direct naar inhoud van 12.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Buitengebied Deventer
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D125-VG02

12.2 Verkeer en infrastructuur

12.2.1 Huidige verkeersontsluiting en infrastructuur

Het plangebied wordt doorsneden door enkele doorgaande wegen. De A1 ten zuiden van Deventer en Bathmen zorgt voor de oost-westverbinding, evenals de N344 richting Holten. De noord-zuidverbindingen wordt gevormd door de N348 (Raalterweg) richting Wesepe en Raalte en de N337 (Rijksstraatweg) richting Olst. Eveneens zijn er diverse lokale wegen, ontsluitingswegen en zandpaden in het buitengebied van Deventer aanwezig. Daarnaast liggen er enkele voet- en fietspaden in het buitengebied. Door de gemeente lopen de spoorlijnen Zwolle-Arnhem en Amersfoort-Enschede. Binnen de gemeente is in de stad Deventer een station aanwezig.

12.2.2 Nutsvoorzieningen

Binnen het plangebied ligt een aantal hogedruk aardgastransportleidingen. Op de relatie tussen deze leidingen en dit bestemmingsplan is in de paragraaf 4.9.3 ingegaan. Ook loopt door het plangebied een aantal 110 kV-hoogspanningsverbindingen. Voor deze hoogspanningsverbinding geldt een belemmeringenstrook van 22 m aan weerszijden van de leiding. De verbindingen worden opgenomen op de plankaart. Rondom deze hoogspanningsverbindingen is sprake van een magneetveldzone (de zogenaamde 0,4 microtesla zone) van 50 m aan weerszijden. Vanuit het Rijk wordt aangeraden om binnen deze zone geen nieuwe functies waar kinderen van 0 tot 15 jaar langdurig kunnen verblijven, zoals wonen, scholen en kinderopvangvoorzieningen, te realiseren.

12.2.3 Ontwikkelingen

In het plangebied komt een aantal onverharde wegen voor, die een landschappelijke of cultuurhistorische waarde vertegenwoordigen. Door gebruikers bestaat de neiging deze wegen te verharden met puin, zodat de berijdbaarheid van deze wegen gedurende het jaar kan worden verbeterd.

12.2.4 Conclusie

Het bestemmingsplan houdt geen rekening met de aanleg van nieuwe infrastructuur.

Wel kan het bestemmingsplan bescherming bieden aan cultuurhistorisch waardevolle (onverharde) wegen. Deze wegen zijn bestemd vals Verkeer - Onverhard. Verharding van deze wegen mag alleen plaatsvinden nadat een afweging, gevolgd door een bestemmingswijziging, heeft plaatsgevonden.

De binnen het plangebied aanwezige leidingen en hoogspanningsverbinding dienen te worden (met belemmeringenstrook) opgenomen op de verbeelding en in de regels. De aanwezige nutsvoorzieningen en straalpaden vormen geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.