direct naar inhoud van 4.1 Stedenbouwkundige visie & randvoorwaarden
Plan: Hoornwerk 2009
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D120-OH01

4.1 Stedenbouwkundige visie & randvoorwaarden

4.1.1 Stedenbouwkundige hoofdopzet

Het stedenbouwkundig plan voorziet in drie bebouwingsmassa's die als eilanden in het groen liggen. Deze eilanden worden ontsloten vanuit de Verlengde Kazernestraat en strekken zich uit naar het zuiden tot het Overijssels Kaneel. De bebouwing op de eilanden wordt aan de randen geconcentreerd, waardoor ervaarbaar grotere objectmatige eenheden ontstaan. De eilanden zijn zodanig gesitueerd dat de open ruimten binnen en buiten de bebouwing door middel van zichtlijnen en uitzichten met elkaar verbonden zijn.

Voor het gebied Grachtengordel-Oost direct ten noorden van het plangebied (ROC & voormalig Slachthuisterrein) is dezelfde filosofie gehanteerd, zodat er sprake is van een groter en herkenbaar geheel.

De relatief dichte eilanden worden gescheiden door uitbundige en royale groene wiggen. De groene ruimtes zijn autovrij. Hierdoor is het mogelijk een grotere kwaliteit aan het omliggende groen mee te geven. Er hoeven immers geen wegen aangelegd te worden die het groen zouden versnipperen. Dit is ook de reden om de scheiding tussen privé tuinen en openbaar groen heel subtiel vorm te geven door op een aantal plaatsen hoogteverschillen (zoals haha's) toe te passen. De inrichting van het groen is parkachtig. Naast de hoogteverschillen wordt er ook gewerkt met speelelementen.

Het parkeren is bij eiland 1 en 3 (deels) ondergronds gebracht. Overig parkeren vindt plaats op maaiveld in het openbaar gebied en op eigen terrein.

De eilanden zijn voor fietsers en voetgangers aan alle zijden benaderbaar. Ook hulpdiensten kunnen de eilanden aan alle zijden bereiken, ook via het pad langs het kanaal aan de zuidzijde.

4.1.2 Eiland 1

Dit eiland grenst aan de Snipperlingsdijk. Om de toegang tot het woongebied duidelijk te maken draait het gebouw zich van de weg af en opent de Verlengde Kazernestraat zich aan deze zijde.

Het complex is inmiddels gerealiseerd en in gebruik genomen.

4.1.3 Eiland 2

Eiland 2 bevat woningen in drie woonzones: Langs de Verlengde Kazernestraat stadswoningen, aan de parkzijde rondom geschakelde brede parkwoningen en aan de binnenzijde hofwoningen.

Het eiland wordt voor auto's van binnenuit ontsloten waardoor het groene, rustige karakter tussen de eilanden gewaarborgd blijft. De interne ontsluiting bestaat uit één rondgaande straat. Hieraan bevinden zich de voortuinen en/of de entrees van de woningen.

Bij de woningen aan het park is ruimte om te parkeren op eigen terrein. Voor de overige woningen worden parkeerplaatsen aangelegd aan de Verlengde Kazernestraat en in de binnenstraten. Alle woningen zijn voor bewoners met de auto bereikbaar via een tweetal doorgangen die verbonden zijn met een interne ontsluitingslus. Voor fietsers en voetgangers zijn er naast de toegang via de binnenstraat ook toegangen richting het groen.

De stadswoningen zullen een hoogte van 3 tot 4 lagen krijgen. Hieronder kan een schuin dak vallen, maar het is ook mogelijk de woningen plat af te dekken. De gevelhoogte aan de Verlengde Kazernestraat is bij voorkeur minimaal 3 lagen. Indien hiervan wordt afgeweken dient dit overtuigend architectonisch te worden opgelost in relatie tot het profiel van de Verlengde Kazernestraat. De woningen hebben aan de achterkant een ruimte achtertuin.

De parkwoningen zullen 3 bouwlagen hoog worden. Ook hier valt de mogelijkheid van een schuin dak onder. De woningen aan de parkzijde hebben een voortuin en worden met een natuurlijk groen element gescheiden van de weg. Aan de parkkant hebben de woningen een terras die aansluit op een collectieve gazonstrook. De grens van het gazon met het park wordt vormgegeven door een muurtje dat onderdeel uitmaakt van de architectuur. Hierachter bevindt zich de zogenaamde 'haha', een talud naar het park. De haha functioneert als een natuurlijke barrière tussen het openbaar park en de privétuinen. Tevens doet de haha dienst als waterbuffer en inrichtingselement voor de afwatering van eiland 2.

De hofwoningen krijgen een hoogte van 2 tot 3 lagen waarvan 2 lagen volledig uitgebouwd. Ook hier kan weer een schuin dak gerealiseerd worden. Aan de voorkant van de woningen wordt een Delftse stoep gecreëerd met ruimte voor een glazen erker en gevelbeplanting. De woningen hebben aan de achterzijde een ruime achtertuin.

4.1.4 Eiland 3

Dit eiland grenst aan de Mr. de Boerlaan en de Verlengde Kazernestraat. Aan de Mr. de Boerlaan is aansluiting gezocht bij de bestaande bebouwing aan deze straat. Er worden twee appartementengebouwen opgericht in dezelfde rooilijn als de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het noordelijke gebouw heeft ook dezelfde hoogte (5 lagen op een plint) als de SVB.

In het eiland zijn twee hoogteaccenten aanwezig, welke zorgen voor een dynamisch en afwisselend beeld. De kop aan de zuidzijde vormt een hoogteaccent van 10 bouwlagen op een plint waardoor het een kop vormt die uitkijkt richting de binnenstad. Aan de noordzijde bevindt zich een hoogteaccent van 8 bouwlagen op een plint. Deze ligt terug ten opzichte van de Mr. de Boerlaan. Beide torens liggen aan de informele route naar het groen. Het zuidelijke hoogteaccent markeert de plek waar het woongebied en het kanaal samenkomen.

Aan de noordzijde van het eiland wordt aan de Verlengde Kazernestraat een overbouwing gerealiseerd, welke begint bij de derde bouwlaag. Hierdoor ontstaat een bebouwingsvrije ruimte van 2 bouwlagen. Hierdoor blijven zichtlijnen vanuit beide kanten van de Verlengde Kazernestraat behouden.

Het eiland bevat appartementen langs de Mr. de Boerlaan en aan de Verlengde Kazernestraat. Het valt binnen de mogelijkheden van het bestemmingsplan om hier ook zorgwoningen te vestigen. Voor de appartementen aan de Mr. de Boerlaan zullen de buitenruimten vanwege verkeerslawaai aan de binnenzijde van het eiland gerealiseerd worden. Ook is het een mogelijkheid om aan de straatkant inpandige of afgesloten buitenruimten te creëren in de vorm van loggia's en erkers. De appartementen gelegen aan het park krijgen een balkon aan de parkzijde.

De parkeerplaatsen bevinden zich voor een deel in een half verdiepte parkeergarage, die aan het zicht wordt onttrokken door het maaiveld vanaf de weg in de richting van het eiland op te laten lopen. De overige parkeerplaatsen bevinden zich op maaiveld aan de binnenstraat van het eiland.

Aan de parkzijde bevinden zich een aantal brede parkwoningen met een hoogte van 3 bouwlagen. Uitgangspunt is dat de woningen plat worden afgedekt. De woningen worden ontsloten vanaf het binnenterrein van het eiland. De woningen hebben allen ruimte voor een auto op eigen terrein. Aan de parkkant hebben de woningen een buitenruimte in de vorm van een terras. Dit terras ligt hoger dan het park. Het groen van het park wordt direct doorgetrokken tot het terras.