direct naar inhoud van 5.8 Verkeer
Plan: Spijkvoorderenk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D126-VG01

5.8 Verkeer

5.8.1 Verkeer rondom tijdelijke en permanente school

Het gebied rondom de tijdelijke school is ingericht als 30 km/uur-gebied. Doordat de snelheid laag is, is de kans op conflicten klein. Voor de school zijn en worden aanvullende maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid voor jonge fietsers te waarborgen. Het gaat hier om aanleg verkeersplateau/voetpaden, parkeer- en stopverbod, paaltjes op de stoep, aanleg suggestiestroken voor de fiets en aanleg parkeerterrein.

De rotonde Willem Witsenstraat - Leonard Springerlaan is druk en door direct aangrenzende parallelstraten voor met name jonge fietsers onoverzichtelijk. De gemeente heeft de capaciteit van de rotonde laten doorrekenen. Uitkomst van dit onderzoek is dat de capaciteit van de rotonde ruim voldoende is, ook tijdens spitstijden en buiten vakantieperioden.

Om desondanks de drukte te verminderen heeft de gemeente een verkeersbesluit genomen om het fietspad ten noorden van de Leonard Springerlaan in twee richtingen te berijden tot de Vijfhoeksweg. Zodra het bestemmingsplan is vastgesteld komt hier een voldoende breed fietspad/ parallelstraat. Fietsers hebben hiermee een alternatieve route voor de rotonde. Daarnaast voert de gemeente aanpassingen uit bij de oversteek Vijfhoeksweg - Leonard Springerlaan en bij de aansluiting van de parallelstraten op de rotonde Willem Witsenstraat - Leonard Springerlaan.

De gemeente is voornemens om de permanente school met de aanvullende ruimten voor een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf en voor- en naschoolse opvang rechtstreeks te laten aansluiten (via een T-splitsing) op de Leonard Springerlaan. Hierdoor wordt de rotonde Willem Witsenstraat - Leonard Springerlaan minder zwaar belast door verkeer uit de parallelstraten. De gemeente maakt afspraken met de school om leerlingen zo veel mogelijk per fiets of te voet te laten komen. Hierbij wordt ook toezicht en handhaving meegenomen.

5.8.2 Doorstroming Leonard Springerlaan

Om de doorstroming op de Leonard Springerlaan te verbeteren voert de gemeente de volgende maatregelen/onderzoeken uit:

  • Het aanleggen van een fietsbrug in 2010 waardoor de verkeersregelinstallatie meer auto's kan laten doorstromen;
  • Het verbreden van de Siemelinksweg in 2010 waardoor de aansluiting van de N348 op de A1 verbetert;
  • Het onderzoeken van de mogelijkheid tot de aanleg van een tweede linksafstrook op de Leonard Springerlaan naar de N348;
  • Het onderzoeken van de mogelijkheid tot de aanleg van een spoortunnel in de Oostriklaan (Leonard Springerlaan richting Colmschate en de Holterweg);

Bij calamiteiten kunnen hulpdiensten eventueel uitwijken naar het fietspad of de parallelwegen langs de L. Springerlaan.

Het bestemmingsplan Spijkvoorderenk gaat veder uit van een calamiteitenroute op de Oerdijk (bij de in-/ uitrit van huisnummer 114A). Hiertoe is een aanduiding op de verbeelding van het bestemmingsplan opgenomen. Een permanente rechtstreekse aansluiting op de Oerdijk vindt de gemeente, gelet op de aanwezigheid van een monumentale houtwal en het gevaar van sluipverkeer door de wijk, niet wenselijk.