direct naar inhoud van 1.3 Vigerende bestemmingsplannen
Plan: Bornsche Maten, herziening Waterveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMhz002-vg01

1.3 Vigerende bestemmingsplannen

Op 28 oktober 2004 heeft de gemeenteraad van de gemeente Borne het bestemmingsplan 'Bornsche Maten' vastgesteld. Op 9 december 2008 is het bestemmingsplan 'Bornsche Maten, 1e partiƫle herziening' vastgesteld, hiermee is de bestemming "Woondoeleinden" gewijzigd. Voor het overige is bestemmingsplan 'Bornsche Maten' nog steeds van toepassing. Een uitsnede van de plankaart behorende bij dit bestemmingsplan is opgenomen in figuur 1.3. Het plangebied van dit bestemmingsplan is weergegeven op deze plankaart.

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpBMhz002-vg01_0003.png"

Figuur 1.3 Plankaart bestemmingsplan 'Bornsche Maten' (Bron: Gemeente Borne)

De voor "Woondoeleinden" bestemde gronden zijn voornamelijk bedoeld voor wonen in gestapelde en niet gestapelde vorm. De aanvullende bouwregels vanuit de partiƫle herziening betreffen:

Voor het bouwen van hoofdgebouwen gelden de volgende bepalingen:

  • Maximale bouwhoogte 11 meter;
  • Maximale inhoud 1.100 m3;
  • Minimale afstand tot zijerf 3 meter;
  • Minimale afstand tot achtererf 9 meter.

De regels worden aangevuld met locatie gebonden regels voor het plangebied, inzake de hoofdgebouwen op de vrije kavels van het deelgebied Waterveld beekrand:

  • Rooilijn: bouwen in rooilijn beekparkzijde anders maximaal 5 meter straatzijde;
  • Maximale/ minimale dakhelling: 30/ 55 graden over meer dan 60% van het bouwvlak;
  • Minimale/ maximale goothoogte: 5/6 meter.

Daarnaast is het plangebied gedeeltelijk bestemd tot "Groenvoorzieningen". De gronden met deze bestemming zijn onder andere bestemd voor groen- en speelvoorzieningen, watergangen, waterlopen, waterpartijen en fiets- en voetpaden.

De realisatie van de woningen past niet binnen het geldend bestemmingsplan, vanwege de gedeeltelijke ligging in de bestemming "Groenvoorzieningen" en vanwege de geldende bouwregels. Tevens is de mate van flexibiliteit in de bouwregels onvoldoende geacht voor de huidige marktvraag. Daarnaast past de realisatie van een gedeelte van de woonstraten ten behoeve van autoverkeer voor de woningen niet in het geldende bestemmingsplan. Een herziening van het bestemmingsplan op de ontwikkellocatie is derhalve noodzakelijk. Voorliggend plan voorziet hierin.