direct naar inhoud van 5.6 Geluid
Plan: West 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20118025001-OH01

5.6 Geluid

Voor dit bestemmingsplan is een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (hierna Wgh). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ingenieursbureau Spreen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het bestemmingsplan. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai en spoorweglawaai bestemmingsplan West'
(kenmerk: 080185.10W) van 11 mei 2012 (Bijlage 8 Akoestisch onderzoek).

Wegverkeerslawaai
Wegen met een snelheid van meer dan 30 km/uur zijn volgens de Wgh zoneplichtig. Binnen de aangewezen zones dient een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur hoeven niet te worden getoetst aan de normen uit de Wgh, maar de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening wel inzichtelijk worden gemaakt.

De volgende wegen zijn van belang:
- A28;
- Griendtsveenweg;
- Mr. Harm Smeengelaan;
- Rembrandtstraat;
- Schutstraat;
- Van Limburg Stirumstraat.

De geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeer op bovengenoemde wegen is berekend met het rekenprogramma Geomilieu V 1.91. De verkeersgegevens van de wegen zijn afkomstig uit het Verkeersmilieumodel voor het jaar 2020 en zijn geëxtrapoleerd naar het jaar 2022. Op de rekenresultaten mag een aftrek van 5 dB worden toegepast voor wegen tot 70 km/h en 2 dB voor wegen vanaf 70 km/h (art. 110g Wgh) voor het in de toekomst stiller worden van het verkeer.

Op 1 juli 2012 is SWUNG-I in werking getreden voor rijkswegen en hoofdspoorwegen. Dit betekent dat voor de rijkswegen en hoofdspoorwegen geluidproductieplafonds (GPP) gelden. Voor de bepaling van de geluidsbelasting veroorzaakt door rijkswegen en hoofdspoorwegen dienen dan de verkeersgegevens (intensiteiten, snelheden, wegdektypen etc.) uit het geluidregister van Rijkswaterstaat te worden betrokken bij het akoestisch onderzoek. Verder zijn alle procedures, waarbij de gemeente het bevoegd gezag is, niet gewijzigd.

Indien een ontwerpbestemmingsplan binnen 12 maanden na inwerking treden van SWUNG-I ter inzage wordt gelegd dan mag nog van verkeersprognoses voor de rijkswegen en hoofdspoorwegen gebruik worden gemaakt in plaats van de gegevens uit het geluidregister. Aangezien het een conserverend plan is en het ontwerpbestemmingsplan in de overgangstermijn in procedure gaat, is ervoor gekozen om de geluidbelasting als gevolg van de A28 inzichtelijk te maken volgens de huidige systematiek van de Wgh.

Uit de resultaten is gebleken dat met name de A28 een hoge geluidsbelasting veroorzaakt in het plangebied. In het grootste deel van het plangebied is de geluidbelasting hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, maar lager dan 53 dB in zowel 2012 als 2022.

De overige wegen veroorzaken met name op de eerstelijnsbebouwing een geluidsbelasting die hoger is dan de voorkeurgrenswaarde van 48 dB.

In het plangebied worden geen nieuwe geluidgevoelige objecten mogelijk gemaakt. Het betreft een bestaande situatie. Er hoeft dan ook geen toetsing aan de geluidnormen uit de Wet geluidhinder plaats te vinden. Op grond van de Wgh hoeven voor bestaande situaties geen hogere grenswaarden worden aangevraagd.

Industrielawaai
Het plangebied ligt niet binnen een geluidszone van 50 dB(A) voor industrielawaai. In het westelijke deel van het plangebied is grootschalige detailhandel aanwezig. Deze bedrijven vallen onder het Activiteitenbesluit. In dit Besluit zijn geluidnormen opgenomen, waaraan de bedrijven moeten voldoen. Hiermee wordt geluidshinder tot een acceptabel niveau beperkt.

Railverkeer
Ten noordwesten van het plangebied loopt de spoorlijn Groningen-Zwolle. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de zone waar akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd.

Voor de berekening van de geluidsbelasting veroorzaakt door het railverkeer is gebruik gemaakt van gegevens die zijn opgenomen in het programma ASWIN versie 2011. Ook is de systematiek die gebruikt is bij het vaststellen van geluidproductieplafonds langs het spoor gebruikt. Hierbij wordt uitgegaan van het gemiddelde geluidsniveau van de peiljaren 2006, 2007 en 2008 plus 1,5 dB. De geluidberekeningen zijn net als bij wegverkeer uitgevoerd met het rekenprogramma Geomilieu V1.91.

De geluidsbelasting als gevolg van het railverkeer op de gevels van de bestaande bebouwing voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB. Geluidsbelasting als gevolg van railverkeer leidt dan ook niet tot knelpunten in het plangebied.

Overige geluidsbronnen
Geluidcontouren rondom het vliegveld in Hoogeveen spelen geen rol in het plangebied.