direct naar inhoud van 8.1 Inspraak
Plan: Krakeel, waboprojectbesluit Apollo
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.PB20118009001-VG01

8.1 Inspraak

Het ontwerpbesluit heeft vanaf 6 juli 2011 tot en met 16 augustus 2011 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Tijdens de ter inzage termijn zijn twee schriftelijke zienswijzen ingediend met betrekking tot het voorgenomen bouwplan. Het betreft de volgende twee brieven:

1. Zienswijze gedateerd 16 juli 2011, ontvangen 19 juli 2011, ons kenmerk 11.0035426;

2. Zienswijze gedateerd 27 juli 2011, ontvangen 28 juli 2011, ons kenmerk 11.0035698.


Zienswijze 1

In de brief van 16 juli 2011, ontvangen 19 juli 2011 wordt aangegeven dat er geen bezwaar is tegen de bouw van de woningen op het perceel. Wel worden een aantal knelpunten genoemd door de invulling van het terrein. Dit heeft met name betrekking op het volgende:

  • Over de nieuwe locatie ontstaat een route voor fietsers, bromfietsen en scooters via het eigen terrein van de bewoners aan de Satellietenlaan en Kleine Beer, naar het winkelcentrum. In deze route moeten de Satellietenlaan en de Nadirlaan worden gekruist. Ook zullen er onveilige situatie ontstaan als de route over het terrein van de bewoners aan de Satellietenlaan en Kleine Beer loopt.
  • Een sluisje nabij de achterkant van het Zuiderkruis en de overgang van de nieuwe locatie dat het verkeer kan afremmen heeft een negatief effect op de verkeersveiligheid.
  • Opgemerkt wordt dat de verkeersonveiligheid toeneemt omdat er een nieuwe ontsluiting op de Satellietenlaan bijkomt.
  • Voorts wordt gesteld dat er extra kosten worden gemaakt door de bestaande dam deels te verplaatsen.

Zienswijze 2

In de brief van 27 juli 2011, ontvangen 28 juli 2011 wordt de bezorgdheid uitgesproken over het scooter- en brommerverkeer vanuit het Zuiderkruis richting de oversteek bij de Satellietenlaan.

  • Dit verkeer wat richting het winkelcentrum gaat mag geen onveilige situatie veroorzaken in het binnenterrein van de bewoners aan de Satellietenlaan.
  • Men vraagt ook of de doorgang helemaal gesloten kan worden

Beantwoording zienswijzen

Uitgangspunten

Voorafgaand aan de werkelijke invulling van deze woonlocatie is onderzocht hoe deze zo optimaal mogelijk kan worden ingepast in de aangrenzende omgeving. In het kader van de genoemde zienswijzen zijn een aantal aspecten uitgelicht.

1. Door de invulling van de locatie dient er geen toename van overlast te ontstaan naar de bestaande omgeving.
2. Er mag geen sprake zijn van een verminderde verkeersveiligheid door de invulling van de locatie.
3. Er moet een natuurlijke relatie zijn tussen de nieuwe woonlocatie en de aangrenzende omgeving. Hiertoe dient de nieuwe locatie mogelijkheden te hebben om aan te sluiten op de bestaande verkeersroutes.

Gezien bovenstaande aspecten is als uitgangspunt voor de ontsluiting van het nieuwe woongebied voor het volgende gekozen:

1. De ontsluiting van de nieuwe locatie via één aansluiting op de Satellietenlaan te laten verlopen.
2. Het wandel-, fiets- en brommerverkeer vanuit de wijk naar het winkelcentrum via de bestaande routes te laten verlopen. Het ontstaan van nieuwe sluiproutes door de invulling van de locatie voorkomen.

Met betrekking tot de zienswijzen wordt puntsgewijs op de genoemde punten van de zienswijzen ingegaan.


Ontsluiting woonlocatie

De woonlocatie heeft een hoofdontsluiting voor ondermeer autoverkeer op de Satellietenlaan. Voorts zijn er twee doorgangen die aansluiten op bestaande wandel- en fietsroutes van uit de wijk naar het winkelcentrum. Deze doorgangen zijn bedoeld om wandelverkeer vanuit de nieuwe woonlocatie naar de aanwezige langzaam verkeerroutes te leiden.

Veiligheid fiets- en bromfietsverkeer

In de oostelijke doorgang die aansluit op het Zuiderkruis zal ter plaatse van de perceelsgrens van het bouwterrein een fiets- en brommersluis worden geplaatst. Hierdoor kunnen fietsers, bromfietsen en scooters geen, c.q. nauwelijks gebruik maken van deze doorgang. Een soortgelijke sluis is ook elders in de wijk geplaatst.

Door het plaatsen van deze voorziening zal het langzaam verkeer gebruik blijven maken van de bestaande routes en wordt voorkomen dat er nieuwe routes ontstaan. De sluis vertraagd, en houdt fiets- en bromfietsverkeer tegen. Hierdoor heeft het een positieve uitwerking op de veiligheid.

Om voldoende relatie tussen de nieuwe invulling en de bestaande omgeving te houden, is er voor gekozen om de deze doorgang niet geheel te laten vervallen. Zo wordt voor voetgangers de mogelijkheid geboden zich via deze ontsluiting te verplaatsen.

Doordat er geen nieuwe route voor fietser, bromfietsers via de locatie loopt,zijn wij van mening dat de verkeerveiligheid en veiligheid in zijn algemeenheid hierdoor niet verandert ten opzichte van de huidige situatie.

Veiligheid Satelietenlaan

Er is voor gekozen om het autoverkeer van en naar de locatie op de Satellietenlaan te ontsluiten. Door het aantal woningen en het ontbreken van een doorgaande route zal de verkeertoename gering zijn. Voor het gehele wijk geldt voorts een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Door de toegestane snelheid zal nauwelijks sprake zijn van toename van de verkeersonveiligheid. Met de ontsluit op de Satellietenlaan zal er sprake zijn en blijven van een aanvaardbare verkeersituatie.

Dam

Voor de invulling van de locatie is, in zijn geheel, voor de meest optimale oplossing gekozen. Dat er in dit geval kosten gemaakt worden voor een geringe verplaatsing van de dam moet gezien worden in het geheel van afwegingen dit tot dit project hebben geleid.

Conclusie

Met de gekozen invulling van het gebied en de ontsluitingen van de locatie naar de bestaande omgeving wordt voorkomen dat er een toename is van verkeersonveiligheid. Ook de veiligheid in het binnenterrein tussen de Satellietenlaan en Nadirlaan zal door de invulling van de locatie niet wijzigen.

Voorts wordt opgemerkt dat in het bestemmingplan Krakeel 2007 deze locatie al bedoeld is voor dit of een soortgelijk project. Hierbij is al en afweging gemaakt ten aanzien van de verkeersveiligheid en de verkeersstromen. Met het verlenen van deze omgevingsvergunning, waarbij in gering mate van het bestemmingsplan wordt afgeweken, heeft nauwelijks invloed op de uitgangspunten van het bestemmingsplan.