direct naar inhoud van 7.2 Resultaten overleg
Plan: Bedrijvenpark A1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D124-OH01

7.2 Resultaten overleg

7.2.1 Vooroverleg 2003


Het voorontwerp van het bestemmingsplan Bedrijvenpark A1 is in 2003 in het kader van het vooroverleg (op basis van het toen geldende artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening) toegezonden aan diverse relevante instanties. Van de Gemeente Lochem, het Waterschap Rijn en IJssel, het Ministerie van Economische Zaken, Natuur Milieu Overijssel, VROM-inspectie, Ministerie van Verkeer & Waterstaat, Waterschap Groot Salland, Vrouwen Advies Commissie, KPN Telecom Vaste Net, Het Oversticht, Essent Energie, Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Deventer Bomenstichting, ProRail, Beheer & Instandhouding, NV Nederlandse Spoorwegen, Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek, Ministerie van Defensie, Gastransport Services, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel en Vitens Overijssel zijn inhoudelijke reacties ontvangen.

De beantwoording van deze reacties zijn verwerkt in een aparte commentaarnota, die als losse bijlage bij dit bestemmingsplan is gevoegd.

7.2.2 Vooroverleg 2008


Met verschillende bestuursorganen heeft overleg plaats gevonden. Met de gemeente Lochem is er regulier overleg over een aantal onderwerpen. De belangrijkste daarvan zijn het realiseren van waterberging langs de Dortherbeek en de aanleg van de bufferzone die zowel op Deventers als Lochems grondgebied aangelegd zal worden. Ook de verkeerskundige aspecten zijn onderwerp van het reguliere overleg.

In het overleg over de watercompensatie zijn naast het Waterschap Rijn en IJssel ook de provincies Overijssel en Gelderland betrokken geweest.

Met Rijkswaterstaat is regulier overleg over de verkeerskundige aspecten, zoals de aansluiting op de rijksweg A1 en de aanleg van de oostelijke ontsluiting. De aansluiting op de N348 is in verschillende overlegmomenten met Rijkswaterstaat en de provincies Overijssel en Gelderland aan de orde geweest.

In de hoofdstukken over de specifieke aspecten komen deze onderwerpen aan de orde.

Alleen de provincie Overijssel heeft een reactie gegeven op het concept ontwerp bestemmingsplan.

Opmerkingen provincie
Over het voorliggende ontwerp-bestemmingsplan heeft met de provincie (Eenheid Ruimte, Wonen en Bereikbaarheid) vooroverleg plaatsgevonden. Bij brief van 29 oktober 2008 heeft de provincie -in concept- opmerkingen gemaakt. Die brief is als bijlage bij deze toelichting opgenomen.

Samengevat zijn heeft de provincie de volgende opmerkingen gemaakt:

  • de ontwikkeling van het "Bedrijvenpark A1" past in het provinciaal ruimtelijk beleid;
  • in relatie tot de ecologische hoofdstructuur (EHS), aan de noordoostzijde van het gebied, bestaat er inhoudelijk geen bezwaar tegen de in dit plan ten oosten van de spoorlijn opgenomen bestemming "verkeer";
  • in relatie tot de begrenzing van de ecologische hoofdstructuur (EHS) achten wij het om formeel-juridische reden raadzaam om een streekplanafwijkingsprocedure te volgen, zodat op het moment van vaststelling van het bestemmingsplan de afwijking van het streekplan is gelegitimeerd;
  • ingestemd wordt met de wijze waarop de problematiek van de waterhuishouding / waterberging nu is opgelost;
  • gevraagd wordt om aan te geven hoe dit bestemmingsplan zich verhoudt tot het ruimtebeslag dat naar verwachting nodig zal zijn voor aanpassingen van rijksweg A1. Vooralsnog dient er naar onze mening conform de provinciale Handreiking ten minste 100 m langs de rijksweg te worden vrijgehouden, tenzij er in overleg met de wegbeheerder en de provincie kan worden volstaan met een smallere zone;
  • ingestemd wordt met de wijze waarop de ecologische verbindingszones in dit voorontwerp zijn opgenomen;
  • onderstreept wordt nogmaals de wenselijkheid om te komen tot verbetering van de bereikbaarheid door openbaar vervoer. Wij zijn daarbij van mening dat afspraken over bedrijfsvervoermanagement niet afhankelijk moeten zijn van het al dan niet slagen van de verbetering van het openbaar vervoer. Bedrijven met een relatief groot aantal werknemers zouden altijd een bedrijfsvervoersplan moeten hebben.


Conclusie:
De provincie constateert dat het voorontwerp bestemmingplan "Bedrijvenpark A1" niet in strijd is met het provinciaal belang met dien verstande dat door u nader wordt onderbouwd en met de wegbeheerder wordt afgestemd, waarom in dit geval met een afstand van 50 à 60 m tot rijksweg A1 kan worden volstaan.

Ook maken wij een voorbehoud met betrekking tot dat plangedeelte dat is gelegen binnen de EHS, zoals die in het huidige streekplan is aangegeven. Daarvoor is een streekplan-afwijkingsprocedure noodzakelijk waarvoor het college van Gedeputeerde Staten het bevoegd gezag is.

Reactie gemeente:
Voorgesteld wordt een streekplan-afwijkingsprocedure te starten. Met de provincie zijn hierover afspraken gemaakt. Wat betreft de afstand tot de A1, in overleg met Rijkswaterstaat is steeds als uitgangspunt genomen dat de afstand vanaf de as van de weg wordt gemeten. Dit is het enige maatvaste punt in de rijksweg. Gemeten van de as van de weg ligt de bedrijfsbestemming op ca 100 m. Er is nogmaals nagegaan of de varianten voor de capaciteitsvergroting van de A1 binnen deze ruimte mogelijk is. De conclusie is dat de drie varianten: parallelstructuur, 2x4 parallelbaan en 2x 4 + rechtsaf mogelijk zijn.


Resultaten inspraak