direct naar inhoud van Hoofdstuk 3 Situatie en onderbouwing
Plan: Buitengebied Borne, parapluherziening Flexibiliteitsbepaling Landinrichting
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBGhz007-ow02

Hoofdstuk 3 Situatie en onderbouwing

In de bestemmingsplannen die gelden voor het gebied van het project 'Landinrichting Saasveld-Gammelke' is geregeld dat het uitvoeren van bepaalde werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden in veel gevallen aanlegvergunningplichtig is (sinds het van kracht worden van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) wordt nu gesproken van omgevingsvergunning). Het bestemmingsplan valt hierbij terug op artikel 3.1 van de ministeriƫle regeling omgevingsrecht (Mor): per activiteit als bedoeld in art. 2.1, 1e lid onder b Wabo (aanleg- of gebruiksactiviteiten) moet een omgevingsvergunning worden gevraagd. De gemeente is op grond van de vigerende bestemmingsplannen verplicht om ter zake van deze aanvragen de wettelijke procedure te volgen. Voorbeelden van voornoemde omgevingsvergunningplichtige werken zijn:

  • het egaliseren van gronden;
  • het bebossen van gronden;
  • het vellen en rooien van houtgewas;
  • het aanleggen en verharden van wegen, paden en parkeergelegenheden en aanbrengen van andere oppervlakteverhardingen;
  • het aanleggen van waterlopen en het vergraven, verruimen en dempen van bestaande waterlopen en vijvers.

Ten behoeve van het uitvoeren van het project 'Landinrichting Saasveld-Gammelke' dienen veel van dit soort werken en werkzaamheden te worden uitgevoerd, maar in veel gevallen is nog niet precies bekend welke werken en werkzaamheden dit zijn. Dit zou betekenen dat steeds opnieuw een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd, waarbij het soms gaat om zeer beperkte werkzaamheden als het dempen van een sloot. Het steeds opnieuw aanvragen, beoordelen en verlenen van een omgevingsvergunning brengt veel extra werk, kosten, tijd en bureaucratie met zich mee, terwijl de belangenafweging met betrekking tot dit soort werken en werkzaamheden reeds heeft plaats gevonden in het kader van de procedure van ontwikkeling en vaststelling van het landinrichtingsplan en het daaruit voortvloeiende ruilplan. Daar de betreffende werken en werkzaamheden het algemeen belang dienen mag er bovendien vanuit worden gegaan dat zorgvuldig wordt omgegaan met de waarden die men in sommige gevallen met de omgevingsvergunningplicht tracht te beschermen.
Middels voorliggend paraplubestemmingsplan vervalt in het Bornse deel van het landinrichtingsgebied de vergunningplicht voor bepaalde werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden, voor zover ze door of namens de Uitvoeringscommissie Saasveld-Gammelke worden uitgevoerd in het kader van het project 'Landinrichting Saasveld-Gammelke'.


afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpBGhz007-ow02_0001.png"
In roze het gebied waarvoor de vergunningsplicht voor bepaalde werken en werkzaamheden onder voorwaarden buiten toepassing is verklaard (Borne en Dinkelland)

Door het vervallen van de vergunningplicht enkel te laten gelden voor werken en werkzaamheden die door of namens de Uitvoeringscommissie Saasveld-Gammelke worden uitgevoerd in het kader van het project 'Landinrichting Saasveld-Gammelke', wordt misbruik van deze bevoegdheid voorkomen/tot een minimum beperkt en heeft dit paraplubestemmingsplan in de praktijk bovendien een beperkte levensduur: voornoemde Uitvoeringscommissie bestaat na het van kracht worden van dit bestemmingsplan nog circa drie jaar en aangezien het moet gaan om werken en werkzaamheden die door of namens de Uitvoeringscommissie Saasveld-Gammelke worden uitgevoerd kan na het opheffen van de commissie geen gebruik meer worden gemaakt van de mogelijkheden die dit bestemmingsplan biedt. In de gemeente Borne zal eenzelfde bestemmingsplan van kracht worden voor het Bornse deel van het gebied Saasveld-Gammelke.