direct naar inhoud van 3.3 Regionaal beleid
Plan: Buitengebied Borne, herziening Landinrichting
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBGhz006-ow03

3.3 Regionaal beleid

3.3.1 Waterbeheerplan 2010 - 2015

Het waterschap Regge en Dinkel heeft het waterbeleid uitgewerkt in het waterbeheerplan. Daarnaast zijn de nota's 'aankoppelen / niet afkoppelen' en 'actualisatie rioleringsbeleid' opgesteld, die richtlijnen geven voor de omgang met water in bebouwd gebied.

Uitgangspunten van deze nota's zijn:

  • het hemelwater wordt zo min mogelijk verontreinigd en komt ten goede aan het lokale oppervlakte- of grondwatersysteem;
  • er moet naar gestreefd worden om zo weinig mogelijk, licht verontreinigd regenwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie af te voeren;
  • gedoseerd afvoeren op oppervlaktewater;
  • geen toename van de piekafvoer in de bekensystemen als gevolg van (her)inrichting;
  • bij aanleg van nieuwe verharding ruimte realiseren voor 40 mm berging van hemelwater.

Diverse aspecten van het waterbeleid zijn verder uitgediept in afzonderlijke beleidsnota's. Voor het ruimtelijk relevante aandachtsgebied vasthouden en bergen van water is de “Beleidsnota Retentie” opgesteld. De uitgangspunten en wensen voor de inrichting en het beheer van beken en overige waterlopen zijn verwoord in de “Stroomgebied Actie Plannen (STAP)”. Daarnaast is de Keur van het waterschap Regge en Dinkel een belangrijk kaderstellend instrument, waarmee in ruimtelijke plannen rekening moet worden gehouden.

3.3.2 Regionaal Mobiliteitsplan Twente

In het in 2007 vastgestelde Regionaal Mobiliteitsplan Twente 2007-2011 is de ambitie geformuleerd dat het fietsgebruik in Twente in 2011 weer minimaal op het niveau van 1995 ligt. Om hieraan bij te dragen wil Twente een hoogwaardig fietsnetwerk realiseren. In Twente neemt het fietsgebruik namelijk geleidelijk af. De Regio wil deze daling afremmen en zelfs weer laten stijgen, waarbij de doelstelling is om in 2011 hetzelfde fietsgebruik te hebben als in 1995. Om het fietsen aantrekkelijk te laten blijven moeten de missende schakels of schakels van onvoldoende kwaliteit in het fietsnetwerk worden aangepakt. Daarnaast wil de Regio inzetten op een fietssnelweg van Nijverdal naar Gronau, welke loopt via de kernen van de netwerksteden.

3.3.3 Landinrichting Saasveld-Gammelke

Het landinrichtingsplan Saasveld-Gammelke is in oktober 1998 vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel. De hoofddoelstellingen van dit plan zijn versterken van de harmonie tussen landbouw en natuur en het verbeteren van de leefbaarheid in het betreffende gebied. Concreet houdt dit laatste een veiliger verkeersafwikkeling, een prettiger woonomgeving en meer recreatiemogelijkheden in.

Bij het planconcept wordt de basis gevormd door het landschappelijk raamwerk: de bossen, reservaatsgebieden, natuurontwikkelingsprojecten, beken, singels en uitloopgebieden voor de bevolking.

Naast waterbeheersings- en natuurwerken, worden er ook werken omschreven op het gebied van landbouw, milieu, landschap, cultuurhistorie, leefbaarheid en openluchtrecreatie die hun doorwerking hebben gekregen in de uiteindelijke planomschrijving.

Nadat in 1998 het plan was vastgesteld, volgden er in de loop der jaren meerdere aanpassingen:

  • in 2002 reconstructieproof maken van het landinrichtingsplan
  • in 2008 wijziging-inrichtingsplan

Er is tevens meer aandacht voor de vitaliteit van het platteland. In het kader van de Wet inrichting landelijk gebied (Wilg) is in december 2008 het wijziging-inrichtingsplan door Gedeputeerde Staten van Overijssel vastgesteld. Vanaf de tervisielegging van het ontwerp-ruilplan eind 2009 is er door de grondcommissie in de zomer en herfst van 2010 hard gewerkt om de ingediende zienswijzen te behandelen. Mede doordat er door de eigenaren in het landinrichtingsgebied constructief is meegedacht, is het ruilplan unaniem vastgesteld door de uitvoeringscommissie op 12 januari 2011.

afbeelding "i_NL.IMRO.0147.BpBGhz006-ow03_0005.png" Landinrichtingsgebied Saasveld-Gammelke

Het ruilplan bestaat uit twee onderdelen: de Lijst van Rechthebbenden en het Plan van Toedeling.

De Lijst van Rechthebbenden beschrijft voor alle gronden binnen het herverkavelingsgebied Saasveld-Gammelke de bestaande rechten. De lijst geeft niet alleen aan wie de rechthebbenden in het herverkavelingsgebied zijn, maar vermeldt ook rechten als hypotheken, erfdienstbaarheden en opstalrechten ten behoeve van nutsvoorzieningen en dergelijke.

Het Plan van Toedeling geeft de nieuwe verdeling van gronden in het herverkavelingsgebied weer. Bij het maken van dit plan heeft de commissie met veel zaken rekening moeten houden. De algemene uitgangspunten voor het Plan zijn ontleend aan het inrichtingsplan Saasveld–Gammelke en aan planologische gegevens op bestemmingsplanniveau.

De kavelovergang heeft op 1 februari 2012 plaatsgevonden, waarna voor een ieder goed bewerkbare kavels zijn ontstaan.

Het deel van de gemeente ten oosten van de lijn Borne-Hertme valt binnen dit herinrichtingsproject. Borne en Hengelo breiden zich uit tot de rand van het herinrichtingsgebied. De grenzen van de stadsuitbreidingen vormen samen met de aanwezige en nieuwe natuur- en landschapswaarden een landschappelijk zeer aantrekkelijke zone, waarin naast landbouw ook ruimte is voor recreatie en natuurontwikkeling. De recreatieve en parkvoorzieningen in de (toekomstige) stadsuitbreiding sluiten daarbij aan op de structuur van het landelijk gebied, dat als een uitloopgebied van de stad kan worden beschouwd. De aantrekkingskracht van deze zone wordt versterkt door een goede infrastructurele aansluiting op het stedelijk gebied, nieuwe natuur- en landschapselementen nabij de Deurningerbeek en een meer natuurlijke inrichting van deze beek, waarbij bestaande elementen worden ingepast. Enkele aanvullende maatregelen die worden genoemd zijn het aanleggen en verbeteren van een enkele waterloop, fietspad en (fiets)brug. Ten behoeve van een regelmatiger waterafvoer wordt nabij de Groeneweg (Gammelkerbeek) een wateropvangplaats (retentiebekken) aangelegd.

Zie ook paragraaf 1.1.

Onderhavig bestemmingsplan is een uitvloeisel van het landinrichtingsplan.

3.3.4 Netwerkstad

De steden Hengelo, Enschede, Almelo en Borne, de Regio Twente en de provincie Overijssel zijn de partners van het stedelijk netwerk. Zij hebben voor het stedelijk netwerk Twente een plan van aanpak opgesteld en een gezamenlijke bestuursopdracht geformuleerd met de volgende inhoudelijke doelstellingen:

  • verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en centrumontwikkeling van de grote steden;
  • grensoverschrijdende samenwerking met Gronau, Munster en Osnabrück;
  • economische ontwikkeling rond de universiteit;
  • (multimodale) bedrijventerreinontwikkeling;
  • hoogwaardig openbaar vervoer binnen de ‘bandstad’;
  • de realisering van een regionale blauw-groene parkstructuur.

De aanpak voorziet ook in het gezamenlijk opstellen van inhoudelijke producten, zoals een gezamenlijke, samenhangende strategische visie met deelvisies op sociaal, fysiek, economisch en ruimtelijk gebied en met concrete projecten voor de realisering van die visies.

Speciale aandacht gaat uit naar de relatie tussen deze ruimtelijke hoofdstructuur en zijn omgeving, ofwel naar de relatie tussen stad en platteland: hoe moet het stedelijk netwerk vanuit de omgeving worden gezien; en wat wordt de rol van de plattelandsgemeenten in het netwerk? Waar de landbouw plaatselijk onder druk staat en mogelijk zelfs verdwijnt, verdwijnen ook de huidige dragers van het landschap. Daarom wordt gezocht naar nieuwe landschappelijke dragers. De kwaliteit van het landelijk gebied in Twente is belangrijk voor het hele stedelijke netwerk. Voor de kleine gemeenten zijn ook de gevolgen van de dynamische ontwikkelingen in het landelijk gebied op de lokale economie en leefbaarheid van belang. Groene contouren mogen er bijvoorbeeld niet toe leiden dat het landelijk gebied op slot gaat voor wonen en werken.