direct naar inhoud van 5.2 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)
Plan: Vogelbuurt/Wensink Noord, Herziening, Kruising Stationsstraat-Parallelweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpVBWNhz001-vg01

5.2 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)

Voor de ruimtelijke ontwikkeling is het belangrijk om de aanwezige of toekomstige geluidbronnen in relatie tot de huidige of toekomstige omgeving goed in beeld te krijgen. Door Alcedo b.v. te Holten is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (projectnummer 20092627.01). Dit onderzoek is bij dit bestemmingsplan gevoegd. In het kader van dit onderzoek is een reconstructieonderzoek uitgevoerd. Het doel van dit reconstructieonderzoek is het berekenen van de geluidsbelastingen voor de situaties 2009 (minimaal 1 jaar voorafgaand aan de wijziging) en 2020 (minimaal 10 jaar na de wijziging) voor de wegen Parallelweg/Europastraat en Deldensestraat/Stationsstraat. Aan de hand van de geluidsbelastingen is getoetst of er sprake zou zijn van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder (Wgh).

Daarnaast is er een toets uitgevoerd voor de omliggende wegen, die niet fysiek zullen wijzigen, maar waar wel sprake is van een toename van de etmaalintensiteit als gevolg van het instellen van eenrichtingverkeer op de Deldensestraat. Dit is gedaan door de procentuele toename van de etmaalintensiteit te berekenen en op basis hiervan de toename in decibellen te berekenen. Uit de berekeningsresultaten is gebleken dat er geen sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder als gevolg van de wijzigingen aan de wegen.

Ter plaatse van de woningen aan de Letterveldweg en de Jupiterstraat neemt de geluidsbelasting 2 dB toe als gevolg van een toename van de verkeersintensiteit door het instellen van eenrichtingverkeer op de Deldensestraat. Gelet op deze toename is er voor deze woningen nader onderzoek verricht. De geluidsbelasting ter plaatse van de woningen aan de Letterveldweg 29-31 bedraagt in het prognosejaar 2020 59 dB inclusief correctie art. 110g Wgh. Ter plaatse van de woningen aan de Letterveldweg 91-93 bedraagt de geluidsbelasting in het prognosejaar 2020 54 dB inclusief correctie art. 110 g Wgh. De geluidsbelasting ter plaatse van de woningen aan de Jupiterstraat 5-19 bedraagt in het prognosejaar 2020 61 dB inclusief correctie art. 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt ter plaatse van beide wegen overschreden.

Voor de woningen aan de Letterveldweg en de Jupiterstraat is in het verleden geen hogere grenswaarde vastgesteld. De nu berekende geluidsbelastingen vanwege de Jupiterstraat van 61 dB en vanwege de Letterveldweg van 59 dB zijn relatief hoog. Formeel gezien is er geen verplichting om deze geluidbelasting te verlagen. Vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening wordt geadviseerd om de geluidbelasting aan deze straten te verlagen. De Jupiterstraat is momenteel voorzien van klinkerbestrating. Bij de eerstvolgende onderhoudswerkzaamheden zal er gekeken worden of hier (stiller) asfalt kan worden aangebracht.

Voorts dient nadrukkelijk te worden opgemerkt dat voor de Letterveldweg en de Jupiterstraat geldt dat de toename van de geluidbelasting niet uitsluitend het gevolg is van het instellen van eenrichtingverkeer tussen de toekomstige rotonde en de Deldensestraat. Voor de Jupiterstraat speelt met name de aanleg van het bedrijventerrein Velkamp/Buren een rol. De groei op de Letterveldweg zonder rotonde/eenrichting (van 3005 motorvoertuigen in 2009 naar 4000 motorvoertuigen in 2020) wordt naast enkele eerder genoemde ontwikkelingen (onder andere de bereikbaarheid van het industriegebied Veldkamp) voornamelijk veroorzaakt door de “normale” autonome groei. Anders dan bij de Jupiterstraat wordt dus de groei op de Letterveldweg wel voornamelijk veroorzaakt door de rotonde/het eenrichtingverkeer.

Ter plaatse van de woningen aan de Tichelkampweg (traject spoorwegovergang/Burenweg) neemt de geluidbelasting 3 dB toe als gevolg van een toename van de verkeersintensiteit door het instellen van eenrichtingverkeer op de Deldensestraat. De geluidsbelasting ter plaatse van de maatgevende woning aan de Warande 79 (Tichelkampweg) bedraagt in het prognosejaar 2020 49 dB inclusief correctie art. 110 Wgh. Voor de woning aan de Warande 79 is de geluidsbelasting 1 dB hoger dan de voorkeursgrenswaarde. In het kader van een reconstructie is een toename tot 49 dB toegestaan.