direct naar inhoud van 4.10 Verkeer en parkeren
Plan: Eiveko
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.BP00028-0402

4.10 Verkeer en parkeren

Verkeer

Het (plan)gebied krijgt aansluiting op de bestaande wegenstructuur van Bornerbroek. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat er sprake is van een vlotte en verkeerveilige verkeersafwikkeling voor langzaam en gemotoriseerd verkeer. Het verkeer vanuit en naar het plangebied wordt primair via de Eierbaan afgewikkeld naar de Pastoor Ossestraat, een provinciale verbindingsweg tussen de kern Bornerbroek en de stad Almelo.

Het gehele plangebied is onderdeel van een 30 kilometerzone, waar ook de Eierbaan en een deel van de Wolbeslanden in zijn opgenomen. Een groter deel van het plangebied krijgt de status van (woon)erf en is conform de landelijke richtlijnen voor erven ingericht. Met een verblijfsvriendelijke straatinrichting (elementenverharding, korte rechtstanden, geen trottoirs) wordt fysiek afgedwongen dat er in het erf slechts "stapvoets" gereden kan worden.

De bebouwingsstrook langs het (bestaande) bedrijvengedeelte aan de zuidoostzijde heeft een eigen straat voor de verkeersafwikkeling van de bedrijfswoningen en enkele twee-onder-een-kapwoningen. Deze straat is ingericht als een specifieke 30 kilometerzone (elementenverharding, een rijbaan met trottoir, een parkeerstrook en een korte rechtstand).

Zowel de 30 kilometerzone als het (woon)erf zijn met RVV-bebording afgebakend.

Parkeren

Conform de vigerende CROW-parkeerkencijfers is er voor het plangebied een parkeernorm van 2 parkeerplaatsen per woning vastgesteld. Indien erin het woonerfgedeelte parkeerruimte op het eigen erf is dan mag deze parkeerruimte (bijvoorbeeld een lange oprit) voor maximaal 1 parkeerplek meetellen in de parkeernorm. In het erfgedeelte zijn alle individuele openbare parkeerplaatsen in de verharde ruimte aangeduid met een "P"-tegel en afgebakend met enkele witte klinkers. De 30 kilometerstraat heeft een aparte parkeerstrook langs de rijbaan (met vakindeling, maar zonder "P"-tegel) en er is ruime parkeergelegenheid op het eigen erf van de bedrijfswoningen. Uitsluitend bij deze bedrijfswoningen wordt de parkeernorm wel op het eigen erf gerealiseerd (twee parkeerplekken op de eigen kavel).

Het aspect verkeer en parkeren vormt geen belemmering voor de realisatie van het plan.