direct naar inhoud van 1.1 Waarom een structuurvisie
Plan: Structuurvisie kernen Dalfsen
Status: vastgesteld
Plantype: structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0148.SkernenDlfs-vs01

1.1 Waarom een structuurvisie

Waar gaan we de komende 10-15 jaar wonen, werken en recreëren in de gemeente Dalfsen? Die vraag heeft de gemeente zichzelf gesteld. De gemeente Dalfsen heeft stedenbouwkundig advisbureau Witpaard gevraagd mét haar na te denken en te discussiëren over deze vraag voor haar kernen, zijnde Dalfsen, Nieuwleusen, Oudleusen, Hoonhorst en Lemelerveld. Het resultaat is voorliggende structuurvisie.

Aanleiding voor het opstellen van een structuurvisie is de wens vanuit de gemeente om een actuele heldere toekomstvisie te hebben voor de kernen. De huidige structuurplannen voor de kernen zijn sterk verouderd, maar vormen wel samen met bestaand gemeentelijk beleid de basis voor de nieuwe structuurvisie. De structuurvisie spreekt zich uit over de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Doel is om de verschillende belangen af te wegen en overeenstemming te bereiken over de te volgen koers voor de komende 10-20 jaar. De structuurvisie is richtinggevend en vormt de basis voor toekomstig ruimtelijk beleid.

Voor het buitengebied beschikt de gemeente nog over een actuele plattelandsvisie (2007). Het buitengebied is daarom niet meegenomen in deze structuurvisie. De structuurvisie voor het buitengebied krijgt een invulling vanaf 2010.

Een tweede aanleiding voor het opstellen van een structuurvisie voor de kernen is de verplichting vanuit de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro, 1 juli 2008) om één of meer structuurvisies vast te stellen voor een goede ruimtelijke ordening voor het gehele grondgebied van de gemeente. Een structuurvisie bevat de hoofdlijnen van de voorgenomen ontwikkelingen en het door de gemeente te voeren ruimtelijke beleid (artikel 2.1 Wro).

Met een structuurvisie waar overeenstemming over is met de provincie kan een snellere medewerking van de provincie worden verkregen bij de uitvoering van genoemde ontwikkelingen.