direct naar inhoud van 6.4 Resultaten vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: T en D terrein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D135-VG01

6.4 Resultaten vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro

Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de gemeente bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met betrokken waterschappen en diensten van Rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn. Naast het wettelijk verplichte vooroverleg is het voorontwerp bestemmingsplan ook naar overige instanties gestuurd die een belang kunnen hebben in of bij het nieuwe bestemmingsplan.

In de tabel hieronder is een overzicht opgenomen van de instanties die in het kader van het vooroverleg zijn benaderd om een reactie te geven op het voorontwerp bestemmingsplan. Indien de instantie heeft gereageerd, dan is deze samengevat en van een antwoord voorzien. Tevens is aangegeven of de reactie aanleiding gaf om het bestemmingsplan aan te passen.

Overlegpartner   Reactie   Beantwoording   Conclusie t.b.v. bestemmings- plan  
Provincie Overijssel   Er is een mondelinge reactie gegeven in het ambtelijk provinciaal overleg. De provincie is in principe akkoord met voorbehoud van externe veiligheid (EV). De actualisering van het EV-rapport /QRA behoeft afstemming met de provincie.   Het EV-rapport is opgestuurd naar de provincie ter beoordeling. De provincie heeft op 19 sept. 2012 gereageerd dat de QRA technisch juist is uitgevoerd.
Afhankelijk van het standpunt van de minister (t.a.v. het kopmaken op doorgaande sporen) kan de situatie anders worden. Het standpunt is niet voor het einde van 2012 te verwachten. De provincie gaat ermee akkoord om met de bestemmingsplan- procedure door te gaan met de gegeven situatie zoals deze in de QRA is beschreven.  
N.v.t.  
VROM Inspectie Oost   Betrokken rijksdiensten hebben geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de RNRB.   N.v.t.   N.v.t.  
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directoraat - Generaal Rijkswaterstaat   Betrokken rijksdiensten hebben geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de RNRB.   N.v.t.   N.v.t.  
N.V. Nederlandse Gasunie   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
KPN W&O N&S   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
PTT Telecom Netwerkdiensten   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
NV Nederlandse Spoorwegen   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
ProRail   I.h.k.v. geluidhinder als gevolg van het emplacement is het akoestisch onderzoek onvoldoende uitgevoerd. Op het terrein wordt een nieuwe geluidsgevoelige bestemming geprojecteerd, waarbij niet is doorberekend wat de mogelijke effecten zijn op de vergunde milieuruimte op het naastliggende emplacement. Verzocht wordt om een akoestisch onderzoek te verrichten met betrekking tot het industrielawaai van het emplacement.

















Het rapport t.b.v. externe veiligheid is gedateerd. Verzocht wordt de QRA opnieuw uit te voeren, op basis van de meest actuele gegevens.
Het plan zou mogelijk het toekomstig spoorverkeer, i.h.k.v. programma hoogfrequent spoorvervoer m.b.t. de goederenroute Oost-Nederland kunnen beperken. Daarbij wordt opgemerkt dat de beschikbaarheid van de spoorweginfrastructuur, gebaseerd op het huidige en het toekomstige voorzienbaar vervoer, niet mag worden aangetast als gevolg van de plannen. Mocht blijken dat de beschikbaarheid van de spoorweginfrastructuur toch wordt aangetast, dan dienen de plannen van de gemeente dusdanig te worden aangepast dat deze aantasting daarmee teniet wordt gedaan.
Mogelijke overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico mag geen negatieve gevolgen hebben voor de spoorweginfrastructuur, gebaseerd op het huidige en toekomstige voorzienbaar vervoer en dat bij een nieuw te vragen milieuvergunning eveneens overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico zal worden geaccepteerd. Bevolkingsgroei, als gevolg van de plannen, mogen later niet op ProRail worden afgewenteld.
In de plantoelichting in paragraaf 4.3.5 wordt aangegeven dat aan het Basisnet spoor naar verwachting een dempende invloed zal hebben op de maximale mogelijkheden tot het rangeren op het emplacement, echter dient deze opmerking genuanceerd te worden. Het Basisnet spoor is niet het definitieve plafond, als gekeken wordt naar het totale vervoer, eventueel kunnen ook andere stoffen worden vervoerd.  
Het akoestisch onderzoek is geactualiseerd. De conclusies zijn verwerkt in de plantoelichting en het rapport is integraal toegevoegd als bijlage bij de toelichting. Voor het emplacement geldt dat de bestaande eerstelijns bebouwing de begrenzing aangeeft van de activiteiten van het emplacement. Hierop is 55 dB(A) vergund. Wanneer herstructurering van de stedenbouwkundige opzet van de wijk verandert, is het zo dat als de nieuwe eerstelijns bebouwing niet dichter bij het spoor komt er feitelijk geen probleem is.

Op 13 juni 2012 heeft er een overleg tussen de gemeente Deventer, Prorail, de initiatiefnemers en Oranjeoud plaats gevonden om het aspect Externe Veiligheid (EV) te bespreken. Uitkomst daarvan is dat het rapport EV op punten wordt aangepast middels nieuwe berekeningen. Met het aangepaste rapport (integraal toegevoegd als bijlage aan de toelichting) wordt tegemoet gekomen aan de vooroverlegreactie van Prorail.
Opgemerkt wordt dat, gezien het punt dat het emplacement niet beperkt mag worden, bij de totstandkoming van het definitieve ontwerp Basisnet spoor, door het ministerie van I&M uitgegaan is van de geïnventariseerde zogenaamde “zachte” bouwplannen van de gemeenten. Destijds is door gemeente Deventer het T en D terrein aangemeld met nog een aantal van 243 woningen. Het huidige plan bevat maximaal 160 woningen. Met de toekomstige mogelijkheden van het emplacement is dus volgens de afspraken die zijn gemaakt in het kader van het Basisnet spoor rekening gehouden. Het T en D terrein is ook in het rekenmodel voor het Basisnet spoor conform de afspraken verwerkt.
 
Het geluidrapport is geactualiseerd en de toelichting is hierop aangepast.



















Het EV-rapport is geactualiseerd en de toelichting is hierop aangepast.  
TenneT TSO B.V.   Geen opmerkingen t.a.v. het bestemmingsplan.   N.v.t.   N.v.t.  
Vitens Overijssel   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
Waterschap Groot Salland   Het concept ontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.   N.v.t.   N.v.t.  
Veiligheidsregio IJsselland   Advies:
- multidisciplinaire werkgroep oprichten en hen het bestemmingsplan voorleggen, conform bestuurlijke afspraak;
- werkgroep relevante scenario's laten bepalen;
- advies over mogelijkheden van zelfredzaamheid, bestrijdbaarheid, risicoreducerende maatregelen en eventuele alternatieven door werkgroep;
- inzetten op bronmaatregelen;
- eventuele aanwijzingen van bedrijfsbrandweer op het emplacement te betrekken bij te nemen maatregelen.  
In het bestuurlijke overleg van mei 2011 is afgesproken dat er een werkgroep wordt opgezet om richtlijnen op te stellen voor ontwikkelingen in de nabijheid van het spoor. Deze werkgroep is in oprichting. Daarmee is overigens niet gezegd dat elk project in deze werkgroep besproken wordt. Er zullen eisen meegegeven worden aan de bouwer om goede vluchtroutes te realiseren, met name aan de achterkant voor de woningen langs het spoor.
De brandweer wordt betrokken bij het proces voor de omgevingsvergunning voor het bouwen. Hierin komt de toets op goede vluchtwegen naar voren.  
N.v.t.  
Brandweer en Hulpverleningsdienst   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
Het Oversticht   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
Deventer Bomenstichting   Geen reactie ontvangen.   N.v.t.   N.v.t.  
Vrouwen adviescommissie voor de woningbouw   1. Gevraagd wordt welke bouwkundige eisen aan de woningen op de Veenweg worden gesteld ter voorkoming van overschrijding geluidsnormen, aangezien de geluidsbelasting 63 dB zal bedragen.


2. Gevraagd wordt welke geluidwerende maatregelen voor de woningen aan de Weseperstraat worden genomen.

3. Gevraagd wordt hoe omgegaan wordt met toegankelijkheid hulpdiensten i.r.t. de verkeersstagnatie op Veenweg tijdens spitsuren.









4. Uitvoeren duurzaamheidsscan, duurzaam materiaalgebruik en toepassen energiebesparingsmaatregelen wordt als positief ervaren.

5. Geadviseerd wordt bouw van levensloop- geschikte woningen en uitbreidbare woningen mee te nemen.

6. Geadviseerd wordt om woningen te bouwen met minimale beukmaat 5,40 m i.p.v. 4,80 m. Dit iv.m. comfort voor bewoners en leefbaarheid.

7. Aandacht wordt gevraagd voor verkeersoverlast in omliggende bestaande straten door toename verkeersbewegingen.

8. Voornemen realiseren van gehandicaptenparkeerplaatsen bij gestapelde bebouwing in het plangebied wordt gemist.











9. Achterpaden dienen overzichtelijk te zijn, i.c.: 1,20 m breed, verlichtingspunten op maximaal 20 m afstand van elkaar.
10. Bij voorkeur groene erfafscheidingen, die op hoeken van straten en achterpaden maximaal 0,80 m hoog zijn zodat kinderen gezien worden door andere verkeersdeelnemers.
11. Onderhoudsvriendelijke groenvoorzieningen geïntegreerd in de woonomgeving en evenwichtig verspreid in de wijk.
12. Voetpaden vrij te houden van obstakels (verkeersborden, afvalbakken, lantaarnpalen etc.).
Speelterreinen:
13. voor kinderen veilig en zelfstandig bereikbaar.
14. goed in het zicht gelegen, zodat toezicht mogelijk is.
15. voorzien van goede afscheiding ter voorkoming dat kinderen zonder te kijken de straat oplopen.
16. toegankelijk en doorgankelijk voor kinderwagens en rolstoelen.
17. overzichtelijke inrichting met 'transparante' beplanting.
18. bevatten veilige speeltoestellen die zoveel mogelijk bestand zijn tegen vandalisme.
19. Zitbanken t.b.v. toezichthoudende volwassenen zijn wenselijk.  
Het Bouwbesluit is van toepassing. Momenteel wordt onderzocht wat dit concreet betekent voor de bouwkundige eisen.

zie onder 1



Na realisering van de Amstellaan zal op de Veenweg (in de tunnel) eenrichtingsverkeer worden ingesteld. De richting van het eenrichtingsverkeer is o.a. gebaseerd op de aanrijroute van de hulpdiensten vanaf het zuiden.

N.v.t.




Wordt in overwegingen meegenomen.


Wordt in overwegingen meegenomen.


Wordt in overwegingen meegenomen.


Het is op dit moment geen beleid om bij gestapelde bebouwing op voorhand gehandicaptenparkeer-plaatsen aan te leggen. Bij de speeltuin in het plangebied  worden overigens wel op voorhand gehandicapten parkeerplaatsen aangewezen.

9 t/m 19 Wordt in overwegingen meegenomen.

 
De aangegeven punten door de Vrouwenadvies-commissie zijn uitvoerings- aspecten en in beginsel niet relevant voor het bestemmings- plan.
Bij de feitelijke uitvoering worden deze punten in overweging genomen.