direct naar inhoud van 5.11 Verkeer en parkeren
Plan: Vogelbuurt/Wensink Noord, Herziening, Kruising Stationsstraat-Parallelweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpVBWNhz001-vg01

5.11 Verkeer en parkeren

Huidige situatie

Het kruispunt Stationsstraat, Europastraat, Deldensestraat, Parallelweg is in de huidige situatie een voorrangskruispunt van gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom, waarbij de Stationsstraat voorrang heeft op de Europastraat en Parallelweg. Dit kruispunt is al vele jaren een verkeersonveilige locatie. De aanwezigheid van de spoorwegovergang, het vele verkeer en de sterke fietsrelaties maken de verkeerssituatie complex. De Parallelweg, welke uitkomt op dit kruispunt, heeft een brede structuur van 9 meter inclusief fietsstroken en is in zijn geheel uitgevoerd in klinkers. Door deze brede structuur is de snelheid en daarmee veiligheid van de weggebruiker in het geding. Door de klinker uitvoering is daarnaast de geluidsoverlast erg hoog.

VOC kruispunt

In de gemeente Borne is een viertal kruispunten die in de zogenaamde Verkeers Ongevallen Concentratiepunt (VOC) lijst van de provincie Overijssel voorkomen. Al jaren staat het kruispunt Europastraat-Stationsstraat-Parallelweg in de top 3 van deze VOC lijst. Op basis van deze lijst worden prioriteiten bepaald. Het kruispunt Stationsstraat, Europastraat, Deldensestraat, Parallelweg heeft dan ook een zeer hoge prioriteit en wordt vanuit de provincie en Regio Twente met de nodige subsidie mede gefinancierd.

Toekomstige situatie

Uit studie is gebleken dat een rotonde met daarbij het instellen van eenrichting op de Deldensestraat in noordelijke richting (vanaf de Ververstraat tot aan het spoor) de veiligste oplossing is waarbij ook de doorstroming op de rotonde gewaarborgd blijft. Het eenrichtingverkeer geldt alleen voor motorvoertuigen met uitzondering van de lijnbus en hulpdiensten. Door deze oplossing te kiezen zal de verkeersveiligheid sterk toenemen. De snelheid op de rotonde is laag en de fietser heeft voorrang. Een bijkomend voordeel is dat inwoners aangezet worden om meer met de fiets in plaats van met de auto het centrum te bezoeken.

Naast het realiseren van de rotonde zal er ook een zogenaamde herstructurering op de Parallelweg plaats vinden. Deze herstructurering houdt in dat de Parallelweg in de nieuwe vorm zal worden uitgevoerd met een weggedeelte van 3,70 meter breed en aan beide zijden een fietsstrook van 1,80 meter breed. Hierdoor krijgt de fietser een prominente plaats in het verkeersbeeld en kan deze in de toekomst in het kader van de fietssnelweg ingepast worden. Door de situatie zo te ontwerpen zal de snelheid afnemen en neemt de veiligheid toe. Daarnaast zal de klinkerverharding vervangen worden door stil asfalt. Door het aanbrengen van stil asfalt zal de geluidsoverlast met minimaal 4 dB afnemen ten opzichte van de klinkerverharding.

Door het invoeren van eenrichtingverkeer zullen de verkeersstromen over het spoor worden verdeeld. Motorvoertuigen die in de oude situatie nog vanaf het kruispunt over het spoor naar de Deldensestraat reden zullen worden verdeeld over enerzijds de Jupiterstraat en anderzijds over de Parallelweg, Azelosestraat en Letterveldweg. Verschillende relaties welke voorheen over het spoor de Deldensestraat zouden kiezen, zullen nu een ander route kiezen. Extern verkeer vanuit het centrum richting Delden zal sneller kiezen voor voor de snelweg (A35 en A1). Verkeer naar de wijk Letterveld zal voornamelijk via de Parallelweg, Azelosestraat en Letterveldweg rijden. Verkeer richting de wijk Tichelkamp zal via de Jupiterstraat en Tichelkampweg of de Amerikalaan, Burenweg en Tichelkampweg rijden. Hierdoor zien we intern in Borne een toename op de Parallelweg, Azelosestraat, Letterveldweg, Ververstraat (noord), Jupiterstraat, Tichelkampweg en Tichelweg. Verkeer op de Europastraat, Stationsstraat, Deldensestraat en Ververstraat (zuid) zal afnemen.

Indien in de toekomst de Zuidelijke randweg zal worden gerealiseerd, zal het verkeer komend vanaf de A1 of Hengelo dat richting Letterveld Noord en Zuid via de Zuidelijke randweg gaan rijden in plaats van door de bebouwde kom. De eenrichting heeft geen invloed op verkeer vanuit Letterveld of Tichelkamp richting het centrum.

Hieronder worden in tabel 1 (bron: bijgevoegd akoestisch onderzoek van Alcedo bv te Holten, projectnummer 20092627.01) de etmaalintensiteiten van de overige wegen (zonder fysieke wijziging) weergegeven. In de tweede kolom van deze tabel staan de verkeersintensiteiten van de huidige situatie. In de derde kolom staan de verkeersintensiteiten in 2020 met de daarbij behorende ruimtelijke invulling maar zonder rotonde en zonder eenrichtingverkeer. In de vierde kolom staan de verkeersintensiteiten in 2020 met de daarbij behorende ruimtelijke invullingen, met de rotonde en het eenrichtingverkeer). Het verschil tussen de derde kolom en de vierde kolom is dat de vierde kolom de verkeerstoename laat zien, indien de rotonde het eenrichtingverkeer zijn uitgevoerd. De verkeerstoename tussen de tweede kolom en de vierde kolom laat de verschillen zien, welke worden veroorzaakt door de realisatie van ruimtelijke ontwikkelingen, autonome groei en het uitvoeren van de rotonde en het eenrichtingverkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpVBWNhz001-vg01_0004.png"

Tabel 1: Etmaalintensiteiten overige wegen (zonder fysieke wijziging)

Voor de toe- en afnames van de geluidsbelastingen wordt verwezen naar onderstaande tabel 2 (bron: bijgevoegd akoestisch onderzoek van Alcedo bv te Holten, projectnummer 20092627.01).

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpVBWNhz001-vg01_0005.png"

Tabel 2: Toename geluidsbelasting overige wegen op basis van etmaalintensiteiten

Uit bovenstaande tabel 2 blijkt dat redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de toename van de geluidsbelasting op de woningen aan de Letterveldweg en de Jupiterstraat/Tichelkampweg (traject Europastraat/Burenweg) 2 dB of meer bedraagt. Daarom is voor deze woningen nader onderzocht wat de te verwachten geluidsbelasting in 2020 zal zijn.

Voor de overige woningen geldt dat er weliswaar sprake zal zijn van een toename in de geluidsbelasting maar deze toename ligt binnen de “reconstructienorm” van de Wet geluidhinder en behoeft daardoor vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening geen verdere aandacht. Met andere woorden: er zijn geen wettelijke belemmeringen ten aanzien van een dergelijke toename in de geluidsbelasting.