Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Workerlanden 1
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.0141.BP00079-0601

3.8 Flora en fauna

De natuurwetgeving in Nederland kent twee sporen: de soortenbescherming en de gebiedsbescherming. Hiertoe zijn twee wetten actief, respectievelijk de Flora- en faunawet en de Natuurbeschermingswet. In beide wetten zijn naast het nationaal natuurbeschermingsbeleid ook tal van internationale verdragen en richtlijnen verankerd, zoals: Vogelrichtlijn, Habitatrichtlijn, Wetlands-Conventie, Conventie van Bonn en CITES etc. Alle instrumenten tezamen vormen een stevig fundament voor de bescherming van de waardevolle Nederlandse natuur voor nu en in de toekomst.
 
Gebiedsbescherming (o.b.v. Natuurbeschermingswet)
Kern van de gebiedsbescherming wordt gevormd door het netwerk van Natura 2000-gebieden (Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn) die strikt beschermd zijn. Daarnaast zijn er ook nog tal van Beschermde Natuurmonumenten, de Nationale Landschappen, de Nationale Parken, is er de Ecologische Hoofdstructuur (Structuurschema Groene Ruimte en Nota Ruimte) en worden er in het kader van de Wetlands Conventie wetlands aangewezen.
 
Soortenbescherming (o.b.v. Flora- en Faunawet)

De soortenbescherming kent naast de passieve wettelijke bescherming (het tegenhouden van verslechtering) met de Flora- en faunawet een actieve soortenbescherming via onder andere de soortenbeschermingsplannen (het Meerjarenprogramma Uitvoering Soortenbeleid 2000-2004) en de rode lijsten.
 
Het perceel Workerlanden 1 ligt niet in of nabij de ecologische hoofdstructuur (EHS). Een ontheffingsprocedure op basis van de Natuurbeschermingswet ten behoeve van de realisatie van drie nieuwe woningen is dus niet nodig.
 
Soortenbescherming (o.b.v. Flora- en Faunawet)

De soortenbescherming kent naast de passieve wettelijke bescherming (het tegenhouden van verslechtering) met de Flora- en faunawet een actieve soortenbescherming via onder andere de soortenbeschermingsplannen (het Meerjarenprogramma Uitvoering Soortenbeleid 2000-2004) en de rode lijsten.
 
In opdracht van de initiatiefnemer is door Hamabest Milieu – Adviesbureau te Deventer een quickscan uitgevoerd in het kader van de Flora- en faunawet en andere vigerende natuurwetgeving. Het betreffende rapport is van 17 februari 2010. Op basis van deze quickscan is beoordeeld of er voor de voorgenomen ingrepen in het plangebied procedurele gevolgen zijn in de zin van een ontheffingaanvraag ex artikel 75 vierde lid, onderdeel C van de Flora- en faunawet.
De conclusie is dat de sloop en de nieuwbouw van opstallen op de onderhavige locatie
geen
procedurele gevolgen tot gevolg heeft.
Gewezen wordt op de zorgplicht volgens artikel 2 van de Flora- en faunawet. Dit houdt in dat bij het uitvoeren van werkzaamheden altijd rekening gehouden dient te worden met aanwezige planten en dieren.