direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke en functionele structuur
Plan: Actualisering overige bestemmingsplannen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D137-0001

2.2 Ruimtelijke en functionele structuur

2.2.1 Rivierenwijk
2.2.1.1 Ruimtelijke structuur

De Rivierenwijk heeft een betrekkelijk geïsoleerde ligging, ondanks de nabijheid van het stadscentrum en de aanwezigheid van hoofdontsluitingswegen. Aan de noordzijde vormt het spoor een barrière. Ruimtelijk gezien is de Amstellaan de grens tussen twee te onderscheiden gebieden. Voor de Amstellaan is een project in voorbereiding waarmee twee ongelijkvloerse kruisingen worden aangelegd om de twee wijkdelen te verbinden. Dit plandeelgebied betreft met name de oostkant van de Amstellaan. Aan de oostkant van de wijk wisselen hoogbouw (portiekflats) en laagbouw (rijwoningen) elkaar af. Door de aanwezigheid van (portiek)flats is er relatief veel openbaar groen in de wijk.

De Rivierenwijk is gebouwd volgens planningsprincipes uit verschillende tijdsperiodes in de twintigste eeuw. Het westelijk deel van deze wijk is begin 1900-1930 gerealiseerd in de eerste "schil' buiten de grachten van de oude stad. Na de Tweede Wereldoorlog werd de wijk verder uitgebreid. Hierbij werd het principe van herhaalde stempelpatronen gebruikt. Ook het uitgangspunt om verschillende functies te scheiden is in die periode doorgevoerd. Een belangrijk verschil met het bestaande, oudere deel van de wijk is de dichtheid. Na de Tweede Wereldoorlog moesten op korte termijn veel mensen gehuisvest worden. Dit heeft geleid tot een groot aantal portiekflats, afgewisseld met laagbouw in de vorm van rijwoningen.

2.2.1.2 Functionele structuur

Wonen

Het plandeelgebied bestaat grotendeels uit de functie wonen. Dit betreft een aantal portiekflats en diverse rijwoningen. Aan de Grevelingenstraat staan een aantal bungalows met één bouwlaag. Een aantal portiekflats aan de Maasstraat, zowel aan de westzijde als aan de oostzijde van de Amstellaan, zijn gesloopt in het kader van de herstructurering van de wijk.

Aan de Oude Bathmenseweg is een woonwagenstandplaats voor vier woonwagens.

Maatschappelijke en sociale voorzieningen

Aan de Merwedestraat 2-4 is een basisschool OBS De Snippeling (Circuitschool). Aan de Oude Bathenseweg is het buurthuis/speeltuinvereniging De Ark gevestigd. De Wijkwinkel is gehuisvest in het pand aan de Spuistraat 48. Aan de Grevelingenstraat staat het kerkgebouw de Oase.

Groen en recreatie

De zone langs het spoor kenmerkt zich door een groene structuur. Ook ligt de Holterkolk in het plandeelgebied.

Aan Holterkolk / Deltalaan staat een eikenrij bestaande uit een groot aantal zomereiken (Quercus robur) en een aantal wintereiken (Quercus petraea).

2.2.2 Park Zandweerd
2.2.2.1 Ruimtelijke structuur

Het plandeelgebied maakt onderdeel uit van de buurt Zandweerd-Noord. Deze wijk wordt gekenmerkt door een het oorspronkelijke volgens CIAM principes ontwikkeld stedenbouwkundige plan, waarop incidentele wijzigingen en aanvullingen zijn aangebracht. CIAM staat voor een geplande stad met gestandaardiseerde woningen en functiescheiding per gebied: werk, thuis, recreatie. Tijdens het vierde CIAM congres (1933) wordt echter gepleit voor een rigide, functionele stad met hoge, ver uiteen geplaatste flats. Tussen de wijken en de blokken groene zones. Hierop volgt overigens in 1956 de onvermijdelijke reactie: angst voor isolatie en uiteenvallen van gemeenschap: men wilde Modernisme maar niet langer in een stedelijk landschap dat vijandig was ten opzichte van sociale harmonie. Voorbeelden hiervan zijn de kunstijsbaan (gesloten in 1992) en de sporthal (opgericht in 1967, gesloopt in 2009). Kenmerkend voor de wijk is de sterk vormgegeven structuur die veel (lage) hoogbouw kent, waarbij telkens ensembles van flats bij elkaar staan. Dit wisselt zich af met laagbouw. Groen speelt een zeer belangrijke rol in de ruimteverdeling en zorgt voor een grote kwaliteit in de wijk.

Te noorden van het plandeelgebied liggen restanten van een oude hank. Deze hank is een relict van het rivierenlandschap. De laagte van de hank is nog goed te herkennen. Het gebied was onderdeel van een historische verbinding van de stad (van hogere gronden naar de uiterwaarden).

2.2.2.2 Functionele structuur

Wonen

In het plandeelgebied zijn geen woningen gevestigd. Wel is aan de Sportveldenlaan een woonwagenstandplaats voor vier woonwagens.

Maatschappelijk

Aan de Brederodelaan is het orthopedagogisch dagcentrum 't Lantaarntje gevestigd.

Sport

Op het sportterrein van de Zandweerd zijn zes verenigingen gevestigd. Het gaat om de vier voetbalverenigingen Sportclub Deventer, C.S.V. De CJV-ers, Sallandia en WWV. Verder zijn er een modelautoclub DMC RC Hot Wheels en de Drumfanfare DSV Actief gevestigd.

Aan de Rubensstraat was de sporthal Zandweerd gevestigd. Deze is hal is in 2009 gesloopt.

Groen en recreatie

Het oude IJsbaanterrein kent een divers gebruik. Het terrein is, in afwachting van woningbouwontwikkeling, in gebruik genomen door buurtbewoners. Er is een buurtmoestuin, het terrein wordt gebruikt om op te spelen en er worden feestjes en (culturele) bijeenkomsten georganiseerd. Tevens worden er educatieve bijeenkomsten georganiseerd. Er zijn plannen om bepaalde functies uit te breiden of toe te voegen, zoals een kleinschalige boomgaard en een bijen/vlindertuin.

Buiten het Oude IJsbaanterrein is veel groen dat valt binnen het structuurgroen. Aan de rand van de oude ijsbaan, grenzend aan de Rubensstraat bevindt zich een eikengroep. De groep bestaat diverse bomen maar 6 eiken (3 moseiken (Quercus cerris) en 3 zomereiken (Quercus robur)) zijn als beschermenswaardig aan te merken. Aan de Rubensstraat zelf is een rij van 5 iepen als beeldbepalend aan te merken. Ook is er een robuuste groenstructuur rondom het sportpark Zandweerd.

Verkeer

Het meest opvallende verkeerselement in deze buurt is de parkeerplaats. De overige verkeerselementen zijn woonstraten waar een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. Ook zijn enkele voet/fietspaden in het gebied aanwezig.

De buurt wordt ontsloten door buslijn 3 met haltevoorzieningen aan de Hobbemastraat.

2.2.3 Brinkgreven
2.2.3.1 Ruimtelijke structuur

Het psychiatrisch ziekenhuis Brinkgreven is gevestigd op voormalig landgoed Brinkgreven. Dit terrein is in 1874 aangekocht en in 1892 uiteindelijk bebouwd. Eind 19e eeuw maakte Leonard Springer een totaalplan voor Brinkgreven. De komst van het ziekenhuis heeft grote invloed gehad op hoe het terrein er uit ziet: voor de instelling zijn vele paviljoenen gebouwd. De veranderde inrichting is al duidelijk waar te nemen als kaarten uit 1866 en 1933 naast elkaar worden gelegd. Ook zijn er gebouwen voor activiteiten, kantoren en een polikliniek bijgebouwd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D137-0001_0002.png"

Brinkgreven op de kaart uit 1866 (kaart 394).

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D137-0001_0003.png"

Brinkgreven in 1933 (kaart 394).

Ten oosten van het Brinkgreventerrein ligt de Rielerenk. De Rielerenk is een gebied dat als geheel de verbinding vormt tussen Deventer en de Vijfhoek. Het deel dat is opgenomen in dit plandeelgebied betreft het deel tussen het Deventer Ziekenhuis en het Brinkgreventerrein. Dit deel kenmerkt zich door de openheid.

2.2.3.2 Functionele structuur

Maatschappelijk

In het plandeelgebied ligt het psychiatrisch ziekenhuis Brinkgreven.

Groen

Het deel van de Rielerenk is onderdeel van een kenmerkende groenstructuur. Op het terrein van Brinkgreven staan verschillende monumentale solitairbomen en boomstructuren. In totaal gaat het om 47 beschermenswaardige bomen. Het betreft 5 beuken, een treurbeuk, 20 zomereiken, een paardenkastanje, 18 Hollandse linden en 2 Japanse notenbomen.

2.2.4 Driebergenbuurt en Rode Dorp
2.2.4.1 Ruimtelijke structuur

Het gebied bestaat uit een aantal verschillende buurten. Dit zijn 'Het Rode dorp', de 'Driebergenbuurt' en het 'Burgersdijkje'.

Het Rode dorp is een woonbuurt die rond 1916 werd gebouwd. De buurt is ruwweg gelegen tussen de Boxbergerweg, de Diepenveenseweg, de Hoge Hondstraat en de spoorlijn Deventer-Zwolle. De wijk telde na voltooiing zo'n 680 woningen, waarvan zo'n 110 met winkel of ander bedrijfje aan huis. Het zijn naar huidige maatstaven kleine rijtjeshuizen en bijna allemaal huurwoningen. In 1974 werd een forse renovatie voltooid. Onder meer werd aan de achterzijde van veel huizen een nieuwe keuken plus natte cel en een schuurtje gebouwd. Het Rode Dorp ontleent haar naam aan de rode dakpannen.

De Driebergenbuurt is een woonbuurt die in 2001 is geherstructureerd. Bij de herstructurering zijn het Bijltje en de Moerakkerstraat in elkaars verlengde gelegd. Hiermee is helderheid gecreëerd in de straatprofielen en de straatrichtingen, waardoor ruimtelijke samenhang wordt bereikt. De spoorzone is een belangrijk orientatiepunt in de buurt. De kastanjebomen langs het spoor verbinden de Boxbergerweg met Het Nieuwe Plantsoen. De spoorzone doet dienst als ecologische zone. Ook door het aanleggen van een parkzone aan de Klinkenbeltsweg wordt Het Nieuwe Plantsoen de buurt ingetrokken en ontstaat een ruimtelijke overgang tussen de woonbuurt en Het Nieuwe Plantsoen.
De woningen zijn gerealiseerd met platte daken. De ruimte bestaat om de woningen uit te breiden door middel van op- en uitbouwen.
Aan de Boxbergerweg zijn een aantal appartementengebouwen opgericht, waarbij tevens ruimte is voor bedrijven en maatschappelijke voorzieningen.

Het buurtje Burgersdijkstraat bestaat uit rijwoningen met een groot, groen middengebied. De buurt is bereikbaar via de Boxbergerweg, maar ook vanaf de Ceintuurbaan via de Middelweg.

2.2.4.2 Functionele structuur

Wonen

In het gebied Driebergenbuurt en Rode Dorp is de hoofdfunctie wonen. Over het algemeen zijn er in het gebied rijwoningen aanwezig, met op een aantal plekken op de hoeken van de rij een duplexwoning. Aan de Boxbergerweg zijn een aantal appartementencomplexen gevestigd. Op een aantal locaties is studentenhuisvesting aanwezig.

Bedrijven

Aan de Ooievaarstraat 42 was een drukkerij gevestigd. Deze is in 2012 afgebrand. Het pand aan de achterkant van de fietsenwinkel, aan de Ooievaarsstraat huisvest de werkplaats behorend bij de fietsenwinkel.

Detailhandel

In de wijk zijn diverse detailhandelsvestigingen aanwezig, met name aan de doorgaande wegen. Zo zijn er een fietsenwinkel, een bloemenwinkel, een audicien, een verfwinkel en een ijssalon.

Horeca

In het plandeelgebied zijn een twee cafetaria gevestigd. Aan de Boxbergerweg zit een café.

Maatschappelijke en sociale voorzieningen

Op de hoek Hoge Hondstraat / Schurenstraat is een gezondheidscentrum gevestigd. Hier zijn een tandarts, een huisarts en een apotheek in gehuisvest, maar ook een vestiging van de GGD en Pactum jeugdzorg & educatie. Aan de Tabakswal is een basisschool gevestigd. Aan de Tabaksstraat zit een peuterspeelzaal. Aan de Werkluststraat is een buurthuis 'Het Enkhuis' gevestigd. Verder zijn in het gebied een postduivenvereniging en een biljartvereniging gevestigd.

Sport

Aan de Boxbergerweg is een sportschool gevestigd.

Groen en recreatie

Het plandeelgebied grenst aan Het Nieuwe Plantsoen (ontworpen door Leonard Springer). Tussen de Klinkenbeltsweg en de Roelofbeldstraat is een overgang van Het Nieuwe Plantsoen richting de wijk gecreëerd door een groene uitloper tussen deze twee straten aan te leggen.
Een andere opvallende groenstructuur is de locatie aan de A.J. Vitringastraat / Hillesumstraat. Op dit terrein is ook een speeltuin aanwezig.
Langs de Middelweg is een groenstructuur langs het spoor aanwezig die onder andere bestaat uit een rij met 21 witte paardenkastanjes (Aesculus hippocastanum). In deze zone langs het spoor staan ook enkele speeltoestellen.
Op het Schoolplein aan de Enkdwarsstraat, een vrij stenige buurt, staan 4 beeldbepalende grote bomen. Het zijn 3 lindebomen (Linde Tilia europaea) en 1 Paardenkastanje (Paardenkastanje Aesculus hippocastanum).

Verkeer

Het plandeelgebied wordt ontsloten via ontsluitingswegen als de Hoge Hondstraat, de Diepenveenseweg (beide 50 km/u) en de Boxbergerweg. In het gehele plandeelgebied geldt de maximumsnelheid van 30 km/u.

De buurt wordt ontsloten door diverse buslijnen met haltevoorzieningen aan de Hoge Hondstraat en de Diepenveenseweg.

2.2.5 Dortherbeek
2.2.5.1 Ruimtelijke structuur

De Dortherbeek ontspringt enkele kilometers ten noorden van Lochem en stroomt in westelijke richting en mondt ter hoogte van Deventer uit in de Schipbeek.

De beek wordt grotendeels gevoed vanuit zijbeken en kwelwater. De beek is in de vorige eeuw recht getrokken, waardoor de beek nu een golvend karakter heeft. Voorheen was dit een sterk meanderende beek. De oorspronkelijke loop is nog terug te vinden in de begrenzing tussen de gemeenten Lochem en Deventer.

De gronden rondom de beek zijn grotendeels in gebruik als landbouwgebied. Het landschap kan gekenmerkt worden als een flier- en matenlandschap. Op drie plekken kan de beek met bruggen worden overgestoken.

De beek is in ontwikkeling tot ecologische verbindingszone en moet de verbinding gaan vormen tussen de landgoederen Ampsen - Verwolde - Huize Dorth en vervolgens naar de IJsseluiterwaarden. De zone moet geschikt zijn als leefgebied voor amfibieën en kleine zoogdieren.

2.2.5.2 Functionele structuur

Agrarisch

De gronden in het plandeelgebied zijn met name in gebruik als landbouwgrond.

Overig

In het plandeelgebied is een deel van het landgoed 'Oxe' gelegen. Het gebruik van deze gronden is echter wel agrarisch.

Water

De Dortherbeek zelf ligt ook voor een klein deel in het plandeelgebied.

2.2.6 Gebied ten zuiden van de Sportvelden Diepenveen
2.2.6.1 Ruimtelijke structuur

Het betreft een groen gebied aan de Boxbergerweg ten noorden van het dorp Diepenveen. Het gebied ligt tussen een woongebied en sportvelden.

2.2.6.2 Functionele structuur

In dit gebied komen twee functies voor. Het wordt agrarisch gebruikt, danwel gebruikt voor het (hobbymatig) weiden van dieren.

2.2.7 Texaco
2.2.7.1 Ruimtelijke structuur

Het verkooppunt voor motorbrandstoffen ligt aan de Siemelinksweg nabij de oprit van de A1, afslag Deventer Oost. Het tankstation grenst aan het bedrijventerrein Handelspark de Weteringen.

2.2.7.2 Functionele structuur

Bedrijven

In dit plandeelgebied is uitsluitend een verkooppunt van motorbrandstoffen, inclusief de verkoop van LPG gevestigd. Ook is er een autowasstraat en wasplaats.

2.2.8 Westenberg
2.2.8.1 Ruimtelijke structuur

De omgeving van het gebied wordt gevormd door een open agrarisch landschap. Grenzend aan de noord- en de oostzijde van het deelgebied liggen weidse open akkers. De rafelige bosrand, gevormd door het bos aan de Oerdijk, houtopstanden aan de Zandwetering, beplanting rond het asielzoekerscentrum en het bosachtige Wechelerveld begrenzen de ruimte. Het terrein is omgeven door hekwerken en beplanting. Vanuit de omgeving heeft het gebied een groene uitstraling.

Het oostelijk deel van het deelgebied is ingericht als woningbouwlocatie met een sporthal.

2.2.8.2 Functionele structuur

Wonen

In het gebied zijn circa 113 woningen opgericht in 2004/2005. Het betreft 2-onder-1 kap woningen en enkele vrijstaande en geschakelde woningen. Verder staan aan de Frieswijkerweg nog een aantal woningen.

Bedrijven

Bij de entree van de wijk is een hal gevestigd die gebruikt wordt voor opslag.

Maatschappelijk

Het westelijke deel van het plandeelgebied is in gebruik als opvangcentrum voor asielzoekers. In het plandeelgebied is verder een kinderdagverblijf gevestigd.

Sport

In het gebied is een sporthal gevestigd.

Groen en recreatie

In het noorden van het plandeelgebied bevindt zich een groot veld dat mede gebruikt wordt voor sportieve en recreatieve doeleinden. Dit veld is de voormalige stormbaan van het kazernecomplex.

Het groen in het woongebied wordt gevormd door beplanting langs de hoofdontsluitingsweg, enige beplanting op de grens van het plandeelgebied naar het omliggende agrarisch gebied en het groen aan weerszijden van de bermsloot. Het groen langs de hoofdontsluitingsweg wordt gevormd door een hoogopgaande transparante bomenrij.

Tussen de sporthal en de Compagniestraat ligt een veldje dat in gebruik is als voetbalveldje.

Het asielzoekerscentrum is omgeven door bomen. Deze groenstructuur is belangrijk voor de regionale groenstructuur en het landschap en ecologie.

In het noordwesten grenst het plandeelgebied aan het Wechelerveld.

Verkeer

Het gebied wordt begrensd door de Frieswijkerweg en de Spanjaardsdijk. De woonwijk wordt ontsloten via de Spanjaardsdijk. In de woonwijk geldt een 30km/u zone.

Het plandeelgebied is bereikbaar met het openbaar vervoer door buslijn 4.

2.2.9 T&D
2.2.9.1 Ruimtelijke structuur

Thomassen & Drijver (T & D) werd opgericht in 1919. In 1965 ontstond Thomassen & Drijver-Verblifa uit een fusie van T & D met De Verenigde Blikfabrieken (Verblifa). Vanaf circa 1928 was de blikfabriek Thomas & Drijver Verblifa onder andere gevestigd op de locatie Veenweg/Rielerweg. Het bedrijf had ter plaatse een drukkerij en verffabriek/lakkerij met laboratorium opgericht. De bedrijfsmatige activiteiten zijn in 1997 gestaakt, waarna de gebouwen dienden voor opslag en kleine bedrijfsactiviteiten.

In december 2002 zijn de oude lege panden van T & D door brand volledig in de as gelegd. In de tijd erna zijn alle gebouwen op het terrein gesloopt. In 2009-2010 heeft een bodemsanering plaatsgevonden. Sindsdien is het een braakliggend terrein.

Woningbouwcorporatie Rentree is van plan om, in samenwerking met de gemeente Deventer, het gebied te ontwikkelen tot woonwijk.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D137-0001_0004.jpg"

De voormalige bedrijfsgebouwen op het T&D terrein

2.2.9.2 Functionele structuur

De huidige functie van het T&D terrein is braakliggend terrein.