direct naar inhoud van 4.6 Externe veiligheid
Plan: Recreatieterreinen en recreatiewoningen gemeente Dalfsen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0148.RterwngDlfs-vs02

4.6 Externe veiligheid

Het overheidsbeleid ten aanzien van externe veiligheid moet erop gericht zijn om de omgeving (kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten) zoveel mogelijk te beschermen tegen de gevaren die het gebruik, het vervoer en de opslag van gevaarlijke stoffen met zich meebrengt.

Daarom is de rol van de ruimtelijke ordening belangrijk. Door het maken van ruimtelijke plannen kan al in een vroeg stadium rekening gehouden worden met deze eventuele gevaren. Hierdoor kan worden voorkomen dat ten gevolge van ontwikkelingen van risicovolle activiteiten (vervoer gevaarlijke stoffen) er teveel mensen aanwezig zijn binnen de door middel van risicoanalyse bepaalde contouren.

Vervoer van gevaarlijke stoffen over de N340/N48 Zwolle-Ommen

De N340/N48 is een route waarover gevaarlijke stoffen vervoerd mogen worden. De Provincie Overijssel heeft ontwerp-Inpassingsplan gemaakt voor de opwaardering van de N340/N48. Het ontwerp voor de N 340/N48 is getoetst aan het bestaande beleid en geldende wet- en regelgeving. Voor het aspect externe veiligheid is vooral de Circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen belangrijk.

In de Circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen zijn de criteria met betrekking tot externe veiligheid opgenomen. Externe veiligheid betreft het risico dat mensen lopen als gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen op een transportas of bij een bedrijf. Dit wordt uitgedrukt in een plaatsgebonden risico en een groepsrisico. Indien sprake is van een toename van het groepsrisico, dient de provincie Overijssel over deze toename verantwoording af te leggen.

Het plaatsgebonden risico (PR) is de kans per jaar dat een persoon die permanent en onbeschermd zou verblijven in de directe omgeving van een inrichting of transportroute, overlijdt als gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen in die inrichting of op die route. Hiervoor geldt een grenswaarde (1 * 10-6). De omvang van het PR is dus geheel afhankelijk van de hoeveelheid stoffen die vervoerd worden over de transportroute.

Het groepsrisico (GR) geeft aan wat de kans is op een ramp met een bepaald aantal dodelijke slachtoffers in de omgeving van de transportroute. Hiervoor geldt een oriëntatiewaarde. De oriëntatiewaarde voor het GR is per km route of tracé bepaald op 10-4 per jaar (1 op 10.000 per jaar) voor 10 slachtoffers; 10-6 per jaar (1 op 1.000.000 per jaar) voor 100 slachtoffers.

Onderzoek

Om de omvang van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico te kunnen bepalen heeft de provincie Overijssel risicoberekeningen uitgevoerd. Hierbij zijn de omvang van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico in beeld gebracht.

Omdat een aantal van de terreinen aan of nabij de N340/N48 ligt zijn hier de resultaten van het recente onderzoek van de provincie Overijssel gebruikt.

Plaatsgebonden risico

Uit de risicoberekeningen komt naar voren dat er over het gehele traject geen sprake is van een overschrijding van de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico (PR, 1*10-6). De geplande ontwikkelingen hebben geen invloed op het plaatsgebonden risico.

Groepsrisico

Uit risicoberekeningen komt naar voren dat alleen tussen de aansluiting met de A28 en de kruising met de Ankummerdijk (het nieuwe tracé) sprake is van een lichte stijging van het groepsrisico. Deze stijging doet zich voor ter hoogte van het bedrijventerrein Hessenpoort, de Anningahof en landgoed Dijkzicht. Deze gebieden liggen niet in het plangebied. Daarom hoeft hier verder geen aandacht aan besteedt te worden.

Het groepsrisico bevindt zich verder overal ruim onder de oriëntatiewaarde.

Verantwoordingsplicht

In de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen is de verplichting tot verantwoording van het groepsrisico opgenomen. Met het opstellen van een verantwoording kan het beslissingsbevoegde gezag een afweging maken over de aanvaardbaarheid van de risico's.

Het groepsrisico is en blijft onder de oriëntatiewaarde. Er is gekeken of maatregelen mogelijk zijn bij de opwaardering van de N340/N48 die de toename van het groepsrisico beperkt houden. Met dit bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De bestaande aantallen en plaatsen van de recreatiewoningen en een aantal burgerwoningen langs de N340/N48 zijn vastgelegd in dit bestemmingsplan. Uit het provinciale veiligheidsonderzoek naar de N340/N48 blijkt dat de geplande ontwikkelingen geen invloed hebben op het plaatsgebonden risico en dat het groepsrisico ruim onder de oriëntatiewaarde blijft.

Risicolocaties

Uit het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen blijkt dat er zich alleen nabij De Wildbaan een risicovolle bedrijf cq. locatie bevindt. Bij de nabijgelegen camping Calluna wordt namelijk chloorbleekloog en zwavelzuur opgeslagen.

De PR 10-6 contour ligt op 20 meter rond de opslag en ligt geheel op het terrein van de camping zelf. Afstand is ruim voldoende tot de Wildbaan.

Op camping Madrid staat een horecagelegenheid die zelf is aangewezen als een beperkt kwetsbaar object. Omdat hier de bestaande situatie wordt vastgelegd wordt geen uitbreiding van het al bestaande risico mogelijk gemaakt. Het bedrijf wordt regelmatig gecontroleerd door gemeente op naleving brandveiligheid.

De terreinen Nierveer, de Stokte, de Stuw liggen in buitendijks gebied en overstromingsrisicogebied. Voor deze terreinen geldt dat de bestaande situatie wordt vastgelegd. Uitbreidingen van de terreinen zelf of het aantal recreatiewoningen is niet mogelijk. De bestaande overstromingsrisico's blijven intact. Omdat hoog water te voorzien is, is tijdige evacuatie goed mogelijk.