direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Bestemmingsplan Bornsche Maten, uitwerkingsplan Bornsche Beekpark
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMuw002-0h01

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurplan Uitbreiding Borne

  • Aan de oostkant van Borne is het nieuwe woongebied de Bornsche Maten geprojecteerd.
  • Er wordt uitgegaan van ongeveer 2.700 woningen in de Bornsche Maten.
  • Stedelijke dichtheden zijn niet gewenst. De Bornsche Maten wil voorzien in de Twentse behoefte aan groenstedelijke en landelijke woonmilieus, gericht op midden- en hoge inkomens.
  • De nieuwe woonwijk krijgt een landelijk karakter, doordat de natuur zichtbaar wordt.
  • De integratie van de Bornsebeek heeft een natuurontwikkelings-, een recreatieve en een visueel-ruimtelijke functie.
  • De beken maken onderdeel uit van een brede groenstructuur. Op deze wijze kunnen herkenbare woonbuurten van een beperkte omvang worden gecreëerd, die optimaal gebruik kunnen maken van de aanwezige landschappelijke kwaliteiten.
  • In het woongebied wordt water gescheiden op basis van kwaliteit.
  • Door de ontwikkeling van park Oud Borne wordt de unieke ruimtelijke en visuele relatie tussen Oud Borne en het kampenlandschap in stand gehouden. In het park wordt ruimte gereserveerd voor sportvoorzieningen en een landelijk woonmilieu.
  • De groene bufferzone is bedoeld als een merkbare scheiding tussen Borne en Hengelo.
  • De Bornsche Maten is vooral gericht op de voorzieningen van het huidige Borne.
  • De Bornsche Maten wordt mogelijk aangesloten op het Hoogwaardig Openbaar Vervoersnetwerk.

In de toekomst (in 2020 zonder de Bornsche Maten) lopen de regionale verbindingswegen vol, met name de Rondweg nabij de A1, het knooppunt met de A1 en de Amerikalaan-Europaweg kunnen het verkeer dan niet meer op een adequaat niveau verwerken.

Met de ontwikkeling van de Bornsche Maten in Borne en bedrijventerreinen in Hengelo zal het verkeer nog meer toenemen. In het Structuurplan Uitbreiding Borne is aangegeven dat met extra infrastructuur de Rondweg Borne kan worden ontlast. Bij de vaststelling van het Structuurplan Uitbreiding Borne heeft de gemeenteraad aangegeven dat voor eventueel noodzakelijke infrastructurele maatregelen, nadere studies moeten worden verricht. In dit kader is een geactualiseerde integrale wegennetvisie opgesteld, waarin alle in het Structuurplan Borne genoemde voorgenomen ontwikkelingen zijn meegenomen en het nut en de noodzaak van de aanleg van de nieuwe infrastructuur is aangetoond. De wegennetvisie is in februari 2004 vastgesteld als onderdeel van het Structuurplan Uitbreiding Borne.

De belangrijkste uitgangspunten uit de wegennetvisie, met betrekking tot de Bornsche Maten, zijn:

  • Het aanleggen van een westelijke randweg tussen de Zenderensestraat (N743) en de Hosbekkeweg (regionale functie).
  • Een kortsluitende wegverbinding via bedrijventerrein Veldkamp tussen de Rondweg en de Kluft (lokale functie).
  • Een knip in de Rondweg (N743) ter hoogte van Bornsche Maten.
  • Een forse uitbreiding van de wegcapaciteit bij de aansluiting Borne-West A1/A35.
  • Het herinrichten van de Rondweg N743 tussen de kruispunten met de Prins Bernardlaan en de Weerselosestraat als erftoegangsweg A.
  • Een maximumsnelheid van 30 km/uur op de route Bekenhorst – centrum – Grotestraat (tot aan de Europalaan).

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpBMuw002-0h01_0003.jpg"

Afbeelding 3.1 Masterplan Bornsche Maten

Masterplan Bornsche Maten

Het planconcept voor de Bornsche Maten is vastgelegd in het Masterplan Bornsche Maten (zie afbeelding 3.1). De hoofdstructuur bestaat uit een duurzaam raamwerk dat is samengesteld uit het centraal gelegen Bornsche Beekpark, het Park Oud Borne als overgang naar het landschap, een bufferzone tussen Hengelo en Borne en een combinatie van waterlopen, groenzones, oude landwegen, nieuwe fietsroutes en bebouwingswanden. De hoofdstructuur begeleidt de verstedelijking en omkadert de zeven verschillende woonbuurten die in de Bornsche Maten worden gerealiseerd.

Bornsche Beekpark

Het centraal gelegen Bornsche Beekpark vormt de belangrijkste bouwsteen van de hoofdstructuur van de nieuwe woonwijk. Het park geeft Bornsche Maten een sterke eigen identiteit. Het park is gelegen tussen de Bornsebeek aan de westzijde en de hoofdontsluiting van de Bornsche Maten aan de oostzijde. De hoofdontsluiting is een nieuw structuurelement met een heldere, licht gebogen lijnvoering. Evenwijdig aan de hoofdontsluiting wordt een tweede waterloop geprojecteerd die het water uit het plangebied zelf opvangt.

De tussengelegen parkzone is wisselend van breedte en bevat een reeks van eilanden met een diversiteit aan functies en sferen (stijltuin, parkeiland, ecologische eilanden, wooneilanden met bijzondere woonvormen, eiland met inpassing van de Bongerd).

De Bornsebeek en de nieuwe hoofdontsluiting worden beide begeleid door bebouwing. Deze is met de voorkant naar het beekpark toe gericht en krijgt daardoor een wijds uitzicht. De bebouwing langs de hoofdontsluiting heeft het karakter van een stedelijke wand, die per woonbuurt kan worden uitgewerkt en een aantrekkelijk gevarieerd aanzicht zal vormen. Temeer daar op bijzondere plekken, als entrees en hoekpunten architectonische accenten kunnen worden ontworpen. Langs de Bornsebeek is de bebouwing lager.

Bornsche Beeklaan

De nieuwe ontsluitingsroute voor auto's langs het Beekpark vormt een belangrijk onderdeel van de hoofdstructuur van Bornsche Maten. Deze hoofdontsluiting is centraal gelegen en wordt op twee plaatsen, aan de noord- en zuidzijde aangesloten op de huidige Rondweg. De Rondweg wordt verder tussen deze aansluitpunten verwijderd. Via deze punten kan autoverkeer naar het centrum van Borne rijden.

De hoofdontsluiting moet als onderdeel van de hoofdstructuur van de wijk een helder ruimtelijk gebaar zijn: vloeiend verloop en begeleid door bomen, water en bebouwing. Een toets op de hoge eisen aan de ruimtelijke kwaliteit van de hoofdontsluiting is van belang. Bij het laatstgenoemde draait het om: vormgeving als continue lijn en een groene laan die zo min mogelijk een barrière vormt tussen de westelijke en oostelijke woonschil (en dus bij voorkeur slechts twee rijbanen kent – één per richting).

De ontsluitingsweg bestaat uit twee van elkaar gescheiden rijbanen. Op de rijbaanscheiding worden wachtplaatsen voor voetgangers ontworpen. Aan te brengen boombeplanting wordt ruim voor deze wachtplaatsen onderbroken.

Bestemmingsplan 'Bornsche Maten'

De stedenbouwkundige hoofdstructuur zoals beschreven in het Masterplan Bornsche Maten heeft een juridische vertaling gekregen middels het bestemmingsplan 'Bornsche Maten' dat op 28 oktober 2004 door de gemeenteraad is vastgesteld en op 31 oktober 2006 door Gedeputeerde Staten is goedgekeurd. Ten tijde van het opstellen van het bestemmingsplan 'Bornsche Maten' stond voor een groot deel van de woonwijk de nadere invulling nog niet vast. Het bestemmingsplan kreeg daarom een globaal karakter en werd met het oog op flexibiliteit voor een groot deel voorzien van een uitwerkingsplicht. Het gebied waar het Bornsche Beekpark en de Bornsche Beeklaan komen te liggen heeft de bestemming 'Uit te werken Wonen' met grotendeels de nadere aanduiding 'Bornse Beekpark' en 'Uit te werken Park'. Het bestemmingsplan 'Bornsche Maten' bevat regels ten aanzien van de uitwerking van de globale bestemmingen.