Plannaam: Peppellaan 37
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.WP00005-WP21
Type Plan: wijzigingsplan
Status: ontwerp

Toelichting

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

1.2 De bij het plan behorende stukken

1.3 Ligging van het plangebied

1.4 Huidige planologische situatie

1.5 Planbeschrijving

1.6 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 Beleidskader

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

Hoofdstuk 4 Planuitgangspunten

Hoofdstuk 5 Juridisch bestuurlijke aspecten

5.1 Inleiding

5.2 Juridische systematiek

5.3 Beschrijving per bestemming

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

Hoofdstuk 7 Vooroverleg, Inspraak en Zienswijze

 

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding

 

Voor het bijgebouw achter op het perceel Peppellaan 37 te Aadorp geldt op basis van het voorheen geldende bestemmingsplan “Noord Aadorp” een functieaanduiding ‘Biljart/dartvereniging toegestaan’. Met de eigenaren van dit perceel is besproken dat deze aanduiding met een wijziging van het bestemmingsplan wordt verwijderd van het perceel. Hierna mag de loods uitsluitend worden gebruikt ten dienste van de woonbestemming. Het college heeft besloten gebruik te maken van de wijzigingsbevoegdheid zoals deze is opgenomen in bestemmingsplan "Noord Aadorp". In artikel 15.7 van dat plan is opgenomen dat Burgemeester en Wethouders bevoegd zijn het plan te wijzigen in die zin dat de aanduiding “biljart/dartvereniging toegestaan” van het betreffende perceel wordt verwijderd. Voorwaarde is dat van de mogelijkheden welke gegeven zijn door de aanduiding op het betreffende perceel, geen gebruik meer wordt gemaakt. Dat is in deze situatie het geval.

 

Het wijzigingsplan sluit verder aan op de planologische mogelijkheden zoals deze al op basis van het geldende bestemmingsplangelden. In voorliggend wijzigingsplan is evenwel het planologisch regime van nadien in werking getreden parapluplannen "Wonen" (vastgesteld op 23 maart 2020) en "Parkeren" (vastgesteld op 5 juni 2018) verwerkt.

 

1.2 De bij het plan behorende stukken

 

Het wijzigingsplan "Peppellaan 37" bestaat uit de volgende stukken:

  1. regels;

  2. verbeelding;

 

Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden aangegeven. In de regels zijn voorschriften opgenomen die noodzakelijk worden geacht voor een juiste ontwikkeling en beheer van het plangebied. De toelichting vergezelt het plan. Hierin zijn de aan het plan ten grondslag liggende uitgangspunten en onderzoeken weergegeven. Het wijzigingsplan bevat geen bijlagen.

 

1.3 Ligging van het plangebied

 

Het perceel Peppellaan 37 te Aadorp bevindt aan de noordkant van Aadorp.

 

[image] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d

 

1.4 Huidige planologische situatie

 

Voor het plangebied gelden, tot het van rechtskracht worden van het onderhavige bestemmingsplan, de volgende plannen:

 

 

De omgeving van het plangebied kenmerkt zich hoofdzakelijk als een woonbuurt met veel vrijstaande woningen. Het plangebied is gelegen aan de rand in de overgang tussen dorps en landelijk gebied.

 

 

1.5 Planbeschrijving

 

Met de eigenaren van het perceel is overeengekomen dat de functieaanduiding, waarmee een biljart- en dartvereniging in de loods op het perceel is toegestaan, wordt verwijderd. Het gebruik als zodanig is inmiddels beëindigd en om de mogelijkheid van hervestiging van deze functie weg te nemen, wordt de aanduiding permanent uit het bestemmingsplan weggenomen.

 

In het geldende bestemmingsplan “Noord Aadorp” kent het perceel Peppellaan 37 de bestemming ‘Woondoeleinden A’ met op de verbeelding de functieaanduiding ‘Biljart/dartvereniging toegestaan’. In artikel 15.7 van dit bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Op basis van dat artikel zijn Burgemeester en Wethouders bevoegd het plan te wijzigen in die zin dat de aanduiding “biljart/dartvereniging toegestaan” van het betreffende perceel wordt verwijderd. Voorwaarde is dat de loods niet meer in gebruik is door een biljart- en/of dartvereniging.

 

Op dit moment is de loods niet meer in gebruik ten behoeve van een biljart- of dartvereniging. In de nieuwe planologische situatie is uitsluitend de aanduiding ‘biljart-/dartvereniging toegestaan’ verwijderd van de verbeelding, waardoor dit gebruik niet langer tot de mogelijkheden behoort en de loods uitsluitend nog gebruikt mag worden ten dienste van de woonbestemming. Dat betekent als berging, garage of opslagruimte ten behoeve van de bijbehorende woning. Commercieel bedrijfsmatig gebruik voor derden is in strijd met de woonbestemming.

 

 

1.6 Leeswijzer

 

De plantoelichting geeft een toelichting op het wijzigingsplan, maar maakt geen (juridisch bindend) deel uit van het wijzigingsplan. De plantoelichting bevat achtereenvolgens de volgende hoofdstukken:

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

Hoofdstuk 2 Beleidskader

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

 

Hoofdstuk 4 Planuitgangspunten

 

Hoofdstuk 5 Juridisch bestuurlijke aspecten

 

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

 

Hoofdstuk 7 Vooroverleg, inspraak en zienswijzen

 

In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de onderdelen waaruit dit wijzigingsplan bestaat, de ligging en begrenzing van het plangebied en de huidige bestemmingsplannen die nu gelden. Hieruit blijkt het kader waarbinnen dit wijzigingsplan is opgesteld. In hoofdstuk 2 wordt het beleid beschreven dat van toepassing is en wordt aangegeven of de voorgenomen planologische wijziging daar op aansluit. In hoofdstuk 3 wordt de impact van het plan op de relevante omgevingsaspecten beschreven. In hoofdstuk 4 worden algemene uitgangspunten voor het wijzigingsplan beschreven. In hoofdstuk 5 staat hoe deze uitgangspunten zijn vertaald in de juridisch bindende plantekst en verbeelding.

In hoofdstuk 6 staat de financiële verantwoording van het plan en hoofdstuk 7 geeft de wijze van en resultaten omtrent de inspraak.

 

 

Hoofdstuk 2 Beleidskader

 

Voor de wijk Aadorp Noord zijn geen veranderingen op korte termijn voorzien. Er is om die reden binnen de bestaande vastgestelde beleidskaders weinig beleid dat specifiek gericht is op wijzigingen en ontwikkelingen in de wijk. Dit blijkt mede uit de samenvatting en benoeming van relevante beleidsvisies in de onderstaande opsomming. In verschillende beleidsstukken is wel aangegeven welke positie het plangebied binnen de stad Almelo heeft. Bovendien is de impact op de omgeving en op de diverse beleidsvelden, gelet op de beperkte omvang en ondergeschiktheid van de planologische wijziging als gevolg van het wijzigingsplan, zo gering dat het geldend beleid, rijks-, provinciaal, regionaal of gemeentelijk beleid, geen belemmering vormt voor dit wijzigingsplan.

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

 

Bestemmingsplannen dienen periodiek te worden herzien. Naar aanleiding van onder andere verouderde planregels, veranderd daadwerkelijk gebruik van terreinnen, nieuwe wetgeving en veranderde inzichten. Het plangebied betreft een perceel in Aadorp Noord. Het betreft een woongebied en de planologische wijziging waar voorliggend wijzigingsplan op ziet verwijderd uitsluitend een aanduiding van het perceel. Met verwijdering van de specifieke aanduiding wordt een intensiever gebruik van het perceel, met de nodige impact op de omgeving, juridisch planologisch onmogelijk. Dit heeft uitsluitend een positief effect op de omgeving.

 

Dit betekent dat voorgenomen planologische wijziging geen negatieve impact op de omgeving heeft en ook niet door relevante omgevingsaspecten wordt belemmerd. Het betreft uitsluitend een beperking van het gebruik en het plan biedt geen bouw- en gebruiksmogelijkheden die op dit moment in het huidige of voorheen geldende regime niet ook al mogelijk waren.

 

Conclusie

Geen van de relevante omgevingsaspecten, zoals milieu, fysieke en externe veiligheid, luchtkwaliteit, geluid, bodemkwaliteit, flora en fauna, water en archeologie, vormen een belemmering voor vaststelling van dit wijzigingsplan en ook heeft de planologische wijziging geen negatieve impact op een van deze omgevingsaspecten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Planuitgangspunten

 

In dit hoofdstuk komen de uitgangspunten die ten grondslag aan het wijzigingsplan liggen, aan de orde.

 

Actualisatie

Doordat het plan onderdeel uitmaakt van de actualisatieslag van alle bestemmings- en wijzigingsplannen, is zoveel mogelijk aangehaakt bij de algemene wijze bestemmen. Dit om een zo uniform mogelijk beleid te voeren, waardoor inzichtelijker is voor de gebruiker (zowel de plantoetser vanuit de gemeente, als ook de inwoners van Almelo) wat de mogelijkheden zijn voor gebruik en bebouwing. Hierbij wordt echter wel opgemerkt dat, ondanks dat er sprake is van een uniforme bestemmingswijze, er altijd sprake is van maatwerk. Dit betekent dat er altijd verschillen aanwezig kunnen en zullen zijn tussen soortgelijke bestemmingen in verschillende wijken/gebieden van Almelo.

 

Het doel van het wijzigingsplan is het huidige gebruik van gronden te handhaven en verder te ontwikkelen. Ongewenste ontwikkelingen worden voorkomen en ontwikkelingen die overeenstemmen met de uitgangspunten worden gestimuleerd.

 

Voor dit wijzigingsplan zijn de bestaande situatie en de vigerende bestemmingsplannen uitgangspunt. Dit betekent dat overwegend de bestaande situatie wordt vastgelegd. Hierbij wordt rekening gehouden met de huidige (milieu)regelgeving en (eventuele) veranderingen die hebben plaatsgevonden sinds de opstelling van het vigerende bestemmingsplan. Daar waar flexibiliteit in de regelgeving mogelijk is, is dit toegepast.

 

Gebruik van afwijkingsmogelijkheden

Bij het maken van dit bestemmingsplan is onderzocht in hoeverre het nog wenselijk is de veelheid van afwijkingsbepalingen, zoals deze in de oude bestemmingsplannen waren opgenomen, opnieuw in dit bestemmingsplan op te nemen. Naar aanleiding hiervan is besloten om indien mogelijk, zoveel mogelijk de afwijkingsmogelijkheden (die in de praktijk altijd werden verleend) bij recht toe te staan. Dit heeft geleid tot de volgende belangrijke wijzigingen:

 

Geen kappen op bijbehorende bouwwerken

Om ervoor zorg te dragen dat er voldoende openheid in de bebouwing blijft bestaan, wordt het bij recht toestaan van een kap op bijbehorende bouwwerken niet meer wenselijk bevonden. In het voorliggende bestemmingsplan zijn de regels dan ook zo opgesteld, dat het realiseren van een kap alleen op vrijstaande bijbehorende bouwwerken bij recht wordt toegestaan. Er is echter wel een afwijkingsmogelijkheid opgenomen om, indien wenselijk, realisatie van een kap op aangebouwde bijbehorende bouwwerken mogelijk te maken. Hierbij is het belangrijk dat aangebouwde bijbehorende bouwwerken ondergeschikt blijven aan het hoofdgebouw. In voorliggend wijzigingsplan wordt afgedwongen doordat de nokhoogte van een aangebouwd bijbehorend bouwwerk minimaal 1 meter onder de nokhoogte van het hoofdgebouw moet blijven.

 

Aan huis verbonden beroepen en bedrijfsactiviteiten

Binnen de woonbestemming is bij recht een aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteit toegestaan. Het betreft hier een beroeps- of bedrijfsactiviteit, waarvan de activiteiten in hoofdzaak niet publieksaantrekkend zijn en die op kleine schaal in een woning en/of een vrijstaand bijbehorend bouwwerk worden uitgeoefend. De woning moet hierbij in overwegende mate haar woonfunctie behouden en de desbetreffende activiteit moet een ruimtelijke uitstraling hebben die in overeenstemming is met de woonfunctie. Hier zijn echter wel regels aan verbonden op het voorkomen van hinder en overlast van deze activiteiten. Deze regels zijn gelijk aan de voorheen geldende toetsingscriteria die golden bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor dergelijke activiteiten.

 

Standaard extra oppervlakte voor bijbehorende bouwwerken bij woningen

Doorgaans is er in bestemmingsplannen een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor het toestaan van een extra oppervlakte aan vrijstaande bijbehorende bouwwerken. Deze afwijkingsmogelijkheid is verdwenen wordt nu standaard verleend. Dit heeft tot gevolg dat de toegestane gezamenlijke oppervlakte van alle bijbehorende bouwwerken (buiten het bouwvlak), is verhoogd met 25 m2. Het vereiste dat tenminste 50% van het buiten het bouwvlak gelegen bouwperceel onbebouwd en onoverdekt moet blijven blijft gehandhaaft. Dit maximumpercentage is van toepassing, omdat anders de kleinere percelen (nagenoeg) volgebouwd kunnen worden. Dit is echter ruimtelijk en stedenbouwkundig onaanvaardbaar.

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Juridisch bestuurlijke aspecten

 

In dit hoofdstuk wordt aangegeven hoe het beleid en de planuitgangspunten zijn verwoord in de planregels. Zo wordt een toelichting gegeven op het juridische systeem en op alle afzonderlijke bestemmingen.

 

5.1 Inleiding

 

Het wijzigingsplan "Peppellaan 37" bestaat uit een verbeelding (plankaart), planregels en deze plantoelichting. De verbeelding en planregels vormen tezamen het juridische deel van het bestemmingsplan of wijzigingsplan. Deze vormen het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van gronden en bebouwing. In de regels worden de mogelijkheden in artikelen vastgelegd. Op de verbeelding worden de bestemmingen, bouw- en gebruiksmogelijkheden per locatie aangeduid. Het wijzigingsplan is opgesteld in aansluiting op de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008.

In dit hoofdstuk wordt de juridische systematiek van het wijzigingsplan toegelicht. Ook wordt een beschrijving per bestemming en een toelichting op de algemene bepalingen en de overgangs- en slotbepalingen gegeven.

 

5.2 Juridische systematiek

 

In dit plan wordt uitgegaan van positieve bestemmingen, waarbij de ontwikkeling van nieuwbouw of verbouw mogelijk is nadat burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning hebben verleend. De omgevingsvergunning kan alleen worden verleend wanneer het bouwplan in overeenstemming is met het bestemmingsplan of wijzigingsplan. Ook moet het gebruik van het gebouw of de gronden mogelijk zijn volgens de planregels en de verbeelding.

 

Planregels

De planregels zijn ondergebracht in een viertal hoofdstukken:

 

De hoofdstukindeling van de regels ziet er als volgt uit:

 

Hoofdstuk 1: "Inleidende regels", bevat de volgende artikelen:

 

Hoofdstuk 2: "Bestemmingsregels", bevat de bestemmingen, die per artikel (indien van toepassing) het volgende stramien hebben:

 

Hoofdstuk 3: "Algemene regels", bevat de volgende artikelen:

 

Hoofdstuk 4: "Overgangs- en slotregels", bevat de volgende artikelen:

 

De bestemmingsomschrijving is de centrale bepaling van elke bestemming. In deze bestemmingsomschrijving worden limitatief de functies genoemd, die binnen de bestemming zijn toegestaan. De bouwregels zijn direct gerelateerd aan de bestemmingsomschrijving. Ook het gebruik van de grond en bebouwing is gekoppeld aan de bestemmingsomschrijving. De afwijkingsregels en nadere eisen geven burgemeester en wethouders de bevoegdheid om onder voorwaarden bij een omgevingsvergunning af te wijken van een specifieke regel.

 

Verbeelding

Op de verbeelding hebben alle gronden binnen het plangebied een bestemming gekregen. Binnen een bestemming kunnen nadere aanduidingen zijn aangegeven. Een aantal elementen op de verbeelding heeft juridisch gezien geen enkele betekenis en is uitsluitend op de analoge verbeelding aangegeven ten behoeve van de leesbaarheid van die verbeelding, zoals kadastrale lijnen, topografische symbolen en huisnummers.

 

Flexibiliteit binnen het wijzigingsplan

Binnen het wijzigingsplan zijn de volgende instrumenten aanwezig ten behoeve van de benodigde flexibiliteit:

 

Of en onder welke voorwaarden van deze mogelijkheden gebruik kan worden gemaakt, staat in het wijzigingsplan omschreven.

 

5.3 Beschrijving per bestemming

 

5.3.1 Bestemmingsregels

Het wijzigingsplan kent twee verschillende bestemmingen, te weten Tuin en Wonen. Hierna volgt een korte beschrijving van deze bestemmingen.

 

Tuin

Deze bestemming is voor een belangrijk deel geprojecteerd vóór woningen en vormt veelal de voortuin. Met uitzondering van een aantal gevallen waarbij met de bouw van het hoofdgebouw al bijgebouwen voor de voorgevel mochten worden gebouwd, zijn binnen deze bestemming geen bouwmogelijkheden anders dan de realisatie van bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Het betreft hier voornamelijk erfafscheidingen.

 

Wonen, Wonen-Garageboxen, Wonen-Gestapeld wonen, Wonen-Stadsrand en Wonen-Landgoed

Gronden met een bestemming Wonen, Wonen-Gestapeld wonen zijn bestemd voor de handhaving en eventuele herontwikkeling van respectievelijk grondgebonden woningen en gestapelde woningen.

De hoofdbebouwing mag enkel opgericht worden binnen de op de verbeelding aangegeven bouwvlakken. In de regels en verbeelding zijn vervolgens bepalingen opgenomen omtrent de maximale bouwhoogten, de maximaal aaneen te bouwen woningen en de afstand tot de perceelsgrenzen voor zowel de hoofdbebouwing als bijbehorende bouwwerken. Ook zijn bepalingen opgenomen voor het maximaal toegestane oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken.

De grootte van het perceel bepaald het toegestane aantal m2 aan bijbehorende bouwwerken. De volgende regel is van toepassing;

De gezamenlijke oppervlakte van alle bijbehorende bouwwerken buiten het bouwvlak bedraagt maximaal:

 

Vereiste hierbij is dat tenminste 50% van het buiten het bouwvlak gelegen bouwperceel onbebouwd
en onoverdekt blijft. Dit maximumpercentage is van toepassing omdat anders de kleinere percelen (nagenoeg) volgebouwd worden. Dit is ruimtelijk echter onaanvaardbaar.

 

Binnen de woonbestemming is bij recht een aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteit toegestaan. Het betreft hier een beroeps- of bedrijfsactiviteit, waarvan de activiteiten in hoofdzaak niet publieksaantrekkend zijn en die op kleine schaal in een woning en/of de daarbij behorende bijgebouwen wordt uitgeoefend, waarbij de woning in overwegende mate haar woonfunctie behoudt en de desbetreffende activiteit een ruimtelijke uitstraling heeft die in overeenstemming is met de woonfunctie. Hier zijn echter wel regels aan verbonden. Deze regels zijn gericht op het voorkomen van hinder en overlast van deze activiteiten. Daar waar specifieke functies binnen de woonbestemming voorkomen is er een aanduiding op de verbeelding opgenomen.

 

Een afwijkende bestemming is de bestemming Wonen-Stadsrand. De woningen vallen weliswaar in het plangebied, maar doordat deze woningen aan het buitengebied gerelateerd zijn is hieraan een andere bestemmingssystematiek toegekend.

De bestemmingssystematiek volgt in hoofdlijnen de gekozen systematiek zoals deze wordt gehanteerd voor woningen in het buitengebied van Almelo. Binnen de bestemming mag bij recht een bed- en breakfast worden gerealiseerd. Tevens wordt er ruimte geboden voor de aanleg van een paardenbak. Woningen binnen deze bestemming zijn gelimiteerd aan een maximale inhoudsmaat (750 m3). Er is daarnaast een grotere hoeveelheid aan bijbehorende bouwwerken toegestaan (150 m2). Ook is er een herbouwregeling voor bijbehorende bouwwerken opgenomen. Hiermee wordt beoogt het bebouwde oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken terug te brengen. De wijze van bestemmen is mogelijk door de solitaire ligging van de bedoelde woningen.

Een andere afwijkende bestemming is de bestemming Wonen-Garageboxen. Deze bestemming beoogt niet de functie wonen mogelijk te maken maar is bedoeld voor de stalling van voertuigen en voor bergingen. Doordat deze functie gerelateerd is aan de wonen is gekozen voor deze bestemmingswijze.

Tot slot is er nog de bestemming Wonen-Landgoed. Binnen deze bestemming zijn geen bijbehorende bouwwerken toegestaan. Hiervoor is gekozen ter behoud van de cultuurhistorische uitstraling en sluit aan op de status van het gebied als beschermd stads- en dorpsgezicht.

 

 

5.3.2 Overige regels

 

Inleidende regels / begrippen

Dit artikel bevat de definities van begrippen die in dit wijzigingsplan worden gebruikt. Daardoor wordt vermeden dat verschillende interpretaties van begrippen tot verschillen van mening over de regelgeving zouden kunnen leiden. De begripsbepalingen zijn op alfabetische volgorde weergegeven.

 

Inleidende regels / wijze van meten

In dit artikel is geregeld op welke manier moet worden gemeten.

 

Anti-dubbeltelregel

Door middel van dit artikel wordt voorkomen dat grond, die betrokken is geweest bij het toestaan van een bouwplan, bij de beoordeling van een later bouwplan wederom betrokken is.

 

Algemene gebruiksregel

Voor de redactie van de gebruiksregel is een algemene formulering aangehouden. Deze gaat uit van de gedachte dat het gebruik uitsluitend mag plaatsvinden in overeenstemming met de bestemming. Dit brengt met zich mee dat de doeleindenomschrijving van de te onderscheiden bestemming helder en duidelijk moet zijn.

 

 

Algemene afwijkingsregel

In dit artikel zijn een aantal voorwaarden opgenomen die het mogelijk maken het plan op ondergeschikte punten aan te passen. Dit evenwel met het voorbehoud dat de belangen van derden niet onevenredig worden geschaad. Ook kleine afwijkingen (tot 10%) van de in de regels opgenomen maten kunnen op grond van dit artikel mogelijk worden gemaakt. Tevens kunnen krachtens dit artikel kleine bouwwerken ten dienste van nutsbedrijven worden toegestaan. Ook de realisatie van erkers bij woningen wordt middels deze bepaling mogelijk gemaakt, alsmede het wijzigen van gebruik van gebouwen (al dan niet bij woningen) ten behoeve van kinderopvang.

 

Algemene procedureregels

Hierin zijn de procedurebepalingen opgenomen ten aanzien van het stellen van nadere eisen.

 

Algemene overige regels

In de algemene regels wordt ten aanzien van het parkeren geregeld dat parkeervoorzieningen in voldoende mate op eigen terrein dienen te worden gerealiseerd. Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen wordt aansluiting gezocht bij de parkeerkencijfers van het CROW.

Het benodigde aantal parkeerplaatsen kan worden berekend op basis van parkeerkencijfers of wordt bepaald in parkeernormen. Parkeerkencijfers zijn op de praktijk gebaseerde cijfers. Parkeernormen geven het aantal beleidsmatig vastgestelde parkeerplaatsen bij een bedrijf of voorziening aan. Bij het gebruik van parkeerkencijfers moet rekening worden gehouden met de bereikbaarheid van de locatie, de specifieke kenmerken van de functie, de mobiliteitskenmerken van de gebruikers van het gebouw en met het gemeentelijk beleid. Hierbij wordt gezocht naar een evenwicht tussen zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de parkeervraag en de optimale combinatie van leefbaarheid en bereikbaarheid.

Daarnaast is het eveneens van belang dat de parkeerruimte van voldoende omvang is. Een parkeerruimte moet wel zijn afgestemd op gangbare personenauto's.

 

Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken van de hoofdregel dat parkeervoorzieningen in voldoende mate op eigen terrein dienen te worden gerealiseerd, mits op andere wijze in de parkeerbehoefte wordt voorzien en de situering van de parkeerplaatsen het ruimtelijk beeld van de omgeving, de verkeersveiligheid en de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden niet onevenredig aantast.

 

Eenzelfde soort redenatie gaat op voor het laden en lossen van goederen.

 

Overgangsrecht

In dit artikel wordt geregeld dat bouwwerken mogen worden behouden of gebruik mag worden voortgezet vanaf het moment dat het plan rechtskracht heeft verkregen, ondanks dat de bebouwing of het gebruik niet (langer) overeenkomt met de regels die in het bestemmingsplan of wijzigingsplan van kracht zijn.

 

Slotregel

Dit wordt ook wel de citeerbepaling genoemd. Hierin wordt aangegeven hoe het bestemmingsplan of wijzigingsplan genoemd is.

 

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

 

In dit hoofdstuk wordt de economische uitvoerbaarheid beschreven. Indien het bestemmingsplan voorziet in de uitvoering van werken door de gemeente moet de financieel-economische uitvoerbaarheid hiervan worden aangetoond. Gelet op de geringe omvang van de planologische wijziging zijn er geen financiële gevolgen te verwachten. Een toets op de financieel/economische haalbaarheid is derhalve niet van toepassing. Ook is geen exploitatieplan of een overeenkomst anderzijds noodzakelijk om kosten te verhalen.

 

Evenwel valt mogelijk planschade te verwachten als gevolg van het wegnemen van een planologische gebruiksmogelijkheid van het perceel. Mogelijke schade als gevolg daarvan is echter anderszins geregeld en met de eigenaar van het perceel overeengekomen.

Hoofdstuk 7 Vooroverleg, Inspraak en Zienswijze

 

Vooroverleg

Het plan krijgt gelet op de geringe aard en omvang van de planoloigische wijziging instemming van de relevante vooroverleginstanties.

 

Inspraak

De voorgenomen planologische wijziging heeftuitsluitend een positief effect op de omgeving. De planologische wijziging heeft instemming van de eigenaar dei als belanghebbende is aan te merken. Er heeft geen voorontwerp van het wijzigingsplan ter inzage gelegen.

 

Zienswijzen