direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)
Plan: Bornsche Maten, Uitwerkingsplan Singelwonen, deelgebied Wilde Wonen
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMuw003-vg01

5.1 Geluidhinder ((spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai)

Op basis van de Wet geluidhinder dient in het kader van een bestemmingsplan inzichtelijk te worden gemaakt wat de geluidsbelasting is op gevels van woningen. Ten behoeve van de voorgenomen ontwikkelingen is onderzoek uitgevoerd (Wilde Wonen, akoestisch onderzoek ten gevolge van wegverkeer, Royal Haskoning, december 2010, zie Bijlage 1).

Doel van het onderzoek is het bepalen of de nieuw te bouwen geluidgevoelige bestemmingen (woningen) conform de bepalingen in de Wgh kunnen worden gerealiseerd. Daarnaast heeft toetsing plaatsgevonden aan het gemeentelijk geluidbeleid. Tevens is onderzocht welke akoestische maatregelen nodig zijn om eventuele overschrijdingen tegen te gaan.

De locatie Singelwonen, deelgebied Wilde Wonen is gelegen binnen de geluidzone van verschillende wegen in de directe omgeving. Het betreft de N743 (Rondweg), Bornsche Beeklaan en de Europalaan. Er is per bron (weg) onderzocht wat de verwachte geluidbelasting op de gevels van de geluidgevoelige objecten zal zijn. Aangezien het een flexibel plan betreft en daardoor de exacte locatie van de objecten niet bekend is, zijn drie bebouwingsvarianten doorgerekend. In de eerste variant is uitgegaan van een situatie zonder afschermende 1e-lijns bebouwing aan de zijde van de N743 (vrije veld contour). Deze werkwijze geeft echter een overschatting van de geluidsituatie. Er is daarom ook gerekend met schermende bebouwing aan de zijde van de N743 (één dicht blok). In deze situatie is sprake van onderschatting. Als gevolg van deze conclusie is ook een derde variant doorgerekend met half open bebouwing. Deze variant zal naar verwachting het meest overeen komen met de werkelijke toekomstige situatie.

Uit deze berekeningen is het volgende gebleken:

  • Zonder afscherming van woningen kennen alle gevels een geluidbelasting boven de voorkeurswaarde van 48 dB met een maximum van 55 dB op de toekomstige gevels aan de westzijde. De achterliggende woningen hebben naar gelang de liggen een gevelbelasting tussen 49 dB en 52 dB. Zonder afscherming krijgt elke woning minimaal één geval waar de cumulatieve geluidbelasting boven de voorkeurswaarde van 48 dB uitkomt.
  • Met volledige afschermende bebouwing kennen alleen de woningen aan de zijde van de N743 een geluidbelasting hoger dan 53 dB met een maximum van 54 dB. De achterliggende woningen hebben naar gelang de ligging een gevelbelasting onder de 48 dB met uitzondering twee kavels. Met de volledig afschermende bebouwing van de geprojecteerde bebouwing krijgen een aantal woningen één gevel waar de cumulatieve geluidbelasting boven de voorkeurswaarde van 48 dB uitkomt.
  • Met een half open bebouwing kennen alleen de woningen aan de zijde van de N743 een geluidbelasting hoger dan 53 dB met een maximum van 54 dB. De geluidbelasting op de overige kavels komt niet boven de 48 dB. Met de half open bebouwing krijgt elke woning minimaal één gevel waar de cumulatieve geluidbelasting boven de voorkeurswaarde van 48 dB uitkomt.

Aangezien de voorkeurswaarde van 48 dB op een aantal gevels wordt overschreden is het onderzoeken van maatregelen gericht op het reduceren van het wegverkeersgeluid noodzakelijk.

Zonder aanvullende akoestische maatregelen is de maximaal optredende gevelbelasting 55 dB.

De maximale geluidbelasting op de gevels is bij een aantal voorgestelde maatregelen niet hoger dan 53 dB. Deze voorgestelde maatregelen voldoen dan ook aan het gemeentelijke beleid. Het is echter aan de gemeente (bevoegd gezag), in overleg met de provincie Overijssel als wegbeheerder van N743, om te bepalen welke maatregelen doelmatig zijn.

De voorgestelde maatregelen waarbij wordt voldaan aan de maximale waarde van 53 dB zijn:

  • stiller wegdek op de N743 (akoestisch vergelijkbaar met ZSA-sd);
  • snelheidsverlaging op de N743 tot 60 km/uur;
  • scherm (3m hoog) dicht langs de N743;
  • combinatie van bovenstaande maatregelen.

Aangezien de maatregelen niet leiden tot een maximale geluidbelasting van 48 dB of lager, zal alsnog een hogere waarde procedure voor de woningen in het plangebied moeten worden doorlopen. Het besluit hogere grenswaarde is opgenomen in Bijlage 2.