direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Hollandscheveld 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BP20118024001-OH01

5.5 Geluid

Voor dit bestemmingsplan is een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (hierna Wgh). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ook wordt onderzocht of er wettelijk vastgestelde geluidszones binnen het plangebied vallen. De gemeente Hoogeveen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het bestemmingsplan. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai 'Bestemmingsplan Hollandscheveld' (Bijlage 4 Akoestisch onderzoek) van 15 april 2011.


Wegverkeerslawaai
In het bestemmingsplan zijn 3 wijzigingsgebieden met geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen:


1. Riegshoogtendijk 39
Het betreft woningen bestaande uit 1 bouwlaag met kap.


2. Voormalige bibliotheek (Veldkampstraat)
Het betreft hier het veranderen van de bibliotheek in woningen met kantoren. Dit object bestaat uit 1 bouwlaag.


3. De zweetdruppel
Hier worden woningen gerealiseerd, bestaande uit maximaal 2 bouwlagenlagen met kap. De woningen zullen achter bestaande woningen worden gebouwd, met een ontsluitingsweg op de Zuideropgaande.

Verder is een aantal woningbouwlocaties aangewezen in de structuurvisie Hollandscheveldse Opgaande (2005). Ten behoeve van deze structuurvisie is in 2005 reeds akoestisch onderzoek (kenmerk: HO/RT/2005-07) uitgevoerd. Uit dit onderzoek is gebleken dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden voor de bouwlocaties die zijn opgenomen in de structuurvisie. Voor deze locaties zijn in 2006 hogere grenswaarden aangevraagd bij en verleend door Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe (kenmerk: 10/MB/A3/2006002163 van 6 maart 2006).

De drie wijzigingsgebieden liggen binnen de invloedssfeer van een zone waar een snelheidsregime van 30 km/uur geldt. Wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur hoeven niet te worden getoetst aan de normen uit de Wgh, maar de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai is in het kader van een goede ruimtelijke ordening wel inzichtelijk gemaakt.

De volgende wegen zijn van belang:


- Hollandscheveldse Opgaande (50 km/uur);


- Hoekje/Rechtuit (50 km/uur);


- Riegshoogtendijk (gedeeltelijk 50 km/uur en gedeeltelijk 30 km/uur);


- Zuideropgaande (30 km/uur).

De geluidsbelastingen ten gevolge van de relevante wegen binnen het bestemmingsplan zijn berekend voor de peiljaren 2011 en 2021. De verkeersaantrekkende werking van de ontwikkelingen is opgenomen in de prognose voor het jaar 2021.

Voor de herziening van het bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst aan de normen uit de Wgh, waar ten opzichte van de vigerende plannen uitbreiding of nieuwbouw mogelijk is. Mocht blijken dat bij die woningen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dan kan een hogere geluidsgrenswaarde worden vastgesteld om de ontwikkeling alsnog mogelijk te maken. Het bestemmingsplan is grotendeels conserverend van aard. Binnen dit plangebied zijn op basis van een wijzigingsbevoegdheid drie planontwikkelingen opgenomen.

Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting als gevolg van de Riegshoogtendijk (maximumsnelheid 30 km/uur) op het wijzigingsgebied Riegshoogtendijk 39 de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. De geluidbelasting bedraagt 56 dB (inclusief aftrek conform art. 110g Wgh). Aangezien het wijzigingsgebied binnen het invloedsgebied met een maximum snelheid van 30 km/uur ligt, is toetsing aan de voorkeursgrenswaarde in de Wgh niet noodzakelijk. Er hoeft in dit geval dan ook geen hogere grenswaarde voor geluid als gevolg van wegverkeerslawaai te worden vastgesteld.


Wel dient de geluidwering van de gevels van geluidgevoelige objecten, zoals woningen, te voldoen aan het gestelde in het Bouwbesluit. Bij deze toetsing dient dan rekening te worden gehouden met een gecumuleerde geluidsbelasting van 61 dB (exclusief aftrek art. 110g Wgh).

De geluidsbelasting op de drie andere wijzigingsgebieden bedraagt niet meer dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Er zijn dan ook vanuit akoestisch oogpunt geen beperkingen.

Overige geluidbronnen
Met betrekking tot de wijzigingsgebieden is er geen sprake van andere relevante bronnen zoals industrie, railverkeer of luchtvaart.