direct naar inhoud van 4.2 De toekomstige situatie van het plangebied
Plan: Vogelbuurt/Wensink Noord, Herziening, Kruising Stationsstraat-Parallelweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpVBWNhz001-vg01

4.2 De toekomstige situatie van het plangebied

Om te komen tot een oplossing die de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling op de kruising verbetert is in het kader van het opstellen van het IVP een analyse van de huidige kruising gemaakt en zijn diverse oplossingsvarianten op kruispuntniveau onderzocht, zoals:

  • 1. verkeersplateau met verkleining kruispuntoppervlak;
  • 2. verkeersregelinstallatie (fietsers eigen groenfase);
  • 3. rotonde;
  • 4. rotonde met tweekleurig (geel en rood) verkeerslichten, tijdens sluiting spoorweg wordt gehele rotonde stilgezet;
  • 5. rotonde met eenrichtingverkeer met toegestaan autoverkeer in noordelijke richting;
  • 6. vereenvoudigen huidige kruispunt en rotonde aanleggen voor het station.

Uit deze analyse is naar voren gekomen dat een rotonde in combinatie met eenrichtingverkeer voor autoverkeer, richting de Deldensestraat, waarbij er geen autoverkeer vanaf de rotonde richting het spoor mogelijk is, het meest haalbaar is, omdat deze oplossing voor de weggebruiker volledig herkenbaar is.

De kenmerken van deze variant zijn:

  • Sterke verbetering verkeersveiligheid.
  • Doorstroming verkeer tijdens open en gesloten overwegbomen optimaal.
  • Bereikbaarheid hulpdiensten gegarandeerd, ook op het moment dat de spoorbomen gesloten zijn.
  • Verkeer Deldensestraat in zuidelijke richting dient alternatieve route te gebruiken via de Azelosestraat en de Letterveldweg en via de Jupiterstraat en de Tichelweg in verband met eenrichtingverkeer, fietsers kunnen gebruik blijven maken van beide richtingen waardoor fietsverkeer vanuit de wijken over het spoor naar het centrum gestimuleerd zal worden.
  • Bus- en hulpdiensten worden uitgezonderd van eenrichtingverkeer.
  • Filedetectie tussen de spoorwegovergang en de rotonde met verkeerslichten of waarschuwingslichten voor spoorwegovergang voorkomt stilstaand verkeer op de spoorwegovergang.

Door deze variant neemt de verkeersveiligheid toe. Verder is de afwikkeling bij zowel open als gesloten spoorbomen optimaal. Ook is de bereikbaarheid van de hulpdiensten gegarandeerd daar er vrije ruimte is op de rotonde en de toeleidende wegen. Daarnaast kan de busroute van lijn 51 gehandhaafd blijven. Voor de vereiste verkeersmaatregelen zijn besluiten in voorbereiding bij de gemeente Borne. Voor het aanleggen van de rotonde is een aanlegvergunning verleend door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne.

Het onderhavige bestemmingsplan gaat uit van het mogelijk maken van een rotonde. Echter, mocht blijken dat een andere oplossing voor de verkeerssituatie de voorkeur heeft, dan kan deze ook binnen dit bestemmingsplan worden opgelost. Dit bestemmingsplan ziet op de in het IVP genoemde rotonde, daar een rotonde het meeste beslag legt op de ruimte.

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpVBWNhz001-vg01_0002.png"

Schetstekening rotonde