direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Meppel - Paraplubestemmingsplan geluidzone scheepswerf
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.GeluidzoneWerf2019-BPC1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Het industrieterrein Oevers in Meppel is een gezoneerd industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder. Het industrieterrein Oevers bestaat uit de deelterreinen Oevers A tot en met E, Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg. Op deze terreinen is een aantal 'grote lawaaimakers' aanwezig. De lawaaimakers bevinden zich voornamelijk op Oevers A tot en met E. Op de deelterreinen Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg zijn, met uitzondering van de scheepswerf, geen grote lawaaimakers meer aanwezig.

De deelterreinen Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg maken deel uit het Transformatiegebied Noordpoort. De gemeente Meppel wil dit gebied transformeren van een bedrijventerrein naar een gemengd gebied met een mix van de functies wonen, werken, recreëren en groen. Met uitzondering van een scheepswerf, zijn op de deelterreinen Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg geen grote lawaaimakers meer aanwezig. Daarom wil de gemeente Meppel komen tot gedeeltelijke dezonering van de deelterreinen Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg. Door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) zijn hiervoor akoestische onderzoeken uitgevoerd.

Op deelterrein Steenwijkerstraatweg is een scheepswerf gelegen waarvoor een nieuwe geluidzone wordt vastgesteld. De scheepswerf is gelegen binnen het plangebied van het Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort. De nieuwe zone voor de scheepswerf valt binnen de ligging van de huidige zone voor Oevers. Een deel van de nieuwe zone valt buiten het plangebied van het Chw bestemmingsplan. Daarom is deze herziening nodig. In de volgende figuur is de ligging van het plangebied van dit bestemmingsplan weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.GeluidzoneWerf2019-BPC1_0001.jpg"

Figuur 1.1 Ligging plangebied

Door de gedeeltelijke dezonering van het industrieterrein Oevers wordt de huidige geluidzone zoals opgenomen in diverse bestemmingsplannen verkleind. De geluidzone wordt afgestemd op de nieuwe ligging van geluidzone Oevers en op de nieuwe geluidzone rondom de scheepswerf. Met deze partiële herziening, ook wel paraplubestemmingsplan genoemd, zal de dezonering (verkleining geluidzone) in de volgende bestemmingsplannen worden doorgevoerd:

Bestemmingsplan   Vastgesteld op  
Meppel - Nieuwveense Landen   23 februari 2012  
Meppel - Nieuwveense Landen Deelplan 1   19 oktober 2017  
Meppel - Haveltermade 2017   27 september 2018  
Meppel - Centrumschil   25 september 2014  
Meppel - Binnenstad   27 juni 2013  
Meppel - Kromme Elleboog   1 februari 2018  

Het vastleggen gebeurt door middel van het aanpassen van de ligging van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'. In de genoemde bestemmingsplannen is de geluidzone reeds opgenomen in de regels en verbeelding. Met deze partiële herziening wordt de ligging van de geluidzone binnen deze bestemmingsplannen op de verbeelding aangepast. Doordat het gebied waarvoor de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' wordt verkleind, worden ook de gronden meegenomen waarop de aanduiding nu nog op van toepassing is en in de nieuwe situatie niet van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' worden voorzien. Hiermee wordt de geluidzone op deze gronden wegbestemd.

De nieuwe geluidzone vindt zijn basis in de akoestische berekening zoals uitgevoerd door de RUD Drenthe. Dit onderzoek is uitgevoerd ten behoeve van het Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort. Uit deze berekening blijkt dat de nieuwe 50 dB(A)-contour in hoofdzaak ten noordoosten van het industrieterrein Oevers zal gaan afwijken van de bestaande geluidzone.

1.2 Situering en planherziening

De geluidzone van het industrieterrein Oevers ligt rondom het industrieterrein Oevers A t/m E. Met de aanpassing van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' moet in meerdere bestemmingsplannen de verbeelding worden aangepast. In deze partiële herziening worden de bestemmingsplannen Meppel - Nieuwveense Landen, Meppel - Nieuwveense Landen Deelplan 1, Meppel - Haveltermade 2017, Meppel - Centrumschil, Meppel - Binnenstad en Meppel - Kromme Elleboog deels herzien naar aanleiding van de gedeeltelijke dezonering van Oevers en de nieuwe geluidzone van de scheepswerf. De nieuwe zone van de scheepswerf valt ook deels in het plangebied van het bestemmingsplan Noord. Op die gronden is al een gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' opgenomen, vanwege de geluidzone van bedrijventerrein Noord. Die zone wordt niet gewijzigd, dus is dat plan niet meegenomen in deze herziening. In figuur 1.2 is de ligging van het plangebied weergegeven, geprojecteerd op de onderliggende bestemmingsplannen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.GeluidzoneWerf2019-BPC1_0002.jpg"

Figuur 1.2 Ligging van het plangebied ten opzichte van de onderliggende bestemmingsplannen

Het deel van het te dezoneren gebied dat valt in het plangebied van het Chw bestemmingsplan Transformatiegebied Noordpoort wordt opgenomen in dat bestemmingsplan. In het Chw bestemmingsplan wordt de aangepaste geluidzone Oevers en de nieuwe geluidzone van de scheepswerf opgenomen. Deze partiële herziening is alleen van toepassing op het deel van de geluidzone Oevers dat komt te vervallen en dat niet valt al is gelegen in het plangebied van de Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort en het deel van de nieuwe geluidzone van de scheepswerf die niet binnen het genoemde plangebied valt.

1.3 Leeswijzer

Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en deze toelichting. De toelichting is opgebouwd uit vijf hoofdstukken. Na deze inleiding wordt in Hoofdstuk 2 de dezonering van de geluidzone omschreven en de ligging van de huidige en nieuwe zone. In Hoofdstuk 3 worden het beleidskader en de relevante milieu- en omgevingsaspecten behandeld. Hoofdstuk 4 behandelt de juridische toelichting. Tot slot geeft Hoofdstuk 5 een beschrijving van de procedure van het plan.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Gedeeltelijke dezonering Industrieterrein Oevers

In het Chw bestemmingsplan voor het Transformatiegebied Noordpoort in Meppel worden de delen Oude Vaart en bedrijventerrein Steenwijkerstraatweg aan het gezoneerde industrieterrein Oevers onttrokken. Binnen de delen Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg zijn, buiten de bestaande scheepswerf, geen grote lawaaimakers meer aanwezig of gewenst. Voor het Transformatiegebied Noordpoort biedt dit mogelijkheden voor de beoogde transformatieopgave. Als gevolg van het onttrekken van deze delen aan het gezoneerde industrieterrein, wordt de geluidzone van het gezoneerde industrieterrein verkleind. De nieuwe geluidzone vindt zijn basis in de akoestische berekeningen van de Regionale Omgevingsdienst Drenthe, ten behoeve van de dezonering van het industrieterrein Oevers en de scheepswerf. Uit deze berekening blijkt dat de nieuwe 50 dB(A)-contour ten opzichte van de huidige contour terug wordt gelegd (gedezoneerd).

De gedeeltelijke dezonering van de geluidzone Oevers is weergegeven in onderstaande figuur. Met de zwarte meer zuidelijk gelegen lijn op de kaart wordt de nieuwe 50-dB(A)-contour van het bedrijventerrein weergegeven. De zwarte meer noordelijk gelegen lijn op de kaart geeft de huidige grens van de geluidzone weer. De geluidzone wordt dusdanig aangepast dat voor de gronden waar de 50 dB(A)-contour de huidige geluidzone overschrijdt, eveneens de aanduiding 'geluidzone - industrie' geldt. Hierbij wordt de zonegrens wat ruimer getrokken dan de 50 dB(A)-contour. Dit om ook voor de toekomst enige geluidruimte te creëren. De rode lijn geeft de nieuwe begrenzing van het gezoneerde terrein Oevers weer. De blauwe lijn geeft de terreinen Steenwijkerstraatweg en Oude vaart weer en de groene lijn is de begrenzing van het bestemmingsplan Meppel - Chw bestemmingsplan Transformatiegebied Noordpoort'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.GeluidzoneWerf2019-BPC1_0003.png"

Figuur 2.1 Ligging oude en nieuwe geluidzone en de 50 dB(A)-contour

2.2 Nieuwe geluidzone scheepswerf

Binnen het Transformatiegebied Noordpoort is nog één grote lawaaimaker aanwezig. Het gaat hier om de scheepswerf. Door de gebieden Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg geen onderdeel van het gezoneerde industrieterrein Oevers te laten zijn, zou de scheepswerf als geluidzoneringsplichtige inrichting niet meer op een gezoneerd industrieterrein komen te liggen. Dit is in strijd met de Wet geluidhinder. Daarom wordt in het Chw-bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort het terrein van de scheepswerf als gezoneerd industrieterrein aangewezen. Om dit nieuwe gezoneerde industrieterrein wordt een nieuwe geluidzone gelegd. Omdat de scheepswerf nog een geluidzoneringsplichtige inrichting is, krijgt de scheepswerf in de nieuwe situatie een eigen geluidcontour. Doordat de nieuwe zone kleiner is dan de huidige zone, is besloten om de gewijzigde zone vast te stellen. Dit is overigens een tijdelijke zone. De scheepswerf zal binnen tien jaar na het vaststellen van het Chw-bestemmingsplan Meppel Transformatiegebied Noordoevers worden beëindigd. Op dat moment komt ook de aanwijzing als gezoneerd industrieterrein te vervallen en zullen ook de zones ophouden te bestaan.

De ligging van het gezoneerde terrein Scheepswerf is in de volgende figuur weergegeven met een oranje arcering.

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.GeluidzoneWerf2019-BPC1_0004.png"

Figuur 2.2 Ligging gezoneerd terrein scheepswerf (oranje)

De nieuwe ligging van de geluidzone van de scheepswerf is weergegeven in onderstaande figuur. Met de zwarte lijn wordt de nieuwe 50-dB(A)-contour van de scheepswerf weergegeven, voor dit deel geldt de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'. De geluidzone is gebaseerd op de berekende 49 dB(A)-contour op 10 meter hoogte (blauwe contour). Dit om ook voor de toekomst enige geluidruimte te creëren. De groene lijn rondom de scheepswerf geeft de nieuwe begrenzing van het gezoneerde terrein Scheepswerf weer. De zwarte lijn geeft de nieuwe geluidzone rondom de scheepswerf weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0119.GeluidzoneWerf2019-BPC1_0005.png"

Figuur 2.3 Ligging nieuwe geluidzone Scheepswerf (zwarte lijn)

De begrenzing van de gezoneerde scheepswerf en de ligging van de zone daaromheen, worden grotendeels met het Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort vastgesteld, omdat deze binnen de begrenzing van dit plangebied vallen. Een deel van de zone rond de scheepswerf ligt echter buiten dit plangebied. Dit gedeelte van de zone rond de scheepswerf, is met het voorliggende plan vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Beleidskader en milieu- en omgevingsaspecten

3.1 Beleidskader

Dit plan betreft een partiële herziening van de bestemmingsplannen Meppel - Nieuwveense Landen, Meppel - Nieuwveense Landen Deelplan 1, Meppel - Haveltermade 2017, Meppel - Centrumschil, Meppel - Binnenstad en Meppel - Kromme Elleboog. Hierin wordt de geluidzone, die naar aanleiding van de dezonering van het industrieterrein Oevers wijzigt, herzien en de nieuwe geluidzone rondom de scheepswerf wordt hierin opgenomen. Voor het relevante beleidskader voor deze partiële herziening wordt verwezen naar de geldende bestemmingsplannen. De wijziging betreft slechts de ligging van de aanduiding 'geluidzone - industrie'. Deze wijziging past binnen het bestaande beleidskader van de genoemde bestemmingsplannen.

3.2 Milieu- en omgevingsaspecten

Deze partiële herziening voorziet in het toepassen van een nieuwe geluidzone op het plangebied van de bestemmingsplannen Meppel - Nieuwveense Landen, Meppel - Nieuwveense Landen Deelplan 1, Meppel - Haveltermade 2017, Meppel - Centrumschil, Meppel - Binnenstad en Meppel - Kromme Elleboog. Omdat het slechts een aanpassing van de geluidzone in deze plannen betreft, is alleen het aspect 'geluid' van belang.

3.2.1 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidbelasting van geluidgevoelige gebouwen en terreinen, door drie verschillende geluidbronnen: wegverkeer, spoorwegverkeer en industrie. Indien er binnen een geluidzone een geluidgevoelige functie gerealiseerd wordt, of wanneer er door een aanpassing van de zone een geluidgevoelige bestemming in de zone komt te liggen, dient getoetst te worden aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh. In dit geval betreft het plan de gedeeltelijke dezonering van industrieterrein Oevers en de nieuwe geluidzone voor de scheepswerf. Hiermee worden de gewenste ontwikkelingen op Transformatiegebied Noordpoort mogelijk gemaakt.

Industrielawaai

Gezoneerde industrieterreinen hebben een geluidzone die wordt vastgelegd door middel van de vaststelling van een bestemmingsplan. Buiten de geluidzone wordt de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) niet overschreden. De maximale ontheffingswaarde voor geluidgevoelige bestemmingen die in de zone worden gerealiseerd bedraagt 55 dB(A) etmaalwaarde.

Onderzoek

Oevers

Voor de zoneaanpassing van het industrieterrein Oevers in Meppel is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is opgenomen als Bijlage 1. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat door de wijziging van de geluidzone, tien (bedrijfs)woningen binnen de zone komen te liggen. Dit betreft de woningen Ceintuurbaan 102 en 104, Hugo de Grootstraat 4a, 5a en 6, Galgenkampsweg 5, 7, 8a en 9 en Paradijsweg 5. Deze woningen komen na de gedeeltelijke dezonering van het industrieterrein buiten het gezoneerde industrieterrein te liggen. Daarmee komen deze woningen wel binnen de aangepaste zone rond het gezoneerde industrieterrein Oevers te liggen. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting door de geluidbronnen op het gezoneerde industrieterrein Oevers weliswaar meer is dan 50 dB(A), maar minder dan de maximaal toelaatbare waarde van 55 dB(A). Voor deze woningen wordt daarom een hogere grenswaarde als bedoeld in artikel 47 van de Wet geluidhinder vastgesteld. De woningen zijn gesitueerd op het deelterrein Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg. Deze hogere grenswaarden worden met het besluit tot vaststellen van het Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort vastgesteld. Voor deze woningen is geen aparte hogere waardenprocedure nodig, deze kunnen op basis van artikel 7c van het Besluit uitvoering Crisis- en Herstelwet worden opgenomen in het Chw bestemmingsplan.

Scheepswerf Wout Liezen

Voor de scheepswerf Wout Liezen is aanvullend op het akoestisch onderzoek voor industrieterrein Oevers, een deelonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is opgenomen in Bijlage 2. Uit dit onderzoek komt naar voren dat door de verkleining van de geluidzone geen nieuwe bestaande woningen binnen de nieuwe geluidzone komen te liggen. Voor de woningen (appartementen) aan de Johan van Oldenbarneveltstraat 30-52 is een maximaal toelaatbare geluidsbelasting (MTG) vastgesteld van 55 dB(A). Wel is er een aantal bestaande woningen die al in de huidige geluidzone zijn gelegen, maar waarvoor nog niet eerder een hogere waarde is vastgesteld. Dat moet alsnog plaatsvinden. Hiervoor is een aparte procedure op grond van de Wet geluidhinder doorlopen.

Gecumuleerde geluidsbelasting

Door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe is een berekening gemaakt van de gecumuleerde geluidbelasting door alle geluidbronnen, die op het Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort van invloed zijn. In deze berekening is de geluidbelasting door het zoneringsplichtige industrielawaai, niet zoneringsplichtige industrielawaai, het zoneringsplichtige wegverkeer en het niet zoneringsplichtige wegverkeer inbegrepen. Uit dit onderzoek blijkt dat ter plaatse van de bestaande woningen binnen het plangebied een gecumuleerd geluidbelasting van 58 tot 66 dB als LCUM zal optreden. Ter plaatse van het merendeel van de bestaande woningen blijft de bestaande akoestisch kwaliteit, die als matig tot tamelijk slecht aan te merken is, gehandhaafd.

Alleen de gecumuleerde geluidbelasting ter plaatse van de woning aan de Parallelweg 5 is als slecht aan te merken. Dit betreft een bedrijfswoning, waarvoor mag worden uitgegaan van een lager beschermingsniveau dan voor reguliere woningen. Daarom kan ook bij deze woning worden gesproken van een aanvaardbaar geluidniveau gelet op het specifieke gebruik van deze woning.

Binnen de zone rond de scheepswerf Wout Liezen, worden twee gebieden onderscheiden. Met het Chw bestemmingsplan wordt woningbouw zowel binnen het gebied van 50 tot 55 dB(A) als binnen het gebied van 55 dB(A) tot aan de grens van het gezoneerde industrieterrein mogelijk gemaakt. Binnen deze gebieden zal daarnaast maximaal 58 dB (geluidbelasting 63 dB exclusief aftrek) vanwege het wegverkeerslawaai worden veroorzaakt door de omliggende wegen. Dit leidt tot een gecumuleerde geluidbelasting van 60 dB binnen de zone tot de 55 dB(A)-contour en 63 dB binnen de 55 dB(A)-contour en de grens van het gezoneerde industrieterrein. Daarmee kan de gecumuleerde geluidbelasting ter plaatse van de nieuw te projecteren woningen als tamelijk slecht worden aangemerkt. Dit is een tijdelijke situatie. De bedrijfsactiviteiten van Wout Liezen zullen uiterlijk op 31 december 2027 worden beëindigd. Na die tijd zal het geluidniveau ter hoogte van deze woningen ten hoogste 60 dB zijn. Deze akoestische kwaliteit van de leefomgeving wordt als 'matig' bestempeld. Tegen het licht dat het transformatiegebied een gemengd gebied wordt met wonen, recreatie en bedrijvigheid, kan gelet op het voorgaande worden gesproken van een acceptabel akoestisch woon- en leefklimaat.

Bij de daadwerkelijke aanleg van een nieuwe noordelijke stadsentree dient de gemeente, overeenkomstig artikel 111b, lid 2 van de Wet geluidhinder, zorg te dragen voor het borgen van de ten hoogste toelaatbare waarde van het geluidniveau binnen de heden bestaande woningen.

Het onderzoek naar de gecumuleerde geluidsbelasting is opgenomen als Bijlage 3.

Hogere waarden

De hogere waarden zijn het college van burgemeester en wethouders vastgesteld voor de vaststelling van dit bestemmingsplan. Het ontwerp-besluit hogere waarden is tegelijk met dit bestemmingsplan ter inzage gelegd. Het definitieve besluit hogere waarden is opgenomen als Bijlage 4.

Voor de volgende woningen worden hogere waarden vastgesteld:

Beoordelingspunt   Hogere waarde dB(A)  
   
Hofstedestraat 1 - 31 (oneven nummers)   54  
Hofstedestraat 33 - 43 (oneven nummers)   53  
Hofstedestraat 45 - 49 (oneven nummers)   53  
Hofstedestraat 51 - 73 (oneven nummers)   51  
Van Kuykstraat 53 - 83 (oneven nummers)   51  
J. van Oldenbarneveltstraat 6 - 28 (even nummers)   51  

Hoofdstuk 4 Juridische planbeschrijving

Voor deze partiële herziening wordt aangesloten bij de regelingen zoals deze zijn opgenomen in de geldende bestemmingsplannen Meppel - Nieuwveense Landen, Meppel - Nieuwveense Landen Deelplan 1, Meppel - Haveltermade 2017, Meppel - Centrumschil, Meppel - Binnenstad en Meppel - Kromme Elleboog, hierin worden g een inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

In de algemene aanduidingsregels van de bestemmingsplannen is de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' al opgenomen voor de huidige ligging van de geluidzone. Deze regeling wordt eveneens van toepassing op de gronden die binnen de nieuwe geluidzone van de scheepswerf vallen, de regels zijn in dit bestemmingsplan opgenomen. De regeling komt er op neer dat binnen de zone geen nieuwe woningen/bedrijfswoningen en andere in de zin van de Wet geluidhinder geluidgevoelige gebouwen mogen worden gebouwd, met uitzondering van herbouw van woningen.

Het deel van de plangebieden van de bestemmingsplannen waar de huidige geluidzone op van toepassing is, maar door deze partiële herziening wordt verkleind wordt meegenomen in deze herziening. Op deze gebieden is de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' vervallen. Na vaststelling van dit plan geldt dat daar geen geluidzone meer van toepassing is. Het deel van de nieuwe geluidzone rondom de scheepswerf dat is meegenomen in dit bestemmingsplan is wel voorzien van de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie'.

Hoofdstuk 5 Procedure

5.1 Ontwerpbestemmingsplan

Het ontwerp bestemmingsplan heeft vanaf 24 september tot en met 4 november 2019 ter inzage gelegen. In deze periode is op dit plan één zienswijze ingediend bij de gemeenteraad. Deze zienswijze gaat niet inhoudelijk in op dit bestemmingsplan.

In januari 2020 zijn de gemeente Meppel en de eigenaar van de Scheepswerf over de beëindiging van de activiteiten van de scheepswerf tot overeenstemming gekomen. Dit heeft geleid tot de afspraak dat de activiteiten van de scheepswerf uiterlijk op 31 december 2027 worden beëindigd en dat alsnog gebruik kan worden gemaakt van de status ontwikkelingsgebied op basis van de Crisis- en Herstelwet.

Vanwege deze twee ontwikkelingen is ervoor gekozen het Chw bestemmingsplan Meppel - Transformatiegebied Noordpoort opnieuw als ontwerp ter inzage te leggen. Vanwege de samenhang met dit bestemmingsplan is dit plan ook opnieuw als ontwerp ter inzage gelegd. De indieners van de zienswijzen zijn hiervan, naast de gebruikelijke publicaties, persoonlijk op de hoogte gesteld. Uiteraard zijn hun zienswijzen bij de vaststelling betrokken, maar zij zijn ook in de gelegenheid om nieuwe of een aanvulling op hun al ingediende zienswijzen in te dienen. Voor dit bestemmingsplan is hiervan geen gebruik gemaakt.

5.2 Vaststellingsfase

De in het najaar van 2019 ingediende zienswijzen zijn bij de vaststelling van het bestemmingsplan betrokken. Eén indiener heeft de zienswijze uit 2019 nog aangevuld, maar die had niet betrekking op dit bestemmingsplan. Daarnaast zijn er op het tweede ontwerp bestemmingsplan geen nieuwe zienswijzen ingediend. De reactienota zienswijzen is opgenomen als Bijlage 5.

Het bestemmingsplan is op 18 juni 2020 door de gemeenteraad van Meppel ongewijzigd vastgesteld. Na de vaststelling van het bestemmingsplan wordt het plan opnieuw gedurende zes weken ter inzage gelegd. In deze periode staat beroep open bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

5.3 Beroep

Tijdens de terinzagelegging van het vastgestelde bestemmingsplan kan beroep worden ingesteld door belanghebbenden. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat appellanten moeten aantonen dat zij ook al een zienswijze hadden ingediend. Na afloop van de termijn treedt het bestemmingsplan in werking. Als er geen beroep wordt ingesteld is het bestemmingsplan onherroepelijk. Wordt er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan wel in werking, maar is deze nog niet onherroepelijk. Als er een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het bestemmingsplan pas in werking nadat uitspraak is gedaan door de voorzieningenrechter.