direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Meppel - Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.Zuid-BPC1

1.1 Aanleiding

Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking getreden. Conform die wetgeving vervalt bij bestemmingsplannen die ouder zijn dan tien jaar het recht om leges te vorderen voor diensten verband houdende met het betreffende bestemmingsplan.

In het overgangsrecht van de Invoeringswet Wro komt de actualisatie van bestemmingsplannen aan de orde. Artikel 9.1.4 van de Invoeringswet Wro bepaalt dat bestemmingsplannen, die voor 1 juli 2003 onherroepelijk zijn geworden, binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van de Wro, dus op 1 juli 2013, moeten zijn vervangen door bestemmingsplannen, die zijn vastgesteld conform de Wro. Bestemmingsplannen, die zijn vastgesteld tussen 1 juli 2003 en 1 juli 2008, dienen te worden vervangen binnen 10 jaar na vaststelling, derhalve uiterlijk op 1 juli 2018.

De Wro en de bijbehorende wetgeving verplicht overheden ruimtelijke plannen te standaardiseren, digitaal op te stellen, uitwisselbaar en raadpleegbaar te maken. Sinds 1 januari 2010 moeten bestemmingsplannen digitaal gemaakt, vastgesteld en beschikbaar gesteld worden. De gemeente Meppel heeft een handboek bestemmingsplannen opgesteld om uniformiteit in de bestemmingsplannen te garanderen.

Uit het bovenstaande blijkt dat op 1 juli 2013 alle (oude) bestemmingsplannen van de gemeente Meppel moeten zijn vervangen door bestemmingsplannen, die zijn vastgesteld conform de Wro. Deze verplichting geeft de gemeente de mogelijkheid om verouderde plannen te actualiseren, samen te voegen per kern, te standaardiseren en digitaal te maken. Om tijdig alle plannen te kunnen actualiseren is een actualisatietraject gestart.

Het vigerende bestemmingsplan voor het gebied Meppel-Zuid, bestaande uit de woonwijken Koedijkslanden, Slingenberg en Reeststouwe, dateert uit 1998. Voor het gedeelte ten westen van de bebouwingsrand (tracé Europalaan) vigeert het bestemmingsplan Berggierslanden uit 2002. Naast deze bestemmingsplannen vigeren voor kleinere ondergeschikte strookjes en gebiedjes enkele andere bestemmingsplannen. In de periode na 1998 is een tweetal partiële herzieningen vastgesteld en zijn enkele vrijstellingen verleend. Het is dan ook noodzakelijk dat er een nieuw bestemmingsplan opgesteld wordt. Het geldende bestemmingsplan Meppel-Zuid is inmiddels ouder dan 10 jaar en ook de ander plannen voldoen niet meer aan de moderne eisen die aan bestemmingsplannen ten aanzien van digitalisering worden gesteld. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in de gewenste actualisatie.

Voor de zone ten zuiden van de Gerard Doustraat is op 23 september 2010 door de gemeenteraad een nieuw bestemmingsplan vastgesteld (dat wel aan de digitaliseringsvereisten voldoet). Dit bestemmingsplan zal in dit plan worden opgenomen.

Binnen dit bestemmingsplan is één enkele toekomstige (nieuwe) ontwikkeling mogelijk gemaakt, namelijk de realisering van een 25-tal zorgwoningen in het voormalige Groeneland-Achmea gebouw aan de Werkhorst, dat inmiddels een aantal jaar leegstaat. De gemeente is van mening dat deze situatie ongewenst is en is bereid enige flexibiliteit in het bestemmingsplan op te nemen. Aangezien deze ontwikkeling slechts mogelijk is door middel van een wijzigingsbevoegdheid, waarvoor een aparte ruimtelijke procedure dient te worden doorlopen, wordt het benodigde onderzoek en het exploitatieplan, conform de bepalingen van de Crisis en herstelwet (Chw), in het kader van die ruimtelijke procedure opgesteld.

Daarnaast is een tweetal toekomstige ontwikkelingen in het plan mogelijk via een wijzigingsbevoegdheid. Het betreft de ontwikkeling van een sportfaciliteit aan de Westerstouwe en de ontwikkeling van een daarnaast gesitueerde uitbreiding van het 10 kV-station. Beide ontwikkelingen worden naar verwachting vóór de vaststelling van dit bestemmingsplan met een aparte ruimtelijke procedure mogelijk gemaakt. Dat betekent dat beide ontwikkelingen ten tijde van de vaststelling van dit plan als "bestaand" kunnen worden gekwalificeerd. De wijzigingsbevoegdheden worden dan ook niet beschouwd als instrument voor nieuwe ontwikkelingen maar als instrument voor het vastleggen van de op dat moment ontstane bestaande situatie.