direct naar inhoud van 4.3 Functionele structuur
Plan: Stadscentrum, deelplan Bilderdijk 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20128017003-VG02

4.3 Functionele structuur

In het plangebied worden circa 114 woningen ontwikkeld (kwaliteit
aanleun-/extramuraal) met zorginfrastructuur en algemene voorzieningen, waaronderdiverse ruimten voor ontmoeting. Het complex bestaat uit woningen met een mogelijkheid tot het verlenen/ontvangen van zorg (intra-/extramuraal)en voegt zich door haar functie en woningtype goed in de bestaande functionele structuur, die zich aan de noord- en zuidzijde manifesteren als na-oorlogse woongebieden. Deze woongebieden worden rondom begrensd door zones met voorzieningen, maar zijn en blijven met deze ontwikkeling een "intern" en compact wooncluster. Het complex ligt in de onmiddellijke nabijheid van de Hoofdstraat met de daar gevestigde winkels. Maatschappelijke en culturele voorzieningen zijn eveneens op afzienbare afstanden gelegen, evenals het gemeentehuis, het Compagniehuis en het Burgemeester Talmapark en park Dwingeland.

Meer in relatie met de directe omgeving is het goed te constateren dat het complex door zijn ontwerp openheid uitstraalt en uitnodigt tot betreden. De ruimten, die bij uitstek geschikt zijn om vorm te geven aan de gastvrijheid, zoals de algemene ruimten, zijn in de nabijheid van de hoofdingangen gesitueerd. Op de zuidoosthoek wordt gedacht aan een ontmoetingsruimte voor bewoners van het complex met omwonenden. Op deze manier ontstaan er niet twee werelden in de wijk, maar wordt de mogelijkheid geboden de bewoners in een al bestaande woonomgeving te integreren. Elke woning krijgt eigen voorzieningen voor wat betreft gas, water en electra.
Het totale volume wordt als één opdeelbaar geheel opgezet. Dit om een optimaal aanwendbaar gebruik naar te toekomst te waarborgen. Gekozen is voor twee hoofdvormen die ook te lezen zijn als drie bouwdelen met elk een eigen entree. Een latere opsplitsing tot vier, door separate doelgroepen, te bewonen delen is ook mogelijk. Een nog verdere opsplitsing in verdiepingsdelen eveneens. Elk deel beschikt nu en straks over een eigen parkeermogelijkheid bij de eigen entree. Er zijn circa 110 plaatsen ontworpen waarvan er circa 60 direct worden gerealiseerd (circa 50 blijven als ruimtelijke optie voor de toekomst).
Zo betreft het hier een duurzaam concept met flexibele toekomstige woonmogelijkheden (zie ook hoofdstuk 6 Duurzaamheid).
De hoofdbenadering voor autoverkeer vanuit het oosten(centrumzijde) maakt een handige parkeerafwikkeling in de richting van de drie á vier hoofdentrees noodzakelijk.

Bij de hoofdingang(en) is voorzien in fietsenklemmen c.q. opstelplaatsen. Een belangrijk aspect van het totale ontwerp wordt - voor de doelgroep senioren -bepaald door de mate van lichtinval. Een lichte omgeving werkt uitnodigend en geeft daarnaast een gevoel van veiligheid, waardoor onrust wordt tegen gegaan. Wonen en algemene voorzieningen worden onderling verbonden door middel van beschutte verkeersruimten. Alle buitenruimte openbaar zijn toegankelijk voor voetgangers.