direct naar inhoud van 3.3 Provinciaal beleid
Plan: Stationsgebied, deelplan bedrijvenpark Toldijk 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128026002-VG01

3.3 Provinciaal beleid

Provinciale staten van Drenthe hebben op 2 juni 2010 de 'Omgevingsvisie Drenthe' vastgesteld. De omgevingsvisie is het strategische kader voor de ruimtelijke-economische ontwikkeling van Drenthe voor de periode tot 2020, met in sommige gevallen een doorkijk naar de periode daarna. De visie formuleert de belangen, ambities, rollen, verantwoordelijkheden en sturing van de provincie in het ruimtelijke domein.

De omgevingsvisie is ingevuld vanuit de wetenschap dat er een nieuwe Wet ruimtelijke ordening in werking is getreden, waarin de rol van de provincie anders is gedefinieerd. Deze nieuwe rol brengt met zich mee dat de provincie zijn eigen perspectieven en belangen helder moet benoemen. De provincie doet dit vanuit een basishouding 'decentraal wat kan, centraal wat moet' en op basis van gelijkwaardigheid met en vertrouwen in haar partners, waaronder de twaalf Drentse gemeenten.

De omgevingsvisie vervangt het tweede Provinciaal omgevingsplan (POP II) en is een integratie van vier wettelijk voorgeschreven planvormen:

  • de provinciale ruimtelijke structuurvisie op grond van de Wet ruimtelijke ordening;
  • het provinciaal milieubeleidsplan op grond van de Wet milieubeheer;
  • het regionaal waterplan op grond van de waterwetgeving;
  • het provinciaal verkeers- en vervoersplan op grond van de Planwet verkeer en vervoer.

Het beleid is erop gericht nieuwe bedrijven te stimuleren zich te vestigen in de streekcentra, om te bewerkstelligen dat het economisch milieu er wordt versterkt. Voor Drenthe ligt het accent op bundeling van de ruimtelijk- economische activiteiten in de economische kernzones. Voor het aantal arbeidsplaatsen en hectaren bedrijventerrein is een specifiek aandeel in de groei niet bepaald, maar dit zal minstens 5% hoger liggen dan hetgeen gerealiseerd is in de periode 1990 - 2000.

In de provinciale nota bedrijventerreinen is de behoefte aan ruimte voor bedrijven-terreinen tot 2015 geschat op 425 hectare naast de 700 hectare die nog beschikbaar is. Vanuit een zuinig ruimtegebruik en gezien de bestaande bedrijventerreinen is revitalisering van de oude terreinen noodzakelijk. Hierdoor wordt wellicht de benodigde hoeveelheid nieuwe bedrijventerreinen kleiner.

In de omgevingsvisie wordt eveneens aangegeven dat de provincie zich aansluit bij de corridorgedachte. Dit houdt in dat de provincie verdere ontwikkeling van de grotere kernen langs de ontwikkelingsassen, waarlangs de bedrijvigheid zich concentreert en het transport plaatsvindt, promoot. De assen met de meeste potentie zijn Rijksweg A28 (Zwolle-Hoogeveen) en de vertakking daarvan in noordelijke richting naar Groningen en in oostelijke richting naar Emmen-Emsland (Rijksweg A37). Op het kruispunt van de Rijkswegen A28 en A37 vervult Hoogeveen een functie als streekcentrum en heeft bovendien als functie bedrijventerreinen met een (boven)-regionale functie te ontwikkelen.

Naast kwantitatieve aspecten zal ook steeds meer aandacht worden besteed aan kwalitatieve aspecten, zoals:

  • segmentatie van bedrijventerreinen;
  • goede inpassing in de bestaande ruimtelijke structuur.

Voor Drenthe-Zuid wordt in het provinciaal omgevingsplan aangegeven dat de beide rijkswegen de spil van de corridor vormt voor verdere bedrijfsontwikkeling. Bij Meppel en Hoogeveen ligt voor distributiebedrijven de prioriteit bij uitbreiding van bestaande bedrijventerreinen. Bij Hoogeveen is dit het bedrijventerrein Buitenvaart, de terreinen aan de noordoostzijde en de noordkant, waaronder bedrijvenpark Toldijk.