direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder wegverkeer
Plan: Veldkamp-Tichelkamp, herziening Leemweg-Steenbakkersweg
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpVThz002-ow01

5.1 Geluidhinder wegverkeer

Op grond van artikel 77 van de Wet geluidhinder, hierna Wgh, dient een onderzoek ingesteld te worden naar de geluidsbelasting die (toekomstige) woningen binnen de zone langs wegen gaan ondervinden zonder de invloed van extra maatregelen die de geluidsoverdracht beperken.

Door Munsterhuis Geluidsadvies is op 6 maart 2008 akoestisch onderzoek verricht naar de geluidsbelasting op de drie geprojecteerde (bedrijfs)woningen aan de Leemweg als gevolg van wegverkeerlawaai afkomstig van het wegverkeer op de Rijkswegen A1 en A35 (projectnummer 08.0038). Op basis van dit akoestisch onderzoek is er voor betreffende woningen een hogere grenswaardenprocedure gevolgd. Bij besluit van 11 april 2007 zijn door Gedeputeerde Staten van Overijssel (destijds het bevoegde gezag inzake de verlening hogere grenswaarden) de hogere grenswaarden vastgesteld.

Nu er voor de betreffende drie bedrijfswoningen, ten opzichte van de op 2 september 2008 verleende vrijstelling ex. artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening, voor wat betreft het aspect geluid slechts ondergeschikte wijzigingen zijn, behoeft er geen nieuw akoestisch onderzoek te worden ingesteld.

Zeker nu nog kan worden opgemerkt dat in het destijds door Munsterhuis Geluidsadvies opgestelde akoestisch onderzoek geen rekening is gehouden met het effect van het, in het kader van groot onderhoud van de A1 aangebrachte, stillere asfalt in de vorm van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB).

De geluidsbelasting als gevolg van het verkeer op de A1 is hierdoor verminderd. Er zijn dan ook geen redenen om aan te nemen dat de destijds vastgestelde hogere grenswaarden (zullen) worden overschreden.

Doorwerking in dit bestemmingsplan

Vanuit het aspect geluid zijn er geen belemmeringen.