direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Bestemmingsplan Wensink Noord/Wensink Zuid, herziening Fietssnelweg 1e fase
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpWNWZhz001-ow02

1.1 Aanleiding

Door de regio Twente is in 2007 het Regionaal Mobiliteitsplan Twente 2007-2011 vastgesteld. Daarin is de ambitie geformuleerd dat het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Om hieraan bij te dragen wil Twente een hoogwaardig fietsnetwerk (HFT) realiseren. Deze bestaat uit een netwerk van regionale routes. De centrale 'drager' van het fietsnetwerk is de fietssnelweg (F35), een snelle, comfortabele, veilige en non-stop fietsverbinding van Nijverdal naar Enschede, via Wierden, Almelo, Borne en Hengelo. De F35 heeft zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. De fietssnelweg kan worden doorgetrokken naar Gronau en vanaf daar aansluiten op de Duitse (recreatieve) fietsroutes.

Voor het Bornse deel is door de gemeenteraad van Borne op 8 november 2011 een besluit genomen over het tracé van de F35. Er is een tracéstudie verricht, waarbij twee tracés zijn uitgewerkt, een westelijk en oostelijk tracé (zie bijlage 1). Op basis van een aantal criteria is een weging uitgevoerd, om het definitieve tracé te bepalen. Door de gemeenteraad van Borne is gekozen voor het oostelijke tracé (zie bijlage 2). Deze is gelegen aan de oostzijde van het spoor, tussen de Stationsstraat en Amerikalaan. Het tracé moet planologisch worden ingepast. Om deze reden is voorliggend bestemmingsplan opgesteld.

Dit nieuwe bestemmingsplan voldoet aan de digitale verplichting die sinds 1 januari 2010 van kracht is. Ten slotte wordt in de juridische regeling rekening gehouden met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die per 1 oktober 2010 van kracht is geworden.