direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Stroom Esch
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpSE2010-vo01

3.3 Gemeentelijk beleid

Woonvisie Borne 2010-2014 (2010)

De Woonvisie Borne 2010-2014 (vastgesteld 9-11-2010) is een verfijning van het vorige beleid waarin rekening gehouden wordt met actuele ontwikkelingen zoals de toenemende vergrijzing en de lokale en regionale veranderingen op de woningmarkt. De woningvoorraad van Borne is niet alleen permanent onderhevig aan vernieuwing en verbetering, maar wordt de komende jaren tevens uitgebreid. Borne biedt ruimte aan zowel de lokale als een deel van de regionale woningbehoefte in het uitbreidingsplan Bornsche Maten dat aan het plangebied grenst. In de visie staan de volgende punten centraal.

  • Groei en kwaliteit: de toevoeging van woningen met hoge kwaliteit voor alle doelgroepen, waarbij de mogelijkheid geboden wordt om een volledige wooncarrière op te bouwen.
  • Stad en landelijk gebied: het optimaal benutten van kansen vanuit het landelijk als vanuit het stedelijk gebied.
  • Vitale voorzieningen en een aangename kleinschaligheid: inzetten op sociale structuren, fysieke omstandigheden en economische dynamiek op kleinschalige, Bornse schaal.
  • Doelgroepen: levenloopbestendige woningen voor senioren, een actief doorstromingsbeleid om een wooncarrière binnen Borne mogelijk te maken, realiseren van passende woon- en opvangprojecten voor bijzondere doelgroepen.

Toetsingskader commerciële voorzieningen (2010)

Het Toetsingskader commerciële voorzieningen beoogd te voorzien in een beleidskader voor het ruimtelijke voorzieningenbeleid van de gemeente Borne. Tevens worden hieraan ontwikkelingen in de voorzieningenstructuur getoetst. In het beleid voor de gemeente Borne wordt uitgegaan van een voorzieningenstructuur die bestaat uit het centrum van Borne als kernverzorgend cluster. In de wijken bevinden zich aan De Dorsmolen en de Letterveldweg wijkverzorgende clusters. Deze clusters vervullen een wijkverzorgende functie voor de dagelijkse aankopen. Deze centra kunnen in de toekomst deze functie behouden. Verdere uitbreiding van het aanbod is niet gewenst, omdat deze centra dan gaan concurreren met het centrum van Borne.

Bij toetsing van elk initiatief aan de gewenste voorzieningenstructuur worden twee vragen gesteld.

  • Past het initiatief bij de functie van het voorzieningencluster?
  • Past het initiatief op de beoogde locatie?

Indien mogelijk kan de gemeente actief sturen op functiewijziging van bestaande voorzieningen die buiten de toekomstig gewenste voorzieningenstructuur zijn gevestigd, zodat het verspreid gelegen voorzieningenaanbod op den duur verdwijnt.

Om succesvol ruimtelijk voorzieningenbeleid te kunnen voeren, is het van belang dat de visie wordt vertaald in bestemmingsplannen. Buiten de winkelgebieden worden geen (uitbreidingen van) voorzieningen toegestaan. Bij leegstand buiten de winkelgebieden wordt bij voorkeur de bestemming van het perceel gewijzigd in een niet-winkelfunctie.

Dit bestemmingsplan voorziet in een beperkte uitbreiding van de supermarkt en de bloemenwinkel aan de Dorsmolen. Deze uitbreiding voorziet vooral in een meer rendabele bedrijfsvoering van de bestaande bedrijven en het aanpassen van de panden aan de eisen van deze tijd. Dit bestemmingsplan biedt geen mogelijkheid om het aantal functies uit te breiden.