direct naar inhoud van Hoofdstuk 4 Beheervisie
Plan: Bergweide, Kloosterlanden - Hanzepark, Veenoord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0150.D119-VG04

Hoofdstuk 4 Beheervisie

In het grootste deel van het plangebied worden geen ingrijpende veranderingen in de functionele en ruimtelijke structuur voorzien. De bestemmingsregeling heeft daarom voornamelijk een beheerkarakter. Ontwikkelingen die voortborduren op de huidige situatie in het plangebied, die noodzakelijk zijn voor een goed beheer en functioneren van het plangebied, worden in de bestemmingsregeling direct mogelijk gemaakt. In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de verschillende aspecten in de beheervisie.

Bedrijven
Het plangebied is voornamelijk in gebruik als bedrijventerrein. Deze functie blijft in de toekomst behouden. Uitgangspunt daarbij is dat bestaande bedrijven niet in hun vergunde rechten worden aangetast.

Inwaarts zoneren

De gemeente streeft de systematiek van inwaartse zonering na. Bij inwaartse zonering worden beschermde zones rondom de milieugevoelige functie (b.v. bestaande woongebieden) gecreëerd. Dit is ingegeven door de nabije ligging van het plangebied ten opzichte van omliggende woonwijken als Knutteldorp, Snippeling, Hoornwerk en Rivierenwijk. Op het bedrijventerrein zijn op korte afstand van de gevoelige functies weinig belastende activiteiten (lagere milieucategorieën) toelaatbaar. Hoe groter de afstand tot woonbebouwing, hoe groter de toelaatbare hinder kan zijn (hogere milieucategorieën).

Deze systematiek volgt uit de VNG-publicatie Bedrijven en milieuzonering, uitgave 2009. De gemeente hanteert deze systematiek om een ruimtelijke scheiding aan te brengen tussen milieubelastende en milieugevoelige functies ter bescherming of vergroting van de leefkwaliteit in het algemeen. De standaard categorie-indeling met bijbehorende standaard hinderafstanden zijn afgestemd op gemiddelde bedrijfssituaties. De publicatie gaat uit van een grootste aan te houden afstand tot aan rustige woonbebouwing van respectievelijk 10, 30, 50, 100, 200, 300, 500 en 700 meter bij de categorieën 1 t/m 5.2.

Het kan hierbij voorkomen dat bestaande bedrijven op basis van de Staat van Inrichtingen ingedeeld zouden moeten worden in een hogere milieucategorie, dan nu bestemd, maar dat, gezien de ligging t.o.v. milieugevoelige functies, die percelen zijn ingedeeld in een lagere categorie. Voor die bedrijven zijn in dit bestemmingsplan maatbestemmingen, conform huidig gebruik opgenomen in de planregels. Op deze manier kan de bestaande bedrijfsvoering gecontinueerd blijven. Bij bedrijfsbeëindiging kan dan een gelijksoortig bedrijf of een bedrijf dat past binnen het algemene toelatingsbeleid zich vestigen op het betreffende perceel.

Met de voorgestelde categorie-indeling op de verbeelding, heeft de gemeente tot doel een algemeen toelatingsbeleid te creëren voor nieuwe bedrijven, dat recht doet aan bovenstaande systematiek van ruimtelijke scheiding.

Op de vraag of bepaalde bedrijfsactiviteiten daadwerkelijk plaats kunnen vinden is het bepaalde bij en krachtens de Wet milieubeheer van toepassing.

Kantoren
Bestaande zelfstandige kantoren worden in het plan positief bestemd, tenzij deze zijn gelegen binnen de plaatsgebonden-risicocontour van een Bevi-bedrijf. In dat geval is er sprake van een saneringssituatie. In het plan bevinden zich twee saneringssituaties voor kantoren. Het betreft als eerste het kantoor aan de Duurstedeweg 4 en 4a. Dit kantoor bevindt zich binnen de PR 10-6 risicocontour van het vulpunt van het LPG station Avia, gevestigd aan de Hanzeweg 36. Als tweede bevindt zich het kantoorgebouw “De poort van Deventer” aan de Bergweidedijk 40 te Deventer binnen de PR 10-6 plaatsgebonden risicocontour van tankstation “t Koerhuis” aan de Zutphenseweg 20 te Deventer. Deze saneringssituaties zullen zich oplossen door de nieuwe risicoafstanden die behoren bij de landelijk afgesproken veiligheidsmaatregelen voor LPG stations. Op het moment dat deze verankerd worden in de wetgeving is de saneringssituatie opgelost. Verwacht wordt dat dit in 2012 plaatsvindt. Om uit te sluiten dat er op dit moment uitbreiding/nieuwbouw van deze kwetsbare objecten plaatsvindt moeten op deze locaties de bestaande situaties 'bevroren' worden. Hiertoe wordt een aanduiding op de verbeelding opgenomen, nieuwbouw en uitbreiding van een kwetsbaar object is op gronden binnen deze aanduiding niet mogelijk.

In het structuurplan Deventer 2025 wordt vermeld dat nieuwe kantoren voornamelijk langs de hoofdinfrastructuur gewenst zijn. Deze kantoren dienen een representatief karakter te hebben. Naar aanleiding van het Kantorenonderzoek uit 2009 is het echter niet wenselijk om nieuwe kantoren mogelijk te maken op andere plekken dan het nog te ontwikkelen Bedrijvenpark A1 (ten zuiden van de A1). Om deze reden worden geen andere zelfstandige kantoren mogelijk gemaakt dan de bestaande en bestemde. Het betreft hier vooral de Zutphenseweg tussen de Hanzeweg en de Noorwegenstraat en het deelgebied Hanzepark, maar ook het voormalige Tedeco-terrein aan de Hanzeweg.

Perifere detailhandel
De gemeente Deventer heeft de Snipperling aangewezen voor grootschalig, extensief en doelgericht detailhandelaanbod. Het betreft hier in grote lijnen perifere detailhandel die qua schaal, omvang van de goederen en mogelijke gevaar- en hinderaspecten niet passen in de 'normale' winkelgebieden in de binnenstad of wijkwinkelcentra. Hierbij valt te denken aan detailhandel gericht op in en om het huis (tuincentra, doe-het-zelf, meubelen, vloerbedekking, woningtextiel, verlichting), buitensport en volumineuze goederen, zoals fietsen, auto's, motoren, boten, caravans, keukens en badkamers. Aanbod van dagelijkse goederen en op mode gerichte artikelen is uitgesloten.

De vestiging van deze perifere detailhandel wordt in het bestemmingsplan op de Snipperling mogelijk gemaakt, zodat dit gebied zich verder kan ontwikkelen als een zogenoemde PDV-locatie. In het overige deel van het plangebied is detailhandel uitgesloten.
Showrooms en werkplaatsgebonden bedrijven kunnen zich vestigen langs uitvalswegen voor zover het betreft: keukens, badkamers, rolluiken, sanitair en tegels en detailhandel in auto's boten en caravans alsmede internet afhaalshops.

Garagebedrijven met showroom
Op meerdere percelen binnen het plangebied zijn garagebedrijven gevestigd. Het betreft hier bedrijven met een garage waar auto's gerepareerd worden, maar aan- en verkoop plaatsvindt. Vaak is er ook een (kleine) showroom aanwezig of auto's staan buiten opgesteld. Ook worden er aanverwante artikelen verkocht. Dit soort bedrijven zijn al jaren gevestigd op het bedrijventerrein. In de hiervoor geldende bestemmingsplannen waren dit soort bedrijven niet positief bestemd. In het nu voorliggende bestemmingsplan bevinden deze bedrijven zich niet binnen de vastgelegde zones voor volumineuze detailhandel. Dit betekent dat zij in het vast te stellen bestemmingsplan niet onder het overgangsrecht gebracht kunnen worden. Er is grote mate van behoefte aan dit soort bedrijven. Er is veel draagvlak en zij dragen in belangrijke mate bij aan de economie van Deventer. De nu aanwezige bedrijven hebben in het bestemmingsplan Bergweide, Kloosterlanden-Hanzepark, Veenoord dan ook een aanduiding 'garagebedrijf met showroom' gekregen, zodat zij op deze locatie kunnen blijven functioneren. Als het bedrijf stopt is een ander garagebedrijf met showroom of een bedrijf uit de onderliggende milieucategorie mogelijk. Andere vormen van detailhandel zijn op deze wijze expliciet uitgesloten

Ondergeschikte detailhandel
In het bestemmingsplan wordt geen specifieke regeling voor 'ondergeschikte detailhandel' opgenomen. Als algemeen uitgangspunt wordt echter aangenomen dat binnen de bedrijfsbestemming detailhandel is toegestaan, mits dit voortvloeit uit de bedrijfsactiviteiten en daaraan ondergeschikt is. Van ondergeschiktheid is sprake wanneer niet meer dan 15% van de omzet verdiend wordt met detailhandel. Daarnaast geldt voor overige bedrijfsactiviteiten (niet zijnde groothandels) dat maximaal 15% van de bedrijfsoppervlakte en maximaal 100 m2 bvo mag worden gebruikt voor detailhandel, mits het betreft ondergeschikte, aan de hoofdactiviteit gerelateerde nevenactiviteiten. Dit wordt direct mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan.

Bedrijfswoningen
De bestaande bedrijfswoningen zijn op het bedrijventerrein toegestaan; deze worden als zodanig op de verbeelding aangeduid. Het provinciale beleid geeft echter aan dat bedrijfswoningen op zwaardere bedrijventerreinen bij voorkeur moet worden geweerd. Reden hiervoor is dat dergelijke bedrijfswoningen mogelijk onaanvaardbare milieubelasting ondervinden en een belemmering kunnen vormen voor omliggende bedrijven. In navolging daarvan wordt in het plangebied een terughoudend beleid gevoerd inzake het toestaan van nieuwe bedrijfswoningen. Nieuwe bedrijfswoningen zijn uitsluitend op basis van een wijzigingsbevoegdheid mogelijk en onder de voorwaarde dat ze geen belemmering vormen voor het bedrijventerrein. Aan het verlenen van deze wijzigingsbevoegdheid is een aantal voorwaarden verbonden. De belangrijkste voorwaarde is dat de noodzaak voor de bedrijfsvoering per geval moet worden aangetoond. Op basis van die voorwaarden zal het aantal bedrijfswoningen op het bedrijventerrein in de toekomst beperkt blijven.

Woningen (niet bedrijfsgebonden)
Bestaande en bestemde niet bedrijfsgebonden woningen worden gehandhaafd. Dit betreft de woningen Finsestraat 2 t/m 8 en Zutphenseweg 1. Nieuwe woonbestemmingen worden niet toegekend omdat dit ernstige beperkingen voor omliggende bedrijven tot gevolg kan hebben.

Woonschepen
In het Overijssels Kanaal liggen op een aantal locaties woonschepen. Langs het Overijssels Kanaal, op de plek waar nu de woonschepen liggen, worden zones aangegeven waarbinnen woonschepen mogen liggen. Buiten de zones zijn woonschepen niet toegestaan. Op de naastgelegen oevers worden parallel aan de zones in het water zones in het groen aangegeven waarbinnen tuinen met bijbehorende bouwwerken behorende bij de woonschepen zijn toegestaan.

De woonschepen die zijn gelegen aan de Deensestraat kunnen gehandhaafd blijven voor zover deze beschikken over een geldende, persoon- en objectgebonden gedoogbeschikking. Na het beëindigen van het gebruik van de ligplaats door hetzij de huidige gebruiker, hetzij het huidige schip, danwel na het vervallen van de gedoogbeschikking, worden aan de Deensestraat geen nieuwe, permanente woonschepen toegestaan. Deze aanlegplaatsen zijn onderdeel van de haven en bestemd voor het tijdelijk afmeren van schepen die de haven bezoeken.

Woonwagens
Een bijzondere vorm van wonen betreft het als zodanig bestemde terrein voor woonwagens in de zuidwesthoek van de Snipperling direct langs de Zweedsestraat. Op het betreffende terrein zijn 14 standplaatsen gecreëerd. Het terrein grenst aan een deel van het bedrijventerrein, het openbaar groen, water en ontsluitingswegen.
Ter bescherming van de privacy van de woonwagenbewoners enerzijds en de aangrenzende bedrijfsbebouwing anderzijds is rond het terrein een groenstrook geprojecteerd. Bovendien is een ruime parkeergelegenheid gecreëerd ten behoeve van de woonwagenlocatie.

Infrastructuur
In de Herijking Nota Hoofdwegenstructuur 2007 beschrijft de gemeente Deventer maatregelen in de wegenstructuur die nodig zijn om de stad bereikbaar te houden en de doorstroming van de wegen te bevorderen. In deze nota wordt het Hanzetracé aangewezen als de belangrijkste 'drager van de stad'. Dit tracé loopt voor een deel door het plangebied (Deventerweg, Zutphenseweg en Hanzeweg).

afbeelding "i_NL.IMRO.0150.D119-VG04_0011.jpg"

Afbeelding 4.1: het Hanzetracé

Het beschreven beleid in de Herijking Nota Hoofdwegenstructuur 2007 richt zich voornamelijk op het volledig opwaarderen van het Hanzetracé. Voor het plangebied betekent dit:

-   Verruiming capaciteit wegvakken en kruispunten Deventerweg - Zutphenseweg;  
-   Verruiming capaciteit Hanzebrug en aansluitende wegvakken (aanpak mede vanuit benodigd onderhoud): uitbreiding naar twee rijstroken in noordelijke richting;  
-   Verruiming capaciteit kruispunt Hanzeweg - Schonenvaardersstraat - Dordrechtweg;  
-   Verruiming capaciteit kruispunt Hanzeweg - Snipperlingsdijk - Amstellaan: lopend project 'Amstellaan/wegvak 2'.  


Deze maatregelen zijn op te vatten als maatregelen om een goede doorstroming van het infrastructurele netwerk en bereikbaarheid van het bedrijventerrein en de binnenstad te garanderen. De wegen van het Hanzetracé krijgen in dit bestemmingsplan de bestemming 'verkeer' met een categorieaanduiding '1'. De genoemde maatregelen worden binnen deze bestemming direct mogelijk gemaakt.

Parkmanagement

De gemeente Deventer en het bedrijfsleven hebben in 2000 het initiatief genomen tot het oprichten van een Stichting Bedrijvenparkmanagement. Sinds 2003 is de stichting actief op Bergweide en vanaf 2006 op de overige bedrijventerreinen. De ondernemersverenigingen van Bergweide, de Weteringen, Kloosterlanden en de gemeente Deventer vormen het bestuur van de organisatie. Doel van de parkmanagement organisatie is om op een gestructureerde manier de kwaliteit van bedrijventerreinen af te stemmen op de wensen van betrokkenen en om het bereikte kwaliteitsniveau ook op lange termijn vast te houden. Tot op heden zijn veel resultaten geboekt. Enkele voorbeelden zijn: regierol publiek groenonderhoud, beveiliging, keurmerk KVO-B (Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen), bewegwijzering, inzamelen van zwerfvuil, energiescans en duurzaamheid. Daarnaast waarborgt parkmanagement de bereikbaarheid en een betrouwbare energievoorziening van/op de Deventer bedrijventerreinen. De groei van het aantal bedrijven dat zich bij de ondernemersverenigingen heeft aangesloten, toont dat de bedrijven zich kunnen vinden in deze aanpak.

Bedrijvenparkmanagement en de gemeente hebben de ambitie de komende jaren de samenwerking verder te versterken.