direct naar inhoud van 3.2 Geluid
Plan: Nijrees Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.BP00037-0401

3.2 Geluid

De Wet geluidhinder heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect geluid. De Wet geluidhinder geeft normen voor het geluidsniveau op de buitengevels van woningen. De wet kent een ondergrens, de zogenaamde voorkeursgrenswaarde. Wanneer de geluidsbelasting lagers is dan deze waarde, zijn de voorwaarden die de Wet geluidhinder stelt aan de ontwikkeling van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen niet van toepassing. Daarnaast is er in de wet een bovengrens opgenomen, de maximaal toelaatbare hogere grenswaarde. Indien de geluidsbelasting hoger is dan deze waarde is het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen in principe niet mogelijk.

Wanneer de geluidswaarde tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare hogere grenswaarde ligt, is het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen aan restricties gebonden en dient er een hogere waarde te worden verleend door de gemeente. De toegekende hogere waarde wordt door het Kadaster geregistreerd.

3.2.1 Gebiedsgericht geluidbeleid

De gemeenteraad heeft eind 2009 gebiedsgericht geluidbeleid vastgesteld. Met dit beleid wil Almelo ongewenste geluidhindersituaties in de toekomst voorkomen en waar mogelijk de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren. Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zullen de ambities die de gemeente Almelo op het gebied van geluid nastreeft worden meegenomen.

Er zijn negen verschillende gebiedstypen vastgesteld zoals woonwijken en bedrijventerreinen. Per gebiedstype zijn twee geluidnormen vastgesteld, een ambitiewaarde en een bovengrens. De gemeente streeft er naar om de ambitiewaarde niet te overschrijden. Als het niet anders kan, is het mogelijk om een hogere geluidsbelasting toe te staan tot de bovengrens.

Onderhavig plangebied wordt getypeerd als “wonen”. De ambitiewaarde voor het railverkeer bedraagt voor deze gebiedstypering 55dB. De bovengrens bedraagt 63dB. De ambitiewaarde voor het wegverkeer bedraagt voor deze gebiedtypering 48 dB. De bovengrens bedraagt 58 dB.

3.2.2 Geluid wegverkeer en railverkeer

Door Tebodin is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De geluidsbelasting vanwege het weg (Nijreessingel, Nijreesweg en Bornerbroeksestraat) en railverkeerslawaai (spoorlijn Almelo – Hengelo) is bepaald voor de gevels van de nieuw te bouwen woningen. Hierbij is rekening gehouden met de gewijzigde Wet geluidhinder, die per 1 januari 2007 van kracht is. In beginsel geldt voor alle wegen een zone, behalve voor wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur. Deze 30-kilometerwegen behoeven dan ook niet te worden meegenomen in de toetsing aan de wettelijke grenswaarden.

In dit geval gaat het dan om de Nijreesweg. Met het oog op een goede ruimtelijke ordening zijn de geluidswaarden van de Nijreesweg wel berekend.

Wegverkeer

Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsniveaus op de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van het wegverkeer van de Nijreessingel, de Nijreesweg, de Nijreesdwarsweg en de Bornebroeksestraat voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48dB.

Railverkeer

Uit het door Tebodin uitgevoerde onderzoek blijkt dat de geluidsniveaus op de gevels van een aantal nieuwe woningen ten gevolge van het railverkeer op de spoorlijn Almelo –Hengelo niet voldoen aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde en gemeentelijke ambitiewaarde van 55 dB. Alle geluidsniveaus liggen wel onder de wettelijke maximum grenswaarde van 68 dB en de gemeentelijke bovengrens van 63dB. De hoogste geluidsbelasting bedraagt 62 dB.

 Aan te vragen hogere grenswaarden

Voor een aantal nieuwe woningen wordt vanwege de geluidsbelasting op de gevel een hogere grenswaarde waarde vastgesteld. Het college van B&W van de gemeente is bevoegd gezag om deze hogere waarden te verlenen.

Voor de spoorlijn Almelo – Hengelo wordt voor 22 woningen een hogere grenswaarde aangevraagd met een maximum van 62 dB. Het maximale ontheffingsplafond van 63 dB wordt niet overschreden.