direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)
Plan: Bornsche Maten, Uitwerkingsplan Singelwonen 1ste fase
Status: ontwerp
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMuw004-ow01

5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)

5.1.1 Beleidskader

Inleiding

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden dient voor de ontwikkeling van geluidgevoelige functies een akoestisch onderzoek te worden verricht wanneer de locaties binnen de onderzoekszones van wegen, spoorwegen of gezoneerde industrieterreinen vallen. Rail- en industrielawaai is niet relevant voor het plangebied, wegverkeer wel.

Wettelijk kader

In artikel 74 van de Wet geluidhinder is voortgeschreven dat zich langs alle wegen een geluidszone bevindt, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 km/h. De breedte van de geluidzone hangt af van het aantal rijstroken en de ligging van de weg in stedelijk dan wel buitengebied.

De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen is 48 dB. Bij een hogere geluidsbelasting hebben B&W de bevoegdheid een ontheffing voor een hogere waarde te verlenen. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwe woningen langs nieuwe wegen bedraagt 58 dB. De maximale ontheffingswaarde voor bestaande wegen bedraagt 63 dB. De maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor het binnenniveau is 33 dB. Een eventuele ontheffing voor een hogere grenswaarde dient voor de vaststelling van het bestemmingsplan te zijn verleend.

Gemeentelijk beleid

Op 1 juni 2010 heeft de gemeenteraad eigen gemeentelijk geluidbeleid vastgesteld. Het opgestelde gemeentelijke geluidbeleid bestaat uit twee afzonderlijke nota’s:

  • 1. algemene nota Gebiedsgericht Geluidsbeleid;
  • 2. specifieke nota Hogere Grenswaarden.

In de algemene nota gebiedsgericht geluidbeleid is de keuze voor (en de omschrijving van) de vijf verschillende gebiedstypes uiteengezet:

  • 1. buitengebied;
  • 2. rustige woonwijk;
  • 3. gemengd gebied;
  • 4. centrumgebied;
  • 5. industriegebied.

Voor deze verschillende gebiedstypes zijn, voor de thema’s ‘verkeer’ en ‘bedrijven’, ambitiewaarden en bovengrenzen gesteld. Op basis van deze algemene nota kan de nieuw op te richten woonwijk 'Singelwonen, 1ste fase' worden getypeerd als ‘rustige woonwijk’. Hiervoor geldt dat de woningen in eerste instantie moeten voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan er een hogere waarde worden verleend tot maximaal 53 dB.

De beleidsnota Hogere Grenswaarden beschrijft de voor de gemeente Borne van toepassing zijnde ontheffingscriteria en voorwaarden.

5.1.2 Onderzoek plangebied

Ten aanzien van het wegverkeerslawaai is door Alcedo akoestisch onderzoek gedaan. Het rapport "Nieuwbouwwijk Bornsche Maten, Wijk Singelwonen te Borne", rapportnummer: 20113449.R01.V01, dd. 2 augustus 2011 is opgenomen in bijlage 1.

Het plangebied van dit bestemmingsplan ligt binnen de geluidszone van de Rondweg N743, Europalaan en de Bornsche Beeklaan. Uit de berekeningsresultaten blijkt dat voor deze wegen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De maximaal toelaatbare grenswaarde van 53 dB wordt voor wegen niet overschreden.

Bron   Object   Aantal woningen   Geluidsniveau dB  
Rondweg N743   Woning, vrijstaand   1   51  
Europalaan   Woning, aaneen   8   50  
Bornsche Beeklaan   Woning, aaneen   8   49  

Tabel 5.1: Hogere waarde ten gevolge van wegverkeerslawaai

Onderzocht is of de geluidsbelasting gereduceerd kan worden door het treffen van maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Door toepassing van bijvoorbeeld een stil wegdek kan voldoende geluidsreductie optreden. Deze maatregel moet dan echter wel vanuit civieltechnisch oogpunt (beheer, onderhoud en duurzaamheid) realistisch zijn. Geluidsreductie kan ook plaatsvinden door het plaatsen van afschermende maatregelen.

Plaatsing van een geluidscherm dicht langs de N743 is om stedenbouwkundige en veiligheidsredenen (uitzicht op kruisende wegen) ongewenst. Stiller asfalt en snelheidverlaging zijn effectieve en ook gewenste maatregelen. De provincie Overijssel (N743 is provinciale weg) heeft al aangegeven dat voor betreffend deel van de N743 groot onderhoud is gepland is (o.a. nieuw asfalt), waardoor het toepassen van stil asfalt op zich een reële en haalbare oplossing is. De maximale geluidsbelasting na toepassing van stil asfalt bedraagt 48 dB, waarmee wordt voldaan aan de voorkeurswaarde van het gemeentelijke geluidbeleid.

Ook snelheidsbeperking is een effectieve bronmaatregel. Op dit moment geldt voor een deel van het traject nog een maximum snelheid van 80 km/u. In combinatie met stil asfalt is het effect van snelheidsverlaging overigens beperkt. Omdat er op dit moment nog geen definitieve zekerheid is over de toepassing van stil asfalt en/of snelheidsbeperking kunnen deze maatregelen echter niet in dit ontwerpbesluit worden meegenomen. De komende periode zal getracht worden hier zekerheid over te krijgen.

Het aanbrengen van stil asfalt op de Europalaan is echter niet reëel. De Europalaan is in eigendom van de gemeente Hengelo en er bestaat geen noodzaak tot vernieuwing van het wegdek.

Voor de Bornsche Beeklaan is in het akoestisch onderzoek reeds uitgegaan van een geluidsreducerend wegdektype, er is geen wegdektype dat nog meer geluidsreducerend is. Afschermende maatregelen heeft in deze situatie alleen effect wanneer deze geplaatst worden direct naast de weg met een lengte van circa 80 meter. Binnen de beeldkwaliteit van de nieuwe woonwijk is dit niet gewenst en ook fincancieel gezien stuit een dergelijke oplossing op bezwaren.

5.1.3 Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat het treffen van maatregelen als het aanbrengen van afschermende maatregelen op civieltechnische, stedenbouwkundige en financiële bezwaren stuit. Het aanbrengen van een geluidsreducerend wegdektype op het betreffende deel van de N743 behoort op termijn wel tot de mogelijkheden. Om te voldoen aan de toelaatbare geluidsbelasting zal bij het bevoegd gezag een aanvraag hogere grenswaarde moeten worden ingediend. Deze hogere grenswaarde zal voor in totaal 17 woningen in het plangebied moeten worden aangevraagd.

De initiatiefnemer van het plan zal bij aanvraag om omgevingsvergunning moeten aantonen dat het binnenniveau in de woningen ten gevolge van wegverkeerslawaai voldoet aan de gestelde wettelijke eisen. Hiervoor zal aanvullend akoestisch onderzoek noodzakelijk zijn.