Plannaam: Parapluherziening Geluidzone Industrieterreinen Noord
IMRO-idn: NL.IMRO.0141.00006-BP31
Type Plan: gemeentelijke overheid/bestemmingsplan
Status: vastgesteld

Toelichting

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

1.2 De bij het plan behorende stukken

1.3 Ligging van het plangebied

1.4 Huidige planologische situatie

1.5 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Wet Geluidhinder

2.2 Geluid vanwege industrieterreinen

2.3 Geluidsgevoelige gebouwen

2.4 Normstelling

2.5 Binnenwaarden

Hoofdstuk 3 Planuitgangspunten

3.1 Huidige situatie

3.2 Toekomstige situatie

Hoofdstuk 4 Juridisch bestuurlijke aspecten

4.1 Algemeen

4.2 Juridische systematiek

Hoofdstuk 5 Economische uitvoerbaarheid

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Hoofdstuk 6 Vooroverleg, Inspraak en Zienswijze

 

 

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding

Op 9 september 1988 is een geluidszone industrielawaai vastgesteld rond de industrieterreinen Bedrijvenpark Twente, Turfkade I en II en Dollegoor. Nieuwe ontwikkelingen maken het mogelijk en noodzakelijk dat de bestaande geluidszone wordt aangepast. De gemeente Almelo is voornemens deze bestaande in 1988 vastgestelde geluidszone rondom de industrieterreinen BPT, Dollegoor en Turfkade te wijzigen. Deze terreinen zijn bij de eerste zonering op grond van de Wet geluidhinder in de jaren 80 beschouwd als één samenhangend terrein. Het doel is nu om een kleiner (gezoneerd) industrieterrein met een daarbij passende geluidszone vast te stellen.

De buitengrens (50 dB(A)-contour) van de nieuwe vast te stellen zone wordt conform artikel 41 Wet geluidhinder verankerd in één of meerdere bestemmingsplan(nen). Omdat de geluidscontour over diverse bestemmingsplangebieden is gelegen, is ervoor gekozen deze contour vast te leggen door middel van een partiële herziening. Deze herziening behandelt dus één onderwerp (de geluidscontour) voor verschillende gebieden en ligt dus als een 'paraplu' over de nu geldende bestemmingsplannen heen. Vandaar de term 'parapluplan'. Dit betekent ook, dat de regels/voorschriften in de onderliggende bestemmingsplannen alleen worden gewijzigd, als deze betrekking hebben op het aspect geluid. Alle andere regels/voorschriften in deze plannen blijven van kracht.

 

 

1.2 De bij het plan behorende stukken

 

Het bestemmingsplan "Parapluherziening Geluidzone Industrieterreinen Noord" bestaat uit de volgende stukken:

  1. regels;

  2. verbeelding;

  3. bijlagen bij de toelichting; Akoestisch onderzoek, aanpassing geluidszone Bedrijvenpark Twente, Dollegoor en Turfkade in Almelo 2013

 

Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden aangegeven. In de regels zijn voorschriften opgenomen die noodzakelijk worden geacht voor een juiste ontwikkeling en beheer van het plangebied. De toelichting vergezelt het plan. Hierin zijn de aan het plan ten grondslag liggende uitgangspunten en onderzoeken weergegeven.

 

 

1.3 Ligging van het plangebied[image]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding: Ligging plangebied Afbeelding: Begrenzing plangebied

 

Opgemerkt wordt dat de geluidzone groter is dan het plangebied. Dit heeft te maken met het feit dat delen van de geluidzone buiten de gemeentegrens vallen. Een deel van de zone valt in de gemeente Wierden en een deel van de zone valt in de gemeente Twenterand.

 

1.4 Huidige planologische situatie

Om de geluidzone in zijn geheel juridisch-planologisch te kunnen verankeren, worden de volgende nu geldende bestemmingsplannen door dit parapluplan (deels) herzien:

 

  1. Bedrijvenpark Twente Wendelgoor

  2. Stadsrandgebied Almelo Noord

  3. Noord Turfkade

  4. Noord Aadorp

  5. Buitenhaven Noordbroek

  6. Aalderinkshoek

  7. Noordbroek 15

  8. Schuilenburg Tranformatiestation

  9. Aadorp Bruglaan 19a

  10. Aadorp Kerkhofsweg

  11. Westelijke Groene Long

  12. Dollegoor - Slachthuiskade

  13. Aadorp, Wilgenstraat 66

 

De oude geluidszone had een veel groter bereik dan de nieuwe geluidszone. In een aantal bestemmingsplannen is op de nieuwe zone geanticipeerd. In deze plannen is de oude zone niet meer opgenomen en de nieuwe zone loopt ook niet door deze plangebieden heen. Volledigheidsheidshalve

worden de plannen waar dit betrof hierna opgesomd;

 

  1. De Velden

  2. Woongebied Indië, deel I

  3. Kunsthal Indië

  4. Centrum

 

 

1.5 Leeswijzer

 

De plantoelichting geeft een toelichting op het bestemmingsplan, maar maakt geen deel uit van het bestemmingsplan. De plantoelichting bevat achtereenvolgens de volgende hoofdstukken:

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

Hoofdstuk 2 Beleidskader

 

Hoofdstuk 3 Planuitgangspunten

 

Hoofdstuk 4 Juridisch bestuurlijke aspecten

 

Hoofdstuk 5 Economische uitvoerbaarheid

 

Hoofdstuk 6 Vooroverleg, inspraak en zienswijzen

 

In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de onderdelen waaruit dit bestemmingsplan bestaat, de ligging en begrenzing van het plangebied en de huidige bestemmingsplannen die nu gelden. Hieruit blijkt het kader waarbinnen dit bestemmingsplan is opgesteld.Na dit inleidende hoofdstuk wordt in hoofdstuk 2 het beleidskader, de Wet geluidhinder nader toegelicht, omdat deze wet het wettelijk kader vormt. In hoofdstuk 3 wordt de akoestische situatie binnen het plangebied beschreven, zowel in de huidige als in de toekomstige situatie en hoe deze vormgevend zijn voor dit bestemmingsplan. Hoofdstuk 4 gaat in op de juridische aspecten van dit bestemmingsplan. Hiertoe wordt onder andere een korte beschrijving van de planregels gegeven, evenals de consequenties die deze parapluherziening heeft op de nu geldende bestemmingsplannen. De economische uitvoerbaarheid van dit plan komt aan bod in hoofdstuk 5. In hoofdstuk 6 is ten slotte een bespreking van de resultaten van de procedure opgenomen.

 

 

Hoofdstuk 2 Beleidskader

 

2.1 Wet Geluidhinder

 

Het wettelijk kader voor geluid vanwege industrieterreinen is grotendeels geregeld in de Wet geluidhinder. Hierin is een normering opgenomen voor industrielawaai, Deze normen zijn bepalend voor de maximaal toegestane geluidsbelasting als gevolg van industrieterreinen waarop inrichtingen zijn gevestigd die bij een Algemene Maatregel van Bestuur zijn aangemerkt als een inrichting die 'in belangrijke mate geluidhinder kan veroorzaken'. Dit deel van de Wet geluidhinder vormt dan ook een belangrijk kader voor deze parapluherziening. In de volgende paragrafen wordt deze wet met betrekking tot het aspect 'industrielawaai' uiteengezet.

 

2.2 Geluid vanwege industrieterreinen

Een industrieterrein is een terrein dat geheel of gedeeltelijk een bestemming heeft voor de vestiging van inrichtingen die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken. Ook wel kortweg “grote lawaaimakers” genoemd. Deze categorieën inrichtingen zijn genoemd in bijlage 1 van het Besluit omgevingsrecht. Voorbeelden van dergelijke inrichtingen in de gemeente Almelo zijn Van Merksteijn, Van de Bosch Beton en Betoncentrale Twenthe.

Rond een industrieterrein is een geluidszonering vereist. De geluidszone is het gebied tussen de planologische grens van het industrieterrein en de vastgestelde 50 dB(A)-contour.

Op de zonegrens mag de geluidsbelasting niet meer dan 50 dB(A) bedragen vanwege alle activiteiten op het terrein. De ligging van de geluidszone is een afweging tussen de geluidsruimte voor de bedrijven en de bescherming van de omliggende woningen. De individuele milieuvergunningen van de bedrijven op het bedrijventerrein worden getoetst aan de bijdrage die het betreffende bedrijf levert aan de geluidzone. Op deze manier wordt gewaarborgd, dat de totale geluidsbelasting buiten de zone niet meer dan 50 dB(A) bedraagt.

 

2.3 Geluidsgevoelige gebouwen

De normering uit de Wet geluidhinder is niet voor elke functie van toepassing, maar alleen op geluidsgevoelige gebouwen en terreinen. Hiertoe worden op grond van de wet en het Besluit geluidhinder de volgende objecten gerekend:

 

 

Alle andere objecten, zoals kantoren, winkels, hotels en dergelijke, zijn dus niet aangemerkt als geluidsgevoelig. Voor deze objecten is de normering uit de Wet geluidhinder niet van toepassing. De geluidsgevoelige objecten zijn zelf ook nog in twee categorieen onder te verdelen. Zo is daar de categorie 'geprojecteerde gebouwen'. Het betreffen hier nog niet aanwezige gebouwen, die op grond van het geldende bestemmingsplan wel gebouwd mogen worden, maar waarvoor nog geen omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is afgegeven. De tweede categorie betreffen de 'bestaande of in aanbouw zijnde gebouwen. Vanzelfsprekend zijn dit geluidsgevoelige objecten die al gebouwd zijn of waarvoor een omgevingsvergunning is afgegeven.

 

2.4 Normstelling

 

De Wgh kent een ondergrens. De zogeheten voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) die geldt op de buitengrens van de geluidszone. Dit houdt in dat de gecumuleerde geluidsbelasting vanwege alle activiteiten op het gehele industrieterrein maximaal 50 dB(A) mag zijn op ieder punt op de buitengrens van de zone. Indien de geluidsbelasting bij geluidsgevoelige objecten binnen de geluidszone lager of gelijk is aan de voorkeursgrenswaarde, dan zijn de voorwaarden die de wet stelt aan het realiseren van die geluidsgevoelige objecten niet van toepassing. Uitgangspunt van de Wgh is, dat in nieuwe situaties zo veel mogelijk wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. In de Wgh is daarnaast een bovengrens opgenomen voor woningen, de maximaal toelaatbare geluidbelasting . Indien de geluidsbelasting hoger is dan deze waarde, dan is het realiseren van woningen niet mogelijk. Indien de geluidsbelasting hoger is dan voorkeursgrenswaarde maar lager dan de maximaal toelaatbare geluidsbelasting, dan is het realiseren van geluidsgevoelige bestemmingen aan restricties gebonden en alleen met een ontheffing mogelijk. Een dergelijke ontheffing wordt een 'hogere waarde' genoemd en wordt conform artikel 45 Wet geluidhinder met een formele procedure vastgesteld door burgemeester en wethouders. Een vastgestelde hogere waarde kan slechts eenmaal met een hogere grenswaarde procedure met 5 dB(A) worden verhoogd (artikel 46 Wet geluidhinder). De maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor geprojecteerde woningen is 55 dB(A) en voor bestaande of in aanbouw zijnde woningen is dit 60 dB(A). Voor andere geluidsgevoelige gebouwen en terreinen kan eveneens een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde worden verleend (artikel 47 Wet geluidhinder). De waarden van de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting evenals de maximaal toelaatbare geluidsbelasting zijn in een algemene maatregel van bestuur vastgesteld (Besluit geluidhinder artikel 2.1 en 2.2). De definities van andere geluidsgevoelige gebouwen en geluidsgevoelige terreinen is opgenomen in artikel 1 Wet geluidhinder en nader gespecificeerd in het artikel 1.2 Besluit geluidhinder. Voor onderwijsgebouwen, ziekenhuizen of verpleeghuizen bedraagt de maximaal toegestane geluidsbelasting 60 dB(A). Voor verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen en kinderdagverblijven en geluidsgevoelige terreinen bedraagt de maximaal toegestane geluidsbelasting 55 dB(A).

De geluidsbelasting op de gevel van een geluidsgevoelig object wordt berekend met een akoestisch rekenmodel. In dit rekenmodel zijn niet alleen de inrichtingen opgenomen die bij een Algemene Maatregel van Bestuur zijn aangemerkt als een inrichting die 'in belangrijke mate geluidhinder kan veroorzaken', maar ook de overige inrichtingen die zich op het gezoneerde industrieterrein bevinden. De berekende geluidsbelasting is dus een gecumuleerde geluidsbelasting (industrielawaai) vanwege alle inrichtingen op het industrieterrein.

 

2.5 Binnenwaarden

 

Indien een hogere waarde wordt vastgesteld gelden op grond van de Wet geluidhinder eisen wat betreft de geluidwerendheid van de geluidsbelaste gevel(s). Dit komt tot uitdrukking in de maximale toegestane binnenwaarde, het geluidsniveau binnen in de geluidsgevoelige vertrekken in de woning. Dit is bepaald in het hoofdstuk VIIIb 'Binnenwaarden van aanwezige of in aanbouw zijnde woningen en gebouwen in zones'. Burgemeester en wethouders hebben de verantwoordelijkheid om met betrekking tot de geluidwering van gevels maatregelen treffen zodat de geluidsbelasting binnen de woning bij gesloten ramen ten hoogste 35 dB(A) bedraagt (artikel 111 Wet geluidhinder).

In artikel 113 Wet geluidhinder is bepaald dat bij algemene maatregel van bestuur (Besluit geluidhinder) voor daarbij aan te wijzen andere geluidsgevoelige gebouwen met betrekking tot de in de artikel 111 geregelde binnenniveaus, overeenkomstige regels kunnen worden gesteld. De vereiste binnenwaarden zijn opgenomen in artikel 2.4 en 2.5 Besluit geluidhinder en gekoppeld aan het type verblijfsruimte, zoals gedefinieerd in artikel 1.1, onder e. Bgh. Ook hier is een onderscheid gemaakt tussen gebouwen met een geluidsbelasting tot en met 55 dB(A) en gebouwen met een hogere belasting. Voor de eerste categorie geldt een binnenwaarde van ten hoogste 30 dB(A). Voor de tweede categorie mag de binnenwaarde maximaal 35 dB(A) bedragen. Daarnaast is ook een categorie 'overige geluidsgevoelige verblijfsruimten' van toepassing. Hiervoor gelden respectievelijke binnenwaarde van ten hoogste 35 dB(A) en 40 dB(A); dit is afhankelijk van de berekende gevelbelasting.

 

Hoofdstuk 3 Planuitgangspunten

 

 

3.1 Huidige situatie

 

 

3.1.1 Geluidszone 1988

Op 9 september 1988 is de geluidszone industrielawaai vastgesteld rond de industrieterreinen Bedrijvenpark Twente, Turfkade I en II en Dollegoor.

 

[image] 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding: Geluidszone 1988.

 

Bij besluit van 18 september 1995 is voor 18 woningen een hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 55 dB(A) vastgesteld. Voor andere woningen (in aanbouw, aanwezig of geprojecteerd) die bij de eerste vaststelling van de zone in 1988 binnen de 50 dB(A)-contour lagen, en een geluidbelasting ondervonden van meer dan 50 en minder dan 55 dB(A), geldt een geldt een voorkeursgrenswaarde van 55 dB(A). Deze bestaande woningen liggen in de kern van Aadorp en in de wijk Aalderinkshoek .

 

3.1.2 Turfkade I

Op het terrein Turfkade I, beter bekend als het Indiëterrein, was tot voor kort de weverij Nicolon Ten Cate gevestigd. Vanwege het aantal weefgetouwen is dit type inrichting aangewezen als een “grote lawaaimaker”. In het bestemmingsplan dat gold op het moment van de zonevaststelling is door de provincie Overijssel echter geen goedkeuring verleend voor de vestiging van “grote lawaaimakers”. De provincie was van mening dat dit terrein te dicht bij de woonomgeving lag om dergelijke inrichtingen toe te staan. Het overgangsrecht was van toepassing voor weverij van Nicolon Ten Cate. Zoals gezegd heeft dit bedrijf de weefactiviteiten beëindigd. Een groot deel van de gebouwen is gesloopt en de vergunning is ingetrokken.

 

Het Indiëterrein zal worden omgevormd tot woongebied met lichte bedrijvigheid. Hiertoe zijn voor een deel van dit terrein bestemmingsplannen vastgesteld (De Velden I, 1e fase, d.d. 19-4-2011 en Kunsthal d.d. 2-10-2012, Woongebied Indië, deel I d.d. 17-12-2013)

 

Deze ontwikkelingen maken het mogelijk om het terrein te dezoneren.

 

3.1.3 Turfkade II

Op het terrein Turfkade II liet de oorspronkelijke bestemming de vestiging van “grote lawaaimakers” toe. Bedrijven uit deze categorie zijn er nooit gekomen. Het nieuwe vigerende bestemmingsplan voor dit gebied, het bestemmingsplan "Noord Turfkade", vastgesteld 25 januari 2011 gelegen ten noorden van de Koltofsingel, laat geen “grote lawaaimakers” meer toe. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om dit terrein te dezoneren.

 

3.1.4 Dollegoor- Slachthuiskade

Op het plandeel ten oosten van de spoorlijn, langs de Slachthuiskade, zijn geen “grote lawaaimakers” gevestigd. Op grond van het nieuwe bestemmingsplan voor Dollegoor en Slachthuiskade worden in dit plandeel geen “grote lawaaimakers” meer toegelaten. Deze bestemmingswijziging en het feit dat dit deel ruimtelijk gescheiden is van de rest van Dollegoor, maakt het mogelijk om het oostelijk deel te dezoneren. Op het plandeel ten westen van deze spoorlijn blijft de vestigingsmogelijkheid voor “grote lawaaimakers” gehandhaafd. De daar gevestigde bedrijven Van de Bosch Beton en de Betoncentrale Twenthe behoren tot deze categorie.

 

3.1.5 Bedrijvenpark Twente

In 2010 is het bestemmingsplan Bedrijvenpark Twente-Wendelgoor vastgesteld. Wendelgoor is een recent aangelegd bedrijventerrein ten zuiden van de spoorlijn Almelo-Wierden dat bestemd is voor lichtere categorieën bedrijven. De noordelijke uitbreiding van het Bedrijvenpark Twente tussen de N36 en de gemeentegrens van Twenterand behoort niet tot het gezoneerde industrieterrein en is niet bestemd voor “grote lawaaimakers”. Dit geldt ook voor het terreindeel dat wordt begrensd door de N36, Bedrijvenparksingel en het NAVO-terrein. Op het overige deel van het Bedrijvenpark Twente zijn er vestigingsmogelijkheden voor “grote lawaaimakers”. Het bedrijf Van Merksteijn behoort tot deze categorie. Op sommige kavels is de vestiging van een “grote lawaaimaker” alleen mogelijk na ontheffing naar deze categorie.

 

3.2 Toekomstige situatie

 

3.2.1 Begrenzing van het gezoneerde industrieterrein

In het Gebiedsgericht geluidbeleid gemeente Almelo is de beleidsuitspraak opgenomen dat de gemeente Almelo alleen industrieterreinen zoneert als daarvoor de wettelijke noodzaak bestaat. Terreinen waar de vestiging van “grote lawaaimakers” is uitgesloten zal Almelo dezoneren of niet zoneren. Het dezoneren van Turfkade I is een logische en noodzakelijke stap nu dit terrein zal worden omgevormd naar wonen en wat lichte bedrijvigheid. Turkade II (nu Noord Turfkade) is voor het merendeel gevuld met bedrijven in de lichte en middelzware categorieën. “Grote lawaaimakers” zijn hier niet gewenst. Dit is ook het geval in het deel van Dollegoor tussen de spoorlijn en het kanaal (Slachthuiskade en Konigweg). Ook op het Bedrijvenpark Twente is op grote delen de vestiging van “grote lawaaimakers” bewust uitgesloten.

Een industrieterrein is een terrein waaraan in hoofdzaak een bestemming is gegeven voor de vestiging van inrichtingen en waarvan de bestemming voor het gehele terrein of een gedeelte daarvan de mogelijkheid biedt voor de vestiging van “grote lawaaimakers”.

 

In afbeelding 3 is de nieuwe begrenzing van het beoogde kleinere gezoneerde industrieterrein weergegeven. De keuze voor de begrenzing van het gezoneerde terrein is gebaseerd op de planologische visie van Almelo voor deze bedrijventerreinen en de daar gewenste categorieën. De grens volgt lijnen die een logische ruimtelijke scheiding vormen met bedrijventerreinen en andere bestemmingen.

 

 [image]

 

 

Afbeelding 3: de nieuwe grens van het gezoneerde industrieterrein (groene lijn).

 

De industrieterreinen waar de nieuwe geluidszone aan zal worden gekoppeld zijn voor het merendeel gevuld met bestaande inrichtingen. Een beperkt aantal kavels is nog leeg.

 

3.2.2 Geluidzone 2014

 

Op grond van de Wet geluidhinder dient alvorens een nieuwe geluidszone planologisch kan worden vastgesteld een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. In het akoestisch onderzoek “Aanpassing geluidszone Bedrijvenpark Twente, Dollegoor en Turfkade in Almelo 2013” d.d. 1-11-2013, is bepaald, waar de buitengrens (50 dB(A)-contour) van deze nieuwe geluidzone komt te liggen ligt. Aangezien op de terreinen Turfkade, De Velden en een deel van Dollegoor (Slachthuiskade) geen inrichtingen zijn gevestigd en zich mogen vestigen die behoren tot de categorie “grote lawaaimakers”, is de nieuwe geluidscontour gekoppeld aan het in afbeelding 3 aangegeven gebied. Het betreft een groot deel van het terrein Bedrijvenpark Twente en een groot deel van het terrein Dollegoor.

 

Er is een verschil tussen de geluidzone en het plangebied van dit bestemmingsplan. Dit heeft te maken met het feit dat de geluidzone over de gemeentegrens heen reikt. De zone beslaat ook delen van de gemeente Wierden en Twenterand.

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderstaande afbeelding geeft de nieuwe geluidscontour weer.

 

 

 [image]

 

Afbeelding 4: Nieuwe geluidzone bedrijventerrein Noord I (blauwe lijn).

 

3.2.3 Geluidsgevoelige gebouwen binnen de nieuwe geluidszone

 

Binnen deze nieuwe geluidszone zijn geluidsgevoelige gebouwen gelegen. Het betreft bestaande woningen waarvoor in het verleden echter een ontheffing van de Wet geluidhinder is verleend van 55 dB(A). Ook betreft het woningen die bij de eerste zonevaststelling een geluidsbelasting hadden van minder dan 55 dB(A). Voor deze woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 55 dB(A). De laatstgenoemde woningen liggen in de wijk Aalderinkshoek.

Uit het eerder genoemde akoestisch onderzoek blijkt, dat het aantal bestaande, geplande of in aanbouw zijnde woningen binnen de nieuwe geluidszone niet toeneemt. Binnen het plangebied van dit paraplubestemmingsplan liggen alleen woningen waarvoor al bij de eerste zonevaststelling al een hogere grenswaarde van 55 dB(A) is vastgesteld, of het betreft woningen waarvoor een voorkeursgrenswaarde van 55 dB(A) geldt. Deze waarden worden niet overschreden. Er wordt voldaan aan de vastgestelde ontheffingswaarde en voorkeursgrenswaarde van 55 dB(A). Het verlenen van een nieuwe ontheffingen is niet nodig.

Door de vaststelling van de nieuwe geluidszone komen er in Aadorp woningen buiten de geluidszone te liggen. Het aantal woningen binnen de geluidszone neemt af ten opzichte van de oude situatie (geluidszone 1988).

 

3.2.4 Andere beschermde gebieden

 

Het gebied Engbertsdijkvenen is aangewezen als EHS-gebied (Ecologische Hoofdstructuur). Dit gebied ligt op het grondgebied van de gemeente Twenterand op grote afstand van het gezoneerde industrieterrein Bedrijvenpark Twente – Dollegoor. Dit geldt tevens voor het Natura 2000 gebied het Wierdense Veld. Op grond van de ruime afstand tot deze gebieden ten opzichte van de nieuwe geluidszone kan worden geconcludeerd dat de geluidsbelasting vanwege het gezoneerde industrieterrein in deze gebieden niet waarneembaar zal zijn en daarom niet tot enige verstoring zal leiden.

 

3.2.5 Zonebeheer

 

Door middel van zonebeheer wordt de nog beperkte hoeveelheid te vergunnen geluidsruimte zorgvuldig bewaakt. Voor een duurzame invulling en een optimaal gebruik van het terrein, is het noodzakelijk om zorgvuldig met de uitgifte van geluidsruimte en de verdeling daarvan om te gaan. De gemeente Almelo beschikt niet over een zonebeheersplan, als bedoeld in artikel 164 van de Wet geluidhinder. Dit laat echter onverlet dat de geluidsbelasting op de zonegrens maximaal 50 dB(A) mag bedragen. En bij woningen binnen de geluidszone dienen de vastgestelde hogere grenswaarden bij de woningen in acht te worden genomen.

Om deze maximale geluidsbelasting te waarborgen, zijn op de zonegrens een aantal representatieve punten als zonebewakingspunten aangemerkt. Indien nodig kunnen nieuwe zonebewakingspunten lopende het beheerproces worden toegevoegd. Uit het zonebeheermodel blijkt, dat nog niet op alle punten de maximale toegestane geluidsruimte is bereikt. In het Gemeentelijk gebiedsgericht geluidbeleid van de gemeente Almelo is een beleidsregel opgenomen dat de geluidsruimte die is gereserveerd op nog lege kavels niet kan worden geclaimd door omliggende inrichtingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Juridisch bestuurlijke aspecten

 

In dit hoofdstuk wordt aangegeven hoe het beleid en de planuitgangspunten zijn verwoord in de planregels. Zo wordt een toelichting gegeven op het juridische systeem.

 

4.1 Algemeen

 

Het bestemmingsplan "Parupluherziening Geluidzone Industrieterreinen Noord" bestaat uit een verbeelding (plankaart), planregels en deze plantoelichting. De verbeelding en planregels vormen tezamen het juridische deel van het bestemmingsplan. Deze vormen het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van gronden en bebouwing. In de regels worden de mogelijkheden in artikelen vastgelegd. Op de verbeelding worden de bestemmingen, bouw- en gebruiksmogelijkheden per locatie aangeduid. Het bestemmingsplan is opgesteld in aansluiting op de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012.

 

4.2 Juridische systematiek

 

Deze parapluherziening is een bijzondere variant van een bestemmingsplan. Centraal in deze herziening staat namelijk één onderwerp (geluidscontour) en vormt een aanvulling op de reeds geldende bestemmingsplannen. Dit betekent ook, dat alle andere regels/voorschriften in de onderliggende bestemmingsplannen van kracht blijven.

 

Net als een 'normaal' bestemmingsplan bestaat ook dit parapluplan uit een verbeelding, regels en een toelichting (met bijbehorende bijlagen). De verbeelding en de regels vormen tezamen het juridisch bindende gedeelte van het plan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding is een gebiedsaanduiding weergegeven. Aan deze aanduiding zijn bouwregels gekoppeld. De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. Het geeft namelijk uitleg over de achtergronden van deze parapluherziening.

 

Planregels

De planregels zijn ondergebracht in een viertal hoofdstukken:

• Inleidende regels: bevat een aantal bepalingen die van belang zijn voor een juiste
interpretatie en toepassing van de planregels in de overige hoofdstukken;

• Algemene regels;

• Overgangs- en slotregels: bevat overgangsregels en de titel van het plan.

 

De hoofdstukindeling van de regels ziet er als volgt uit:

 

Hoofdstuk 1: "Inleidende regels", bevat de volgende artikelen:

 

In het bijzondere artikel "Reikwijdte" is vastgelegd, welke onderdelen van de nu geldende bestemmingsplannen komen te vervallen en wat toegevoegd wordt. Daarnaast is geregeld, dat alle overige regels/voorschriften uit de nu geldende plannen van kracht blijven. Het gaat om de volgende plannen;

 

Bedrijvenpark Twente Wendelgoor

Op de verbeelding NL.IMRO.0141.BP00000-0401 behorend bij het bestemmingsplan “Bedrijvenpark Twente/ Wendelgoor” vervalt de aanduiding van het aangegeven gebied “geluidszone-industrie”. Voor dit gebied vervalt tevens het hieraan gekoppelde artikel 14 zoals weergeven in het bestemmingsplan Bedrijvenpark Twente/Wendelgoor. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

 

 

Stadsrandgebied Almelo Noord

Op de verbeelding NL.IMRO.0141.BP00072-BP31 behorend bij het bestemmingsplan “Stadsrandgebied Almelo Noord ” vervalt de aanduiding van het aangegeven gebied “geluidszonering”. Voor dit gebied vervalt tevens het hieraan gekoppelde artikel 40.1 zoals weergeven in het bestemmingsplan "Stadsrandgebied Almelo Noord". De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Noord Turfkade

Op de verbeelding NL.IMRO.0141.BP00043-402 behorend bij het bestemmingsplan “Noord Turfkade” vervalt de aanduiding van het aangegeven gebied “geluidszone-industrie”. Voor dit gebied vervalt tevens het hieraan gekoppelde artikel 16.1 zoals weergeven in het bestemmingsplan Noord Turfkade. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Noord Aadorp

Op de verbeeldingen 23559, 23559-A, 23559-B, 23559- C behorend bij het bestemmingsplan “Noord Turfkade” vervalt de aanduiding "Geluidzonegrens Bedrijvenpark Twente - Turfkade - Dollegoor - Noordbroek 50 dB(A) - etmaal waardecontour". De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Buitenhaven Noordbroek

Op de verbeelding met als tekeningnummer 22950 behorend bij het bestemmingsplan "Buitenhaven - Noordbroek" vervalt de aanduiding "Geluidzonegrens Bedrijvenpark Twente - Turfkade - Dollegoor - Noordbroek 50 dB(A) - etmaal waardecontour". De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Aalderinkshoek

Op de verbeelding NL.IMRO.0141.BP00016-0401 behorend bij het bestemmingsplan “Aalderinkshoek” vervalt de aanduiding van het aangegeven gebied “geluidszone”. Voor dit gebied vervalt tevens het hieraan gekoppelde artikel 33.1 zoals weergegeven in het bestemmingsplan Aalderinkshoek. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Noordbroek 15

In het bestemmingsplan "Noordbroek 15" is geen geluidszone opgenomen, dit wordt middels dit bestemmingsplan wel het geval. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Schuilenburg Tranformatiestation

In het bestemmingsplan "Schuilenburg Transformatiestation" is geen geluidszone opgenomen, dit wordt middels dit bestemmingsplan wel het geval. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Aadorp Bruglaan 19a

In het bestemmingsplan "Aadorp Bruglaan 19a" is geen geluidszone opgenomen, voor een deel wordt middels dit bestemmingsplan wel het geval. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Aadorp Kerkhofsweg

In het bestemmingsplan "Aadorp Kerkhofsweg" is geen geluidszone opgenomen, voor een deel wordt middels dit bestemmingsplan wel het geval. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

Westelijke Groene Long

De op de verbeelding NL.IMRO.0141.BP00101-0401 van het bestemmingsplan "Westelijke Groene Long" aangeven aanduiding "Geluidzone - industrie" blijft onverkort van kracht waarbij de regels zoals deze zijn weergegeven in artikel 38.1 van dit plan worden vervangen door de regels zoals deze in dit plan zijn weergegeven.

 

Dollegoor - Slachthuiskade

De op de verbeelding NL.IMRO.0141.BP00038-BP21 van het bestemmingsplan "Dollegoor - Slachthuiskade" aangeven aanduiding "Geluidzone - Industrie" blijft onverkort van kracht waarbij de regels zoals deze zijn weergegeven in artikel 16.1 van dit plan worden vervangen door de regels zoals deze in dit plan zijn weergegeven.

 

Aadorp, Wilgenstraat 66

In het bestemmingsplan "Aadorp, Wilgenstraat 66 " is geen geluidszone opgenomen, voor een deel wordt middels dit bestemmingsplan wel het geval. De nieuwe op grond van dit paraplubestemmingsplan vast te stellen geluidszone is aangegeven in de bij dit plan behorende verbeelding met de aanduiding “geluidzone – industrie” met bijbehorende regels.

 

 

Hoofdstuk 2: "Algemene regels", bevat de volgende artikelen:

 

Dit artikel gaat in op de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'. Hiermee wordt de geluidzone van het gezoneerde industrieterrein Bedrijvenpark Twente – Dollegoor vastgelegd en wordt geregeld wat wel/niet is toegestaan.

 

Hoofdstuk 3: "Overgangs- en slotregels", bevat de volgende artikelen:

 

Verbeelding

Op de verbeelding wordt de nieuwe geluidzone middels een aanduiding weergegeven. Een aantal elementen op de verbeelding heeft juridisch gezien geen enkele betekenis en is uitsluitend op de analoge verbeelding aangegeven ten behoeve van de leesbaarheid van die verbeelding, zoals kadastrale lijnen, topografische symbolen en huisnummers.

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Economische uitvoerbaarheid

 

 

5.1 Economische uitvoerbaarheid

 

In dit hoofdstuk wordt de economische uitvoerbaarheid beschreven. Indien het bestemmingsplan

voorziet in de uitvoering van werken door de gemeente moet de financieel-economische

uitvoerbaarheid hiervan worden aangetoond. Dat is hier niet het geval. Een toets op de financieel/economische haalbaarheid is derhalve niet van toepassing. Ook is geen exploitatieplan of een overeenkomst anderzijds noodzakelijk om kosten te verhalen.

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Vooroverleg, Inspraak en Zienswijze

 

Vooroverleg

Het plan is overeenkomstig het bepaalde in bepaalde in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening aan verschillende instanties toegezonden. Het plan is toegestuurd aan Waterschap Vechtstromen, Provincie Overijssel, Brandweer Twente, gemeente Wierden en de gemeente Twenterand.

 

Er zijn hierop vijf reacties ontvangen. Hierna is de kern van de reacties weergegeven. Indien noodzakelijk is schuingedrukt de gemeentelijke reactie op de vooroverlegreacties weergegeven.

 

Provincie Overijssel

Het plan past in het provinciaal ruimtelijk beleid. Indien het plan ongewijzigd in procedure wordt gebracht zien zij vanuit het provinciaal belang geen beletselen voor het verdere vervolg van deze procedure.

 

Waterschap Vechtstromen

Het waterschap heeft geen opmerkingen over het plan.

 

Brandweer Twente

Brandweer Twente heeft geen opmerkingen over het plan.

 

Gemeente Twenterand

Van de gemeente Twenterand is geen reactie ontvangen.

 

Gemeente Wierden

De gemeente Wierden merkt op dat in het voorontwerp bestemmingsplan de grens van het plangebied om de geluidzone is heen getekend. Hierdoor loopt het plangebied over grondgebied van de gemeente Wierden.

 

De gemeente Wierden merkt daarom op dat de gemeente Almelo geen bestemmingsplan op grondgebied van gemeente Wierden kan wijzigen.

 

Daarnaast vraagt de gemeente Wierden in verband met de ligging van de geluidzone op grondgebied van Wierden (tot dicht bij woningen in de woonwijken De Hooilanden en De Weuste) aandacht voor een goede handhaving van de geluidzone.

 

De opmerking van de gemeente Wierden is terecht. Het plangebied is niet juist. De delen van de geluidzone die buiten de gemeentegrens vallen maken geen onderdeel uit van het plangebied. Dit wordt gewijzigd.

 

Vanzelfsprekend wordt er gelet op een goede handhaving van de geluidzone.

 

Inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan Parapluherziening Geluidzone Industrieterreinen Noord heeft van 21-05-2014 tot en met 01-07-2014 gedurende vier weken ter inzage gelegen.

Gedurende deze termijn van ter inzage geen inspraakreacties kenbaar gemaakt.

 

Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan “Parapluherziening Geluidzone Industrieterreinen Noord” en de bijbehorende stukken heeft van 1 oktober tot en met 11 november 2014 ter inzage gelegen.

Er zijn geen zienswijzen binnengekomen.