in EUR 5.591.244.

Toelichting:

De plankosten zijn veranderd als gevolg van een bezuiniging op de kosten van bouw- en gebruiksrijp maken en door de langere duur van de ontwikkeling.

  • 20. Paragraaf 5.4.10 Overzicht kosten

Tabel 5.6 te wijzigen in de volgende tabel:

Tabel 5.6 Overzicht kosten

Overzicht kosten   EUR  
Inbrengwaarde gronden en opstallen   8.786.123  
Sloopkosten   108.078  
Tijdelijk beheer   -  
Onderzoekskosten   127.670  
Bodemsanering en milieuhygiënische contouren   194.913  
Bouwrijp maken   1.993.296  
Gebruiksrijp maken   3.325.179  
Plankosten conform plankostenscan   4.906.498  
Kosten buiten exploitatiegebied   1.203.298  
Boekwaarde rentekosten   2.096.866  
Kosten exploitatieplan   22.741.921  

Toelichting:

Dit is een gevolg van de voorgaande wijzigingen.

  • 21. Paragraaf 5.5.1 Gronduitgifte opbrengsten (artikel 6.2.7.a Bro)

Tabel 5.8 is aangepast aan nieuwe bepaling opbrengstpotentie en nieuwe categorie toegevoegd. Per abuis was dit in het ontwerp exploitatieplan niet aangepast. In deze tabel is de uitleg over de grondprijsbepaling gewijzigd van: 'Omdat de V.O.N.prijs ten tijde van het opstellen van het ontwerp exploitatieplan nog niet bekend is, is een V.O.N.prijs aangenomen van EUR 165.000,00 per woning. In het exploitatieplan aangehouden grondprijs is EUR 28.000,00 exclusief BTW per woning. (EUR 165.000/1,19 x 20 %)' naar: 'Tot en met de tweede herziening is bij de berekening van de grondprijs in deze categorie uitgegaan van een woning met een V.O.N.prijs van € 165.000. Uit de taxatie is gebleken dat de waarde van woningen in deze categorie met 12% zijn gedaald. Daarom wordt er in de huidige herziening een V.O.N.prijs aangenomen van EUR 145.200,00 per woning. In het exploitatieplan aangehouden grondprijs is EUR 24.000,00 exclusief BTW per woning (EUR 145.200/1,21 x 20%). Een aantal woningen is door de verlaging van de V.O.N.prijzen in de derde herziening van de categorie sociale koop hoog, naar sociale koop laag gegaan. Deze woningen zijn 15% in V.O.N.prijs gedaald, alvorens de grondquote te genomen.'

Onder tabel 5.8 de volgende tekst en de nieuwe tabel 5.9 toe te voegen:

“Gezien de aanhoudende crisis in de vastgoedmarkt, welke heeft geleid tot dalende woningprijzen, is in de derde herziening de opbrengstpotentie naar beneden bijgesteld. Door een onafhankelijke makelaar is uitgezocht welke prijsdalingen er tussen 2010 en heden zijn geweest bij verschillende typen nieuwbouwwoningen (zie tabel 5.9 en bijlage 7.16). Deze prijsdaling is vervolgens toegepast op de berekening van de grondwaarde van projectmatig te ontwikkelen koopwoningen. Het advies van de betreffende makelaar is als bijlage 7.16 bij het exploitatieplan gevoegd.

Ook bij de kavels voor particulier opdrachtgeverschap is de opbrengstpotentie gewijzigd. Bij deze categorie is de opbrengstpotentie van de kavels die tussen 2013 en 2017 naar verwachting worden verkocht, met 15% gedaald. De verwachting is dat de markt voor vrije kavels dan weer is hersteld.”

Tabel 5.9 Aanpassing uitgangspunt opbrengstpotentie

Categorie   Daling von-prijs  
Sociale koop laag   12%  
Sociale koop hoog   15%  
Projectmatige koop middelduur   13%  
Projectmatige koop duur   13%  

De passage:

“Op de Kaart verkaveling, uitgifteprijzen en aangewezen woningbouwcategorieën is aangegeven welke woningbouwcategorieën zijn voorzien op welke kavels. De (woning)bouwkavels zijn in deze tekening voorzien van een nummer. In de legenda is te zien welke woningbouwcategorie op welke kavel voorzien is. Bijlage 7.7 bevat een tabel met daarin per bouwkavel een kavelafmeting en een grondopbrengst.

Bovenstaande leidt tot een berekende grondopbrengst van EUR 25.472.500,00.”

te vervangen door de passage:

“Op de Kaart verkaveling, uitgifteprijzen en aangewezen woningbouwcategorieën (bijlage 7.4) is aangegeven welke woningbouwcategorieën zijn voorzien op welke kavels. De (woning)bouwkavels zijn in deze tekening voorzien van een nummer. In de legenda is te zien welke woningbouwcategorie op welke kavel voorzien is. De hierboven genoemde wijziging in de opbrengstpotentie is doorgevoerd in deze kaart. Het heeft ertoe geleid dat een aantal woningen in een lagere categorie terecht is gekomen. Bijlage 7.7 bevat een tabel met daarin per bouwkavel een kavelafmeting en een grondopbrengst.

Bovenstaande leidt tot een berekende grondopbrengst van EUR 24.689.500,00.”

Toelichting:

Deze wijziging wordt verklaard uit de toegevoegde passage. Deze wijziging werkt door naar kaartbijlage 7.4 waar de verkaveling in combinatie met de uitgiftecategorieën is te zien. De prijsdaling werkt door naar de uitgiftecategorieën omdat dit in feite prijscategorieën zijn.

  • 22. Paragraaf 5.7.1 Parameters

Tabel 5.9 te vernummeren tot 5.10 en te vervangen door de volgende tabel:

Tabel 5.10 Projectparameters

Prijspeildatum   1-7-2013  
Startdatum exploitatie   27-10-2010  
Contante waarde datum   1-7-2013  
Laatste jaar kosten of opbrengsten   2020  
Einddatum exploitatie   31-12-2020  
Aantal jaar exploitatieduur   11  
Rente per jaar   5 %  
Kostenstijging per jaar   2 %  
Opbrengstenstijging per jaar   0 %  

Toelichting:

De wijzigingen zijn gevolg van de verlenging van de looptijd naar 31 december 2020.

  • 23. Paragraaf 5.8 resultaat in netto contante waarde

Deze paragraaf te vernummeren tot 5.7.3.

In de tweede zin de passage:

“een voorzien positief saldo laat zien van EUR 2.752.877,00 op netto contante waarde per 1 januari 2012.”

te wijzigen in de passage:

“een voorzien negatief saldo laat zien van EUR 1.273.724 op netto contante waarde per 1 juli 2013.”.

Tabel 5.10 te vernummeren tot 5.11 en te vervangen door de volgende tabel:

Tabel 5.11 Resultaat

KORTE VERSIE EXPLOITATIEPLAN (SAMENVATTING)   Contante waarde  
Kosten exploitatieplan    
Inbrengwaarde   8.786.123  
Sloopkosten   107.607  
Tijdelijk beheer   -  
Onderzoekskosten   127.508  
Bodemsanering en milieuhygiënische contouren   194.553  
Bouwrijp maken   1.933.279  
Gebruiksrijp maken   3.052.212  
Plankosten conform plankostenscan   4.906.498  
Kosten buiten exploitatiegebied   1.201.720  
Boekwaarde rentekosten   2.096.866  
Kosten exploitatieplan   22.406.366  
   
Opbrengsten exploitatieplan    
Grondopbrengsten   21.132.642  
Subsidies    
Opbrengsten exploitatieplan   21.132.642  
Resultaat   1.273.724-  

Toelichting:

De gewijzigde bedragen zijn gevolg van de eerder genoemde wijzigingen in de kosten en opbrengsten.

  • 24. Paragraaf 5.9 Maximaal te verhalen kosten: totale kosten versus totale opbrengsten

Deze paragraaf te vernummeren tot 5.8.

In de tweede alinea de tweede zin:

“Uit tabel 5.10 is op te maken dat dit laatste in dit plan aan de orde is.”

te vervangen door de zin:

“Uit tabel 5.11 is op te maken dat er in dit plan sprake is van macro-aftopping.”

De een-na-laatste zin:

“De kosten worden volledig verhaald op de exploitanten.”

te vervangen door:

“De kosten kunnen worden verhaald op de exploitanten tot de hoogte van de opbrengsten.”

Het totaal verhaalbare bedrag in de laatste zin van EUR 22.579.832,00 te vervangen door EUR 21.132.642,00.

Toelichting:

Met name door de verlaging van de geraamde grondopbrengsten is er niet langer sprake van een volledig kostenverhaal. Vanaf de derde herziening resteert er daarom een gat.

  • 25. Paragraaf 5.10 Berekening exploitatiebijdrage

Deze paragraaf te vernummeren tot 5.9.

Het bedrag in de eerste zin van EUR 22.579.832 te wijzigen in 21.132.642,00.

De passage:

“Naast de exploitatiebijdrage per kavel kan, nu de grondposities van de eigenaar gewijzigd zijn, ook de exploitatiebijdrage per eigenaar weergegeven worden. Vooruitlopend op de onteigening van kavel L 2194 (zie paragraaf 1.6) kan de volgende verdeling gemaakt worden van de exploitatiebijdrage.”

te wijzigen in de passage:

“Naast de exploitatiebijdrage per kavel kan ook de exploitatiebijdrage per eigenaar weergegeven worden. Dit leidt tot de volgende verdeling van de exploitatiebijdragen.”

Tabel 5.11 te vernummeren tot 5.12 en te vervangen door de volgende tabel:

Tabel 5.12 Exploitatiebijdrage

  uitgeefbaar oppervlak in m2   Contante opbrengsten   Percentage opbrengsten   Te verhalen kosten  
Grondeigenaar          
Gem. Deventer   66.805   10.866.777   51,4%   10.866.777  
Mega/Rotij   44.856   10.265.865   48,6%   10.265.865  
Totaal   111.661   21.132.642   100,0%   21.132.642  

Toelichting:

Perceel L 2194 is onteigend zodat de betreffende eigenaar niet meer voorkomt in deze tabel. De bedragen zijn gewijzigd als gevolg van de gewijzigde kosten en opbrengsten en als gevolg van het feit dat sinds de derde herziening sprake is van macro-aftopping.

  • 26. Paragraaf 5.11 Gerealiseerde kosten

Paragraaf 5.11 te hernummeren tot 5.10 en te vervangen door de volgende tekst:

“Per 1 juli 2013 is een deel van de kosten reeds gemaakt. Het betreft een bedrag van EUR 2.037.248,00 dat besteed is aan onderzoekskosten, sanering, bouw- en gebruiksrijp maken, kosten buiten het plangebied en rentelasten hierover. In totaal gaat het hier om 28,5% van de totale kosten (waarbij de inbrengwaarde, de plankosten en de rente hierover buiten beschouwing zijn gelaten).”

Toelichting:

De wijziging van de tekst is gevolg van de voortgang van de ontwikkeling waardoor intussen een hoger bedrag aan kosten is gerealiseerd dan bij de tweede herziening.

  • 27. Hoofdstuk 6, artikel 2.2 Koppelingen

In de leden 3 tot en met 5 van dit artikel het percentage van 70 te vervangen door 60.

Toelichting

Dit is toegelicht bij punt 6.

Hoofdstuk 2 Wijzigingen in bijlagen

Wijzigingen Bijlagen (hoofdstuk 7)

30. Hoofdstuk 7 Bijlagen

Te wijzigen bijlage 7.2 Kaart eigendommen en bijlage 7.4 Kaart verkaveling, uitgifteprijzen en aangewezen woningbouwcategorieën.

Te laten vervallen bijlage 7.3 Kaart te onteigenen percelen.

Te wijzigen de bijlagen 7.7, 7.8 en 7.13

Toe te voegen bijlage 7.14a Actualisatie taxatierapport 2013 en bijlage 7.16 Makelaarsadvies uitgifteprijzen 2013.

Toelichting:

Bijlage 7.2 Kaart eigendommen wijzigt door de overgang van de gronden van A.J. Jansen naar de gemeente.

Bijlage 7.3 Kaart te onteigenen percelen vervalt omdat er na de reeds gevolgde onteigeningsprocedure thans geen noodzaak en urgentie is tot een aanvullende onteigeningsprocedure.

Bijlage 7.4 Kaart verkaveling, uitgifteprijzen en aangewezen woningbouwcategorieën wijzigt als gevolg van wijzigingen in de gronduitgifte-opbrengsten. Daardoor verschuiven diverse kavels van uitgiftecategorie.

Bijlage 7.7 Grondprijzen per kavel en bruto-exploitatiebijdragen per kavel wijzigt als gevolg van de gewijzigde grondprijzen en een gewijzigd bedrag aan totaal te verhalen kosten. In bijlage 7.7 zat een formulefout in de optelling van de bedragen. De bedragen per kavel zijn met deze wijziging niet aangepast. De fout had alleen betrekking op het totaal, onderaan de tabel. Deze fout is nu hersteld.

Bijlage 7.8 Exploitatieberekening exploitatieplan wijzigt als gevolg van de wijziging van alle wijzigingen met een financiële impact.

Bijlage 7.14a Actualisatie taxatierapport 2013 wordt toegevoegd vanwege de actualisatie van de taxatie van de inbrengwaarden.

Bijlage 7.16 wordt toegevoegd vanwege de actualisatie van de gronduitgifte-opbrengsten voor de projectmatige woningbouw.