direct naar inhoud van 4.1 Ruimtelijke en Functionele structuur
Plan: Industrieterrein de Wieken, waboprojectbesluit Voltastraat 25
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.PB20128012001-OH01

4.1 Ruimtelijke en Functionele structuur

Het bouwplan is, vanuit stedenbouwkundig perspectief,  de eerste ontwikkeling van een groter stedenbouwkundig plan. Het wordt gerealiseerd op het terrein van waar tot voor kort een school heeft gefunctioneerd.

Het stedenbouwkundig plan is een onderlegger voor het verbeteren van de ruimtelijke en functionele positionering van het onderwijs in Hoogeveen. Het is een plan waarmee de ruimtelijke kwaliteit van dit verrommelde gedeelte van Hoogeveen aanzienlijk verbeterd kan worden.

De omgeving van het plangebied kenmerkt zich door een grote openheid en hoge mate van anonimiteit. Er is niet alleen veel asfalt en verharding, maar ook de bomen langs de Voltastraat kwijnen weg langs deze straat. Het is op dit moment een versleten en onaantrekkelijk gebied.

Middels het stedenbouwkundig plan wordt ingezet op het ontwikkelen van een ruime groenstructuur waarmee de ruimtelijke kwaliteit en samenhang aanzienlijk wordt verbeterd. Het royale groen wordt het nieuwe, structurerende, element waarin verschillende gebouwen met verschillende functies worden gerealiseerd.

Om de belevingswaarde van het groen te versterken, is de bebouwing in dit plan enigszins gedraaid ten opzichte van de Voltastraat en relatief laag (een en twee bouwlagen hoog). Het gebouw vormt zo samen met het omliggende groen de stedenbouwkundige 'opmaat' naar de nieuwe scholen die aan de oostzijde van het plan worden ontwikkeld. Ook ontstaat hiermee een natuurlijke overgang naar de westelijk gesitueerde woningen.

De architectuur van het bouwplan is zodanig zijn dat het de campus achtige, groene uitstraling, van het gebied en de positionering van het gebouw versterkt en ondersteunt.

Het parkeren voor zowel de scholen als voor de middels dit plan te realiseren functie vindt (tijdelijk)  plaats aan de noordzijde van de bebouwing. In de toekomst worden de parkeerplaatsen geintegreerd in het parkeersysteem voor de scholen. Hierdoor ontstaat een optimale parkeersituatie en wordt de continuïteit van de groenzone zo weinig mogelijk verstoord. Er zijn slechts weinig inritten nodig en er hoeft niet in de belangrijke groenzone geparkeerd te worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.PB20128012001-OH01_0003.jpg"