direct naar inhoud van 5.10 Interne milieuzonering
Plan: Havenkwartier
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D133-OH01

5.10 Interne milieuzonering

Bestaande bedrijven
Naast de beperkingen vanuit bedrijven rondom het plangebied, zijn er ook in het plangebied zelf bedrijven aanwezig die vanwege geluid, lucht of veiligheid een milieuzone hebben. Op termijn zal de functie van deze gronden veranderen in aansluiting op het wensbeeld zoals dit in het bestemmingsplan is vastgelegd. De transformatie van het Havenkwartier zal echter geleidelijk gebeuren. Gedurende deze transformatie zullen bestaande bedrijven hun huidige functie nog uitoefenen. Het is daarom van belang inzicht te hebben in de beperkingen die mogelijk worden opgelegd voor ontwikkelingen rondom deze bedrijven.
Op basis van locatie- en dossieronderzoek (ondermeer rapport Milieu en RO-aanpak, DHV, 2010) zijn het type bedrijvigheid en de bijbehorende milieuzones in beeld gebracht. Geconcludeerd is dat voor al deze bedrijven uitgegaan kan worden van de richtafstanden zoals deze zijn opgenomen in de VNG-lijst. In onderstaande kaart is per bedrijf de grootste richtafstand opgenomen en over de nieuwe ontwikkelingen heen gelegd. In de meeste gevallen is het aspect geluid bepalend voor de afstand. Een groot aantal aanwezige bedrijven in het gebied langs de mr. H.F. de Boerlaan is nu al geschikt voor functiemenging. Hier bestaan dan ook geen belemmeringen voor de beoogde ontwikkeling. Daarnaast is een groot deel van deze percelen reeds in eigendom van de gemeente en zal ontwikkeling dus op afzienbare termijn plaats kunnen vinden.
Voor het Haveneiland geldt dat een functieverandering daar pas kan plaatsvinden wanneer de aanwezige bedrijven Transportbedrijf Bert Evers en Dutch Stone Company zijn verdwenen. Met het verdwijnen van deze bedrijven is de belemmering dan ook opgeheven. PontMeyer in het zuidelijk deel van het Haveneiland zal blijven. Vanuit dit bedrijf moet uitgegaan worden van een minimale afstand van 50 m vanaf de terreingrens van bedrijven tot aan nieuwe voor geluidgevoelige functies. In Bijlage 2 Functie en belemmeringen bedrijven Havenkwartier is een beschrijving per bedrijf opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D133-OH01_0018.jpg"

Geluid in het Havenkwartier

Het Havenkwartier wordt een stoere en levendige woonomgeving met een maximale mix van verschillende functies zoals wonen, horeca, ateliers en kleine bedrijven. Deze mix zal gepaard gaan met geluid in verschillende vormen en sterktes. Veel van dit geluid zal positief worden gewaardeerd door de mensen in het gebied, als onderdeel van het stoere en levendige karakter. Echter, geluid is ook een potentiële hinderbron en geluid van bedrijven en horeca is gebonden aan wettelijke regels en beperkingen. Dat is op zich zelf een goede zaak, omdat op die manier geluidhinder wordt voorkomen. De regels en beperkingen, waaronder geluidgrenswaarden, zijn voor de meeste bedrijven en horeca, opgenomen in de algemene regels van het zogenaamde Activiteitenbesluit.


Afwijken van de standaard geluidgrenswaarden Activiteitenbesluit

De algemene regels uit het Activiteitenbesluit gaan uit van een standaardsituatie. Echter de situatie in het Havenkwartier is niet standaard. Hogere geluidniveaus dan de geluidgrenswaarden betekenen nog niet automatisch dat er geluidhinder zal optreden. Het Activiteitenbesluit maakt het mogelijk om door het stellen van zogenaamde maatwerkvoorschriften van de standaard geluidgrenswaarden af te wijken, zowel naar beneden als naar boven. Voor een rustige woonwijk met weinig verkeer betekent dit doorgaans, dat er strengere geluidgrenswaarden opgenomen zullen worden. Voor een levendige omgeving als het toekomstige Havenkwartier zal dit juist een verruiming van de grenswaarden inhouden. Zeker omdat gestreefd wordt naar een open omgeving, met een duidelijke en zichtbare verbinding tussen binnen en buiten. Het 'inpakken' van activiteiten past niet in dit streefbeeld. De toepassing van ruimere grenswaarden voorkomt dat er nodeloos activiteiten moeten worden beperkt in omvang of duur, waarmee bovendien het beoogde karakter van het Havenkwartier zou worden beknot. Voor de goede orde: de verhoging van de standaardgrenswaarden geldt niet voor de bestaande woningen aan de westzijde van de Mr. H.F. de Boerlaan.

Voorbeeld met horeca
Bij een horecabedrijf kan bij (live)muziekfestiviteiten, die één of tweewekelijks plaats zullen vinden, tot na 11 uur 's avonds hoorbaar muziekgeluid veroorzaken bij de woningen in het Havenkwartier. Het geluidniveau is door onderzoek berekend op 45 dB(A) op de gevel. Een dergelijk geluidniveau wordt passend geacht bij het beoogde karakter van het Havenkwartier en zal naar verwachting niet tot hinder leiden. Dit mede vanwege het feit dat het beperkt blijft tot één of twee avonden in de week en niet de hele nacht duurt.

Echter door een tweetal straffactoren is het te toetsen geluidniveau veel hoger: 10 dB toeslag omdat het muziekgeluid betreft en 10 dB toeslag omdat het na 11 uur 's avonds nog hoorbaar is. Het te toetsen geluidniveau is daardoor 65 dB(A) terwijl de norm 50 dB(A) is. Het beperken van het geluidniveau tot deze norm van 50 dB(A) vraagt zeer uitgebreide bouwkundige maatregelen in het gebouw (een doos in doos constructie). Via een maatwerkvoorschrift kan de norm, voor die één tot twee avonden per week en tot een bepaalde eindtijd worden verhoogd naar 65 dB(A) op de gevel, zodat die maatregelen achterwege kunnen blijven. De nieuwbouwwoningen zullen dan wel moeten worden voorzien van voldoende geluidisolatie, zodat het geluid binnen in de woning wel voldoet aan de wettelijke grenswaarde (van 35 dB(A)). Aan deze wettelijke grenswaarde voor het geluid IN de woning mag niet worden getornd. Omdat het nieuwbouwwoningen betreft zal het niet erg lastig of kostbaar zijn om de benodigde gevelisolatie te realiseren. Uiteraard gelden deze maatregelen alleen voor de woningen in de invloedssfeer van het horecabedrijf, niet voor alle toekomstige woningen in het Havenkwartier.  

Beleid voor maatwerkvoorschriften

Het stellen van maatwerkvoorschriften krachtens het Activiteitenbesluit is een vrije beleidsbevoegdheid van burgemeester en wethouders. Over de wijze waarop het gemeentebestuur toepassing wil geven aan die bevoegdheid kan het algemene regels vaststellen. Dit noemt men 'beleidsregels' (zie artikel 4:81 e.v. Algemene wet bestuursrecht). Nu het in het Havenkwartier niet gaat om incidentele afwijkingen maar om een ontwikkellocatie waarvoor een algemene 'geluidliberalisering' noodzakelijk is, heeft het de voorkeur om het beleid voor het opleggen van maatwerkvoorschriften te verankeren in de genoemde beleidsregels. Daartoe is het geluidbeleid vastgelegd in het rapport 'Havenkwartier Deventer, Geluidbeleid, december 2011'. Dat geluidbeleid zal tegelijk met het ontwerp bestemmingsplan als ontwerpbesluit ter inzage worden gelegd. De vaststelling van de beleidsregels is een bevoegdheid van het college. Tegen het besluit tot vatstelling van de beleidsregels staan geen rechtsmiddelen open. Dat is wél het geval tegen de individuele maatwerkvoorschriften die met toepassing van dit beleid worden vastgesteld.

Inhoudelijk kan met het geluidbeleid in het rapport 'Havenkwartier Deventer, Geluidbeleid, december 2011' worden vastgesteld van welke geluidgrenswaarden kan worden afgeweken, in welke mate en onder welke omstandigheden. Daarmee biedt het een helder en vooraf kenbaar toetsingskader voor alle betrokkenen in het Havenkwartier: bedrijven, toekomstige bewoners, omwonenden, het gemeentebestuur en de uitvoerende ambtelijke dienst.

Goed woon- en leefklimaat

Ten opzichte van de standaard functiemenging van de VNG-handreiking 'Bedrijven en milieuzonering, editie 2009' is in het Havenkwartier sprake van een plus:

  • 1. het bestemmingsplan opent de mogelijkheid van ruimere geluidnormen voor activiteiten op gronden met de bestemming Gemengd-1 en Horeca in de categorieën 1B en 2A;
  • 2. activiteiten van milieucategorie B (functiemenging) zijn zowel in- als aanpandig aan woningen toegestaan.

Deze plus draagt bij aan de beoogde levendigheid in het gebied en past bij zijn karakter. De plus is daarbij desondanks aan normen en voorwaarden gebonden, waardoor de geluidniveaus in de woningen voldoen aan de wettelijke grenswaarde voor het binnenniveau. Het meergenoemde rapport 'Havenkwartier Deventer, Geluidbeleid, december 2011' gaat uitvoerig in op deze bijzondere benadering van de algemene regel dat het bestemmingsplan een 'goed woon- en leefklimaat' dient te garanderen. Verwezen wordt naar de bijlagen 2 en 3 van het rapport.

Aldus is het geluidbeleid voor het Havenkwartier niet alleen het kader voor maatwerkvoorschriften, het is tevens van belang voor de vaststelling van het bestemmingsplan Havenkwartier. Onder verwijzing naar dit beleid is aangetoond dat in het plangebied, maar ook in de omgeving daarvan, sprake zal zijn van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Daarmee is tevens aangetoond dat het plan uitvoerbaar is. De hogere geluidniveaus zullen niet leiden tot een onmogelijke mix van wonen, werken en horeca. Eerder het omgekeerde is het geval: het beleid ondersteunt de wens om in het Havenkwartier de maximale mix te realiseren die de stoere en levendige omgeving vraagt en eigen is. Een mix met behoud van een goed woon- en leefklimaat IN de woningen zelf, zodat elke bewoner de rust kan zoeken en vinden die hij nodig heeft en die het bestemmingsplan behoort te waarborgen.